بسم الله ارحمن الرحیم-تفسیرقران  الجلالین- نظریات شخصی است موضوع مهم اول –هرکس حق دارد براساس دانش متقن که پیدا کرده است- قران را تفسیر کند- ولی حق ندارد بگوید- این تفسیر  مبنای قانونی هم میتواند داشته باشد-مگر درجمع علما وشخصت های حقوقی حکومتی- بااین صفت خاص شناخته شده باشد- ساده کردن وروان کردن- بسیار جالب است ولی مسلما بعضی  خصوصیات مهم را ازدست میدهد وشناخت را محدود میکند وباید درمقدمه بخوبی این امر روشن شود- تفسیرادبی  ومعنهای دقیق کلمات بسیارمهم است وقابل توجه است وخودپایه درک وفهم است- انهم به شرطی تمام جزئیات وفوت وفن ها و ریزه کاری ها بخوبی مشخص شود ودرارتباط منطقی وسیستماتیک- معنارا تبین کند وچون در درک اساسی نقشدارد انهم باید کارشناسان خبره نظر دهند تفسیرهائی که توسط حدیث منبای تفسیرانها میباشد معروف تفسیر بالمثور باز درست بودن حدیث  ودرک دقیق حدیث مطرح است- یک اشکال مهم این است که ماتصور کنیم چون زمان بوجودامدن یک تفسیر بسیار به زمان پیامبر اکرم صلواته الله علیه واله والسلم نزدیک است پس بسیارمعتبر تر استدرحالیکه درطول زمان  نادرست بودن بسیاراز احادیث کشف شد وقدرت درک عقلانی وعلوم تجربی  یقینی تربدست امد امروزه وهابیت ادعا میکند فقط 65 حدیث درست وجود دارد که البته مضحک است- شناخت حدیث درست کاری اسان نیست  کمک همگی مسلمانانرامی طلبد که فقط باقلب سلیم وعقلی بارور شده به کنکاش بپردازند- ویک دلیل مهم دیگر این است همین تفسیر جلالین باهفت تفسیر نخستین مغایرت ماهوی واساسی دارد مانند تفسیر طبری-خیلی جالب است که فرمودند این یک تفسیر ادبی است درباره قوانین ویا شریعت وتفسیر قران با قران نیست- چگونه ممکن است یک کسی قران را بخواند که مثلا یک رمان میخواند در رمان خواندن هم مقصودان نیست که نکات ادبی یادبگیرد بلکه میخاهد از داستان چیزی بفهمد وقران برای درک اصول دین وفروع دین است-میفرماید-این تفسیر دربر گیرنده چند عدد کم از عناصر دیگراست شاید کمتر اهمیت داشته باشند؟؟!!-مضاف بران –پرداختن به انتقال توصیفات  حدیث وبیان حدیث دربارهایات قرانی است-2-تهیه لغات مترادف برای لغات مشکل قرانی میباشد- چون لغات هرکشوری حتی  چند معنائی است مشکل دراینجا است ممکن است چند معنا درست از اب درایدبرای درک معنای دقیق لغت قرانی – اول باید تفسیربالتفسیریعنی جمع ایاتی که یک موضوعدربر میگیرد تا کمک به معنایدقیق لعت بکند دوم کشف حدیث دقیقی که ان لغت ویامعنای ان ایه را کرده است درتمام ادبیات جهانی این موضوع مطرح است- ولی در زبان عربی  باب های متیوانندمعنای ها مختلف ایجاد کند بارلغات بسیار زیاد است ومیتوانند معنای های حتی متضاد ایجاد کنند حروفرابط معنایهای مختلف دارد درجاهای مختلف لغت وغیره به قول  حضرت علامه ایتالعظمی سیدمحمد حسین طباطبائی  رحمت الله علیه میزان درست درامدن جملات با معنای مختلف لغت وفقالعاده زیاد است که درجهان بی نظیراست واین امر کار را مشکل میکند ولی ایات قران بادرنظر گرفتن این مشکل سعی کردهاست تاحدزیادی این مشکل را برطرف کند .احادیث هم  این سعی کردهاند ولذا  تفاسیرزیادی که مختلف بوده است به همین دلیل طرفدار دارد واز طرفی امت واحده را متشدد کرده است-لذا میبایسا امام معصوم باشد که انجا ایه درزمان پیامبر اکرم صلواته الله علیه واله والسلم مشکل نداشته است ولی بعد به مشکل برخورد کردند این مشکل اساسی رابرطرف کنند-3-درتوضیحات ایات مهارت های  فقهی مذهب شافعی بکار رفته است- همین موضوع اثبات اماممعصوم علیه السلام را میکند تاامام معصمم نباشد این بحث مداوم به تکثر خواهد انجامید وراه برون رفتن از ان وجودنداردمگرهمه نسبت به امام معصوم علیه السلام متفق القول شوند بهترین مثال جندمذهبی وهابیت درعصر حاضراست-ادامه دارد