بسم الله ا لرحمن الرحیم-نظریات شخصی است-روشنفکر دو مرحله دارد- مرحله نخست دقیقا ایدولوژی هامیشناسد – جریانهای ساسی انطور که حقیقتا ودرواقعیت رخ میدهد  بطور واقع درک میکند امروزه این کار اسانی نیست ودرطول تاریخ کاری اسان نبوده است  بعنوان مثال ممعتزل – اشاعره- اهل حدیث اهل رای  اخباری واصولی اینها امروزه تاحدی روشن شده است درزمانخودشان پیچیده بوده است وهابیت هم همینطور است وداعش همین طور است ودیگراحزاب کسی که اشراف کامل ندارد وتعرایف را دقیقا نمیداند نباید قضاوت کند- قضاوت مرحلهدومروشنفکری است درحدود پنجاه برابر مشکلتراز مرحله اول است همیشهبا چراروبرواست وبا دلیل عقل پسند که اصول ان فلسفه مشترک باشد- کسی نمیتواند- بگویدبعوان مثال من لیبرال رادیکال سرمایه داری هستم ب ه روشنفکر میل معتقد هستم وبه روشنفکراسلامی معتقد-نیستم وبر همان اسان برای روحانیت وسیاست مداران اسلامی حد وحدود معین میکنم- سازمان ارشاد اسلامی غلط است سازمان ارشادملی درست است شما بهخداوند وعذاب وپاداش الهی معتقد نیستیدولی تعداد کثیر به ان اعتقاد دارند-دریکی از خبرهای  فارسی صدای امریکا-نوشته بود-یکنفر درتکزاس شکایت کردهبود به داین عالی امریکا-که من پولی جمع کردم وباکمک تعدای یک پالایشگاه بنزین یک میلیون دلاری  بسازم واین کار شد والان هفت میلیون دلار جمع کردم وبنزین من ارزان ترین بنزین ها است وسه میلون دلار وام میخواهم تا یک پالایشگاه ده میلیون دلاری بزنم بانک میگوید اجازه نداریم درنوبت باشید بر یا چندین  سال دیگر-دلیل اش این است اگر به شما دهیم تعدادکثیری این کار میکنند شما مصرف کنننده پالایشگاه هستیدنه تولید کننده پالایشگاه ما وام چندین میلیارد  دلاری به پالایشگاه ساز ان  میدهم وحق میدیهم که انان بیشترین فروش نفت وبنزین داشته باشند-نتجه چه میشود یک درصد امریکا برابر نود ونه درصدثروت در دست انان است چند قبل روز تولد اقای مارکس بود  که بیان شد چندین نقاط ضعف سرمایه داری اقای مارکس بیان کرده است هنوز  سرمایه داری انهارا برطرف نکرده است حالاگر به جی ان کارتل نفتی صدهزارنفرپالایشگاه داشته باشند وانها سهم تحقیق برای ساخت پالایشگاهای مدرن را بدهند درنتجه هم توزیع ثروت بهتر خواهد شد وهم بنزین ارزان ترخواهدالبته من تخصصی درنفت ندارم واین مقوله را بایدمتخصصین اظهارنظر کنند ولی این امر مسلم است نمیتوان قبول کرد یک درصد برابر نودونه درصد ثروت جمع کننند وبیکاری هم روبه افزایش باشد-