مهدویت شناسی


برخی گفته اند: «شیعه هیچ دلیلی بر اثبات وجود امام زمان ندارد!» آیا این سخن صحیح است؟ در درسهای ابتدائی از این سلسله درس ها به توضیح ناروا بودن این اتهام می پردازیم.


برای مقدمه باید توجه داشت که در مقام اثبات هر مدعائی باید به سراغ دلیلی متناسب با آن برویم. به مثال های ذیل توجه کنید.


خاصیت ترکیب چند عنصر شیمیایی تنها در آزمایشگاه قابل اثبات است و هرگز نمی توان آن را با استدلالهای ریاضی، مباحث فلسفی، کتب تاریخی و … به اثبات رساند.


حل یک معادله چند مجهولی تنها با استفاده از قواعد علم ریاضی ممکن است و در این جایگاه از آزمایشگاه زیست شناس، رصد خانه ستاره شناس، ذهن فلسفی فیلسوف و … توقعی وجود ندارد.


قضاوت در خصوص وجود موجودات زنده در کره مریخ تنها توسط امکانات موجود در رصد خانه ممکن است و با رجوع به براهین فلسفی یا دستاوردهای علم شیمی یا تحقیقات زمین شناسان نمی توان در خصوص آن کلامی بر زبان راند.


تشخیص جانشین بر حق پیامبر اسلام تنها با رجوع به آیات قرآن و روایات قطعی ممکن خواهد بود و الا از طریق علوم تجربی و ریاضی و یا براهین فلسفی و … نمی توان دلیلی بر این امر اقامه نمود.


از آنچه گفته شد می توان نتیجه گرفت که «دلیل هر مدعائی متناسب با همان مدعا است» یعنی در مقام اثبات یک مدعا لازم است به دلیلی که مناسبت با همان مدعا دارد رجوع کرد و الا رجوع به ادله نامناسب در خصوص اثبات آن مدعا دردی را دوا نمی کند. به دلیل همین قاعده است که یک شیمیست سراغ براهین فلسفی نمی رود و یک فیلسوف در آزمایشگاه شیمست به دنبال حل مسائل فلسفی نمی گردد و …

مهدویت شناسی


برخی گفته اند: «شیعه هیچ دلیلی بر اثبات وجود امام زمان ندارد!» آیا این سخن صحیح است؟ در درسهای ابتدائی از این سلسله درس ها به توضیح ناروا بودن این اتهام می پردازیم.


برای مقدمه باید توجه داشت که در مقام اثبات هر مدعائی باید به سراغ دلیلی متناسب با آن برویم. به مثال های ذیل توجه کنید.


خاصیت ترکیب چند عنصر شیمیایی تنها در آزمایشگاه قابل اثبات است و هرگز نمی توان آن را با استدلالهای ریاضی، مباحث فلسفی، کتب تاریخی و … به اثبات رساند.


حل یک معادله چند مجهولی تنها با استفاده از قواعد علم ریاضی ممکن است و در این جایگاه از آزمایشگاه زیست شناس، رصد خانه ستاره شناس، ذهن فلسفی فیلسوف و … توقعی وجود ندارد.


قضاوت در خصوص وجود موجودات زنده در کره مریخ تنها توسط امکانات موجود در رصد خانه ممکن است و با رجوع به براهین فلسفی یا دستاوردهای علم شیمی یا تحقیقات زمین شناسان نمی توان در خصوص آن کلامی بر زبان راند.


تشخیص جانشین بر حق پیامبر اسلام تنها با رجوع به آیات قرآن و روایات قطعی ممکن خواهد بود و الا از طریق علوم تجربی و ریاضی و یا براهین فلسفی و … نمی توان دلیلی بر این امر اقامه نمود.


از آنچه گفته شد می توان نتیجه گرفت که «دلیل هر مدعائی متناسب با همان مدعا است» یعنی در مقام اثبات یک مدعا لازم است به دلیلی که مناسبت با همان مدعا دارد رجوع کرد و الا رجوع به ادله نامناسب در خصوص اثبات آن مدعا دردی را دوا نمی کند. به دلیل همین قاعده است که یک شیمیست سراغ براهین فلسفی نمی رود و یک فیلسوف در آزمایشگاه شیمست به دنبال حل مسائل فلسفی نمی گردد و …


حال اگر مدعا «وجود امام زمان» علیه السلام باشد از چه طریقی باید آن را اثبات نمائیم؟ آیا برای اثبات این مدعا می توانیم به هر دلیلی استناد کنیم و یا اینکه استناد ما محدود به برخی ادله متناسب با آن است؟ در هر صورت چه دلیل قانع کننده ای بر وجود امام زمان می توان مطرح نمود؟


این سوالات و سوالاتی دیگر در درس های بعدی پاسخ داده خواهند شد.



حال اگر مدعا «وجود امام زمان» علیه السلام باشد از چه طریقی باید آن را اثبات نمائیم؟ آیا برای اثبات این مدعا می توانیم به هر دلیلی استناد کنیم و یا اینکه استناد ما محدود به برخی ادله متناسب با آن است؟ در هر صورت چه دلیل قانع کننده ای بر وجود امام زمان می توان مطرح نمود؟


این سوالات و سوالاتی دیگر در درس های بعدی پاسخ داده خواهند شد.