بسم الله الرحمن الرحیم-نظریات شخصی است-فلسفه وحکمت نماز- برگرفته از سایت حجیج-چکیده- هیچ یکاز اعمال عبادی وامور دینی  درحیات وزندگانی  انسان- بی تاثیر نیست بلکه هریک از انها درحد خودموثر واقع میشوند ومیزان تاثیر انها بنابر اهمیتی است که شارع مقدس( همه العباد از حکمت مقدس سرچشمه گرفته است) – ( همه خلوقات هرکدام مانند نماز هستند)—درباب تاثیر نماز- اثار وبرکات زیادی رابرشمرده اند—که یکی از انها حل مشکلات دنیوی انسانها است- یعین نماز میتواند بسیاری از مشکلات ومعضلات نماز گزار رادرامور زندگانی مادی اش ازبین ببرد- وانهارا از سر راه او بردارد—همچنین اسرار وفوائد- معنوی بیشماری – بر اقامه نمازمترتب هست—که موجب میشود-تاریکی  راز قلب انسان بزداید(موتور حرکت وجهش از روی گناهان و وارلد کردن ابشار حب الهی در دریاچه قلب- وانگیزه وشجاعت برای مبارزه با تاریکی ها وطاغوتیان وشیطاتین- هرچه خوبان دارند ان تنها دارد- ولذت بردن از صفات الهی )---- ودرپایان از سخنان حضرت امام رحمت الله عارف صدر نشین وتکیه داده برمتکی توکل- شیر بیشه شجاعت عبد ذلیل گریان عاشورا) سالک دراین زمینه بهرهجسته ایم-گزینشی انتخاب شده است—اولا به دلیل صد ها ایه وحدیث—که مردم را به تعقل .تفکر-فرا –میخواند—وهیچ مکتبی  به اندازه اسلام اندیشیدن دعوت نکرده است-ثانیا یکی از انتقاد های  که قران بر مشرکان وبت پرستان(و- دنیا پرستان)- بخاطر تقلید کورکورانه وبی دلیل انها است(که) از نیکان خویش-(داشتند)-ثالثا-خود قران(واحادیث) بارها درکنار بیان احکام ودستورات-نورانی خویش –  به دلیل ان هم اشاره کرده است- امامان معصوم(ع) هم در روایات زیادی به بیان حکمت ها وارار عبادت پرداخته اند-ودانشمندان مصسلمان نیز به تالیف کتابهائی پیرامون این موضوع اقدام کردند-( عظمت نماز ازاین حدیث-که حضرت زهرا علیها السلام زمانی که درشب عبادت میکردند فرشتگان نوری را میدیدند که چشم انهارامیزند واز زمین چنین انتظاری نیست!!منشاان چیست انراا زخداوندمنان طلب کردند حضرتحق فرمودند حضرت فاطمه سلام الله علیها درنماز هستند ونشان میدهد چقدرنماز میتواند نورانیت ایجاد کند)- به علاوه- باپیشرفت دانش  بشری- روز-به-روز- ازپرده از  اسراراحکام الهی ودستورات دینی –برداشته میشود- وهرچه از عمر اسلام میگذرد- برعظمت وجلوه ای  ان افزوده گردد-(برعکس از اندیشه های باطل- تاریکی  انها مشخص میشود)- تاریکی  انها مشخص میشود) ا توجه به همه نکات فوق، یادآوری می شود که:

توجه به همه نکات فوق، یادآوری می شود که:

 

1-  لازم نیست دلیل همه احکام را، همه مردم درهمه زمان ها بدانند. گاهی دلیل برخی از آنها الآن روشن نیست ولی گذشت زمان، آن را روشن می سازد.

 

2-  درفلسفه احکام، تنها نباید نظر به فواید وآثار مادّی آنها داشت و تنها به بعد اقتصادی وبهداشتی آنها توجه کرد واز اثار روحی ومعنوی وآخرتی آن غافل ماند.

 

3-  کسی که خدا را حکیم ودستورهایش را براساس حکمت می داند نباید به خاطر اینکه امروز دلیل حکمی را نمی داند از انجام آن تخلّف کند.

 

4-  اگر گوشه ای از اسرار حکم خدا را دانستیم، نباید فکر کنیم  که به اسرار احکام الهی واقف گشته ایم، مگربا عقل محدود انسانی می توان به عمق احکامی که از علم بی کران الهی سرچشمه می گیرد پی برد ؟

 

معنا و مفهوم نماز

 

نماز در لغت به معنای پرستش، نیاز، سجود، بندگی و اطاعت، خم شدن برای اظهار بندگی واطاعت(فرهنگ عمید:1354،ج2،واژه صلاه/694) و یکی از فرایض دین و عبادت مخصوصی است که مسلمانان پنج نوبت در شبانه روز به جا می آوردند. نماز یعنی خدمت و بندگی، فرمان برداری، سر فروآوردن و تعظیم کردن به نشانه احترام. نماز، داروی نسیان و وسیله ذکر خداوند است. نماز رابطه معنوی مخلوق با خالق است. نماز یعنی دل کندن از مادیات و پرواز دادن روح، یعنی پا را فراتر از دیدنی ها و شنیدنی ها نهادن.

 

اهل لغت، صلوه را مشتق از تصلیه می دانند، به معنی مستقیم کردن چوبهای خمیده- (از طریق نزدیک کردن آنها به آتش و حرارت) است.(المنجد:1377،ج1، واژه صلاه/603) گویی نمازگزار با توجه به مبدأ هستی و با حرارتی که در أثر صعود به سوی شمس حقیقت معنوی کسب می کند، کژی های نفس را که در أثر توجه به غیر خدا ایجاد شده است تعدیل می نماید.

 

نماز سرود یکتا پرستی و زمزمۀ دلنشین فضیلت و پاکی و تمرین وظیفه شناسی و سپاس به درگاه احدیت است. نمازهای پنجگانه همانند نهرهای آبی هستند که انسان روزانه پنج بار چرک و آلودگی جسم خود را درآن شسته وزنگار نیستی و هوی و هوس و سیاهی ترس ها واضطراب ها را به وسیله آن از جان و دل می زداید.

 

پیامبر اکرم (ص) به هنگام رسیدن وقت نماز می فرمود: «بلال ما را با اعلام رسیدن وقت نماز آرام ساز» که «ألا بذکر اللّه تطمئن القلوب » (رعد،13/28)

 

آگاه باش که با یاد خدا دلها آرامش می یابد.(قرآن کریم،ترجمه محمد مهدی فولاد وند)

 

وامام صادق(ع) می فرمود: « هرگاه برشما به علت فشار زندگی هموم وغموم وارد شد وضوگرفته، به مسجد درآئید و دو رکعت نماز کنید تا ناراحتی شما رفع شود، که خداوند می فرماید: «واستعینوا با لصّبروالصلوه إنّ اللّه مع الصابرین» (بقره ،2/153)

 

ازشکیبایی ونمازیاری جویید؛ زیرا خدا با شکیبایان است.

 

در زندگی بوعلی سینا هم می خوانیم که هرگاه برای حل یک مسأله دشوار خود را در بن بست می دید دو رکعت نماز می خواند و پس از آن مشکلش حل می شد.

 

نماز امری است الهی که تحقق آن همانند سایر امور، دارای ظاهر و باطن است که در متون دینی به هر دو جهت آن اشارت رفته است. تصویر ظاهری نماز همان است که با اعمال مخصوصه انجام می گیرد و حفظ آن نیز فرض و واجب است امّا روح و باطن نماز عبارت است از: اخلاص، حضور قلب، ذکر خداوند و تعظیم در مقابل او، امید و دل بستگی به ذات ربوبی، اعتماد و رکون به وجود سرمدی و محو شدن در مقابل ذات یکتایی که در مقابل عظمت و جلالت او قیام نموده است.

ازشکیبایی ونمازیاری جویید؛ زیرا خدا با شکیبایان است.

در زندگی بوعلی سینا هم می خوانیم که هرگاه برای حل یک مسأله دشوار خود را در بن بست می دید دو رکعت نماز می خواند و پس از آن مشکلش حل می شد.

نماز امری است الهی که تحقق آن همانند سایر امور، دارای ظاهر و باطن است که در متون دینی به هر دو جهت آن اشارت رفته است. تصویر ظاهری نماز همان است که با اعمال مخصوصه انجام می گیرد و حفظ آن نیز فرض و واجب است امّا روح و باطن نماز عبارت است از: اخلاص، حضور قلب، ذکر خداوند و تعظیم در مقابل او، امید و دل بستگی به ذات ربوبی، اعتماد و رکون به وجود سرمدی و محو شدن در مقابل ذات یکتایی که در مقابل عظمت و جلالت او قیام نموده است.