بسم الرحمن الرحیم-نظریات ایت الله احمد مبلغی رحمت الله علیه درفیسبوک-درباره فقه حضرت ایت الله مرحوم موس صدررحمت الله علیه-:"درخلال نظر یات ارای الامام حضرت شهید موسی صدر علیه السلام-درباره مطالعه نظریات شرح صدری امام موسی علیه السلاممن سعی کردم درک کنم ایااندیشه های کلان- ویژه -سترک وجوودارد یانه-من را به این نکته نائل شدم- ایدها وارمانهای بسیاربزرگی وجود دارد که سه تای ان بسیار متعالی هستند-ومن تحت تاثیر-این- سه ارمان قرار گرفتم- این ایده وارمان هادر واقع-ایدهائی هستند-که توسط علم بسط پیدا کنند- وپوشش دهند شوند زیرا اصل ها ونظریات امهاتی دکترین اسلامی را تکامل بخشند---1-اصل-مسئولیتپذیری  باعملکرد بامنتهای دقت باکاربردوسیع وگسترده وتاثیر گذار—-2 اصل ارتباط بین قوانین حقوقی متعادل بااصل دستوری  وسنتی وامریوصورتبندیمتعادل-3-اص ونظریه استحام بخشی به وحدت ملت با استکام بخشی مشترکات اجتماعی وسمبل های مذهبی- نظر شحصی من جریا تاریخ جوامع های کوچک شده برای حفظ خود از مستکبرین مذهبی دست به تفرقه زدند ودکترین های ساختگی برای حفظ خود از حربه مذهب  برای خود سود جستند—روزی جناب ابن سینا فرمودند  طبیعت  را میانبربه ما میاموزد وجناب ملا صدرا به این حکم خندیدمیانبر  ساده طبیعت پیجیده تر  بحثهای پیچیده ما است در دکترین به چای طبیعت قران است این قران است درتفکرات پیچیده ما مارا روشن میکند وتا به یک وحدت تفسیری نرسیم این اشتراک بوجود نمیاید ارامان اول شما وارمان دوم شما تحقق پیدا نکند واصل سوم منتفی است- وامید را هیچگاه نمیشود ازدست داد – شخصیتی وارد قلعه اژدها واتش شده است بیشک پیچیده است وتنها را نجات درکلام شما است درسحری که ایشان از قران می اموزد