بسم الله الرحمن الرحیم-نظریات شخصی است-به بهانه نگاهی به کتاب -دفتر عقل- جناب دکتر محسن کدیور-موضوع عقل همیشه مسئله انسان بوده است- ولی تعداد  اندکی توانسته بودند انرا درک کنند-دلیل ان هم این است کهدرک علمی عقل کاری اسان نیست بخش –من-یا حوزه من-یک عقل دارد که عمیق نیست  وقدرت شناخت داد که عمیق نیست که میابیست شاختانچیزی را که طلب میکند به استعداد عقل بدهد که مشاور –من- است غالبا افراد ان چه را من پسندیده است توسط استعداد  عقل میخواهد اثبات کند- یک ازمایش انجام شود فردی رابه یک خانه مجلل ببرید وخانه را درتمام موارد نشان دهید سپس یکسری اشیا کهتقربیا اگر دست به انهابزنید مانند اسباب قبلی است روی انها روکش بکشید وفرد را بیاورید میگویداین مبل جابجا شده است پارچه بردارید خواهد دیدکه چیز دیگری است-درتمام تمدنهای سابق قبرستان بسیارخارج از شهر درجائی که ابادانی بوده است ویا نزدیک به ان البته سعی میکردند قبرستان درمسیر سیل وشن حیوانات وحشی نباشدلا بروی قبر سنگ قرارمیدادند ویاگنبد که درمقابل سیل  ط.فان شن مقاومت داشته باشدشبها درقبرستان نبودند زیرا از مردگان میترسیدند-یک امریکائی دراین زمینهتحقیق کرده است که قبلا مردگان روی جسد ان فقط خاک بوده است فسفر ودیگ عناصری که از فرد خارج میشود درشب مانندهیولامیشد درشب این هیولامیدرخشد ودر روز مشخص نیست- فرد فکر میکرد که مردگان بیرون امدند واورا باخودمیبرنند ویاجن هستند نمونه زیاداست کتاب درمورد عقلاز  حضرت شیخ مفید رحمت الله علیه  مورد بحث واقع شده است- ایشان بدرستی عقل –درک معنا تعریف کرده است منئ شخصا چند سال درباره عقل تدریس داشتم امروزه غرب  انرا الهام روحی میشناسد تمام خصوصیات روحی جزو الهامات روحی هستندمثلا بصیرت درک باطنی افراد واشیا وموقعیت ها را تعریف میکند وایت دقیقا باتعریف حضرا علی علیع السلام که من خداوند دربصیرت دیدهام- درتمیز  درتشخیص درقضاوت ودرسنجش- تعریف عقل   وتوانائی  تشخیص معنای درست از غلط- ویاقضاوت درست ویا تشخیص دروغ از راست- ویاتشخیص حقایق درونی بین دوشی—ویا تشخیص وقضاوتی عقلا بپذیرند—بیان کردند طبیعت عقل ان است درتشخیص از همه علوم استفاده کند که این مطلب برای اولین باربصورت علمی جتاباقای حضرت شخ مفید فرموده است بنام علوم اسللامی  که بایدعقل علوم اسلامی رابداند دونظر  به نظر بنر میرسد که متضاد یک دیگر هستندیکی اکه نقش عقل در نظریات میداند ودیگری نقش عقل درشناخت احکام عملی میداند درغرب همین دونظر مطرح است ومانند دانشمندان اسلامی دوگروه شدهاند اماحقیقت این است که عقل اول میبایست علوم نظری را یادبگیرد وباور شود ومیبیست درجمع علوم نظری به نظری استخراج کند واستنباط کند که بتواند مسائل راحل کند ولی احکام عمیذ دامنه اش نسبت احکام نظری بسیار زیادتر است وسرانحام احکام عملی موردنیاز است خداوندمنان فرموده است عقل بهترین مخلوق من است کهمن را عبادت میکند وبهشت رابرای خودفراهم میکند این عبادت گسترش زیادی  زیادی دارد اعمال دنیائی واخرتی را دربر میگیرد  وتمام علوم مفید دنیائی واخرتی را دربردارد-ادامه دارد