بسم الله الرحمن الرحیم-نظریات شخصی است- ایشان یک مصلح  وتحصیح کنند  مشهور ومعروف- واحیاگر بزرگ بوده است

J~ C l6 &

شیخ الاسلام محمد بن عبدالوهاب در

1115 H در شهر –عینیه    Uyainah، هفتاد کیلومتری شمال غربی f

ریاض، پایتخت پادشاهی عربستان سعودی. داشت

به خانواده ای بسیار محترم و عالم؛ پدرش شیخ

عبدالوهاب بن سلیمان، که از ویژگی های بارز اوست-که به

علم و درستی، مقام والایی مشهور بوداز ان صفات او به ارث برده است و به  او تعلق ى داشت

جد شیخ -سلیمان بن علی، رئیس علما و

در تدریس و نوشتن و حکم دادن وکیل حقوقی بوىن  ىرتمام موارد  مسلط بود شیخ الاسلام تحصیلات ابتدایی خود را نزد آن دو بزرگواران  فرا گرفت

پدر در زادگاهش بود و تحت هدایت او پرورش یافت. او

به اندازه کافی باهوش بود که قرآن را از حفظ بخواند

سن  بهد قت فقط از ده سال بود. او کتابهای تفسیر (تفسیر) را خواند.

حدیث و فقه. او از همان ابتدا علاقه زیادی به این موضوع داشت

مطالعه آثار علمای متقدم، به ویژه آثار شیخ

الاسلام ابن تیمیه و شاگرد بزرگوارش علامه بن قیم.مطالعه کند

او تمام آن کتابها انهارا مرور کرد و مطالب را به خوبی درک کرد.

پس از رسیدن به سن بلوغ، برای ادای حج به مکه رهسپار شد

درمکه از علمای آنجا بهره برد-او سپس

به مدینه رفت و در آنجا با علما ملاقات کرد و به شاگردی پذیرفتند

شاگردی دو دانشمند مشهور، شیخ عبدالله بن

ابراهیم بن سعید نجدی و شیخ محمد حیات سندی برای

زمان طولانی.درانجا ماند- به دلیل کنجکاوی برای تحصیلات عالی، او نیز تصمیم گرفت

که به عراق و بصره سفر کرد و درهم آنجا بهره برد- احوال نجد

در آن روزگاران مردم نجد به بدی میل می کردند

اعمال شرک آمیز و اعمال غیر اسلامی. کاملا بودند

احوال نجد

در آن روزگاران مردم نجد به بدی وبا طل  میل می کردند

اعمال شرک آمیز و اعمال غیر اسلامی. کاملارواج داشت غرق در شرک قبرها، درختان، سنگها، غارها،

ارواح شیطانی و افراد دیوانه به اعتقاد به اله هابا عنوان خدایان در نظر گرفته می شدند. این

داستان ها و داستان های بی اساس به آنهاخدایان  نسبت داده می شد تا آنها مستدل  قوی وانهارا  را آشکار کنند

علمای مشهوردنیا  طلب  نیز آنها را برای جهت اهداف شهوانی خود انهارا گمراه کرده -پیشگویان و

جادوگران نفوذ خود را بر جامعه داشتند.

هیچ کس نمی توانست جرات به چالش کشیدن باقدرت خود برای روشن کردن عادی راداشته باشد

یمن نیز در همین راستا بود.

 

.

بر قبور، پناه بردن و کمک گرفتن از اموات، مقدسین و

جن ها از ویژگی های رایج مذهبی بودند

، نصب ساختمان های

بر قبور، پناه بردن به انجا و کمک گرفتن از اموات، مقدسین و

جن ها از ویژگی های رایج مذهبی بودند-ماموریت دعوت به اسلام رابرخود فرض کرد-

شیخ با مطالعه این وضعیت رقت انگیز ملت

بسیار متحرک رقت انگیزتر وضعیتی بود که هیچ کس نبود

آماده زحمت کشیدن برای هدایت مردم به راه راست. این است

بدیهی است که انجام این وظیفه به معنای به چالش کشیدن آن بدکاران است

که از طریق این شیوه ها تدارکات خود را داشتند. منظور ساختن بود

خود را برای رویارویی با هر شکنجه و ظلم اینها آماده کرده است

گمراهان خودخواه و پیروان آنها اما شیخ تصمیم گرفت که بسازد

تمام تلاش برای مبارزه با شرایط تا حد

جهاد- توحید

(توحید اسلامی) و آنها را به قرآن و

سنت ودرک انها  هدایت کرد- . ایشان علما را به پیروی دقیق از قرآن سفارش کردند

وکه بتوانند از  سنت و قران مسائل را مستقیماً از آنها استخراج کنید. وبتوانندد با  قضایای منطقی که   رابدستاورده مسائل را از ان دومنبع  حل کنند-

وبا با پیروان  کور دل هر روحاین محقق مخالفت شدید میکرده است  امت را وادارا میکرده است که خود  از قرآن و حدیثمطالب را بدست اورند وانرا برگفته علمل ترحیج ترجیح دهند-

شیخ مردی شجاع و مشتاق بود. خودشموعظه  را شروع کرد

، مکاتبه با علمای دینی انجام داد

دعوت از آنها برای کمک برای ریشه کن کردن

باطل ها و آلودگی های رایج در

مذهب رخ داده است مکرر  انجام میداد-