بسم الله الرحمن الرحیم-نظریات شخصی است-کانال تمدن متعلق به شیعیان افغنستان است که توسطمرحوم حضرت ایت الله العظمی  عظمت پدر  اخلاق افغانستان محسنی رحمت الله علیه تاسیس یافته است بسیارپر بار است  ودرسیاست کمی محتاط ومحافظه کار است ولی مطالب بسیار جالب ازکار امریکا هائی  بیان میکند  که اخیرا خانمی مقداری مطرح کرد  اولا شخص حضرت  عظمت محسنی شرح حال خودرا بیان کرده است- ایشان  میفرماید من دریک دهکده بسیارکوچک متولد شدم که فقط  یک بقالی داشت که انهم متعلق به پدر من بود ومن خواستم دکتر شوم ولی پدرمن امر کرد روحانی شوم- دراین دهکده یک حوزه بود  البته این حوزه مقدمای تریس میکند مثلا ادبیات فراسی مقداری ربان عربی  وخواندن قران وتفسیر قران مانند ان  خوب این یک درس  برا ما است که روستاهای ما هم میتوانندچنین بکنند بلکه بالاتراز ان- ان زمان فرهنگ غرب مانند سابق ایران مورد توجه مردم افغانستان بود درسال 1344 من دانشجوی سال دوم دانشگاه در شیراز بودمخاله من یک خالهداشتن بالای چهارراه ایرانشهر تهران خانه دوطبقه بود مجزا ولی از پائین راه به بالا داشت- درپائین مادربزرگ مادر ی من زندگانی میکرد دربالا خاله من که همسر اقای مرحوم دکترعباس یمین الشریف بود زنگی به من زدند که ما ه شمال میرویم وبعدبلا فاصله به عراق میرویم نزدیک  یک ماه نخواهیم بود ما به تهران بیاید واز مادربزرگ مراقبت کنید من به تهران امدم وسرا چهارراه یک کیوسک-روزنامه بود- من به انجا میامدم روزنامه ومیخریدم بسیار شلوغ بود یک دفعه  یک روحانی قدبلند شیخ امد این مجلات را نگاه کرد وسری تکان داد اقائی که تصور مکنم وضع مالی خوبی داشت فرمودندچراسرتکان دادید؟ایشان لای مجله باز کدرد وعکس تهجنی را نشان داد وفرمودندمقداری از مقالهرا  نگاه ک تمام اینها برنامه ریزی شده است ان اقا فرمودند – شماچرا اقدام نمیکنید؟؟ فرمودند کسی باما نیست یک جوانی انجابودفرمودند دقیق فرمودندبرنامه ریزی است- بالا ایرانشهر برجی ها ساختند که فقط برای عیش اجاره میدهند هچیده هزارتومان برا ی یکماه تمام مردان زن دار انجا را جاره میکند وبزور میخرند ازجمله پسرعموی من- یک دفعه سراین چهار راه بیست وپنچ خانم موبور چشم ابی وسفید رو وزبان داد شبها تجمع میکنند ونرخ انها بین بیست وپنچ تومان تا پنجاه تومان یک روز من وپسرعموی من وشخص دیگری  به خانه ایشان رفتیم وبا  با اسباب موسیقی  رفتیم وباسه خانم از تمام طبقات صدای موزیک  می امد-  منجمله ازخانه ربورئی درب مارا زدند وفرمودند شما به ما ملحق سوید وماهم الات مسویقی داریم وبزم گرمتر شود وما رفتتیم من دیدمیکدختر جوان دربین انها است گفتم ایشان کیست فرمودند همکلاسی دردانشگاه است- من گیتار از ایشان جدا کردم وبرسرش کوبیدم وگفتم بادختر دانشجو هم بله-؟؟ به خانه برگشتم مادربزگ من میفرمودند بیرون برو ومیگفتم من بایداین کتب بخوانم  کهدرسالینده تدریس میشودوبزبان  انگلیسی است ایشان فرمودند شما یکی از این خانم ها را انتخاب کنی اینها زنا هایپاکی است موبور هستندزبان بلدند  شما مریض میشوی وبروطاق بالا وپولش رامن میدهم- این فضای ان زمان بود  القاعده در افغانستان تشکیل میشود افغانستای هیچ برمانه برای شاخت روستهای خود ندارد وهیچ برنماهای برای انهاندارد واصلا تشکیلا ت تسرتاسری ندارد القاعده  برای هر دهکدهای بین سه نفر وتا نچ نفر مامور درست میکند که مداوم گزراش بدهند که ان افراد از ان همان رسوتا هستند پوا این تشکیلات از کجا می اید؟؟ مسلم است از عربستان است- یک فرد روحانی سودانی  شیعه شده است توصر میکنم که کتابش به فارسی ترجمه شده است نکتهجالبت وجه ان که یک نگلیسی درسودان به ایشان گفته است  درمقبال این سئوال این دین درتمام احکام سخترین قبل کرده است وانعطاف ندارد چرا- خودایشان پدراش  وهابی میشود ه این علت میگفتند همه جکمرانان اسلامی طاغوت هستند اهل انکه تمدن صنعتی  بیاورند نیستند وانحراف کشیده شدندواز قوانین رسول اکرم صلواته اللهعلیه ودوری کردند وضع مسلمنان بدین وضع اسفناک رسیده است- ایشان گویا حصبه میگیرد سمه درحال نیمه بیهوشی بوده است یک روحانی وهابی از عربستان به شهر می اید ونزد ایشان خانه اختیار میکند ومداوم درخانه ایشان بوده است وتعلیمات وهابی میداده است ومیفرماید ایشان بلند کنید زیربغل اش  بگیرید وبه ایشان تلقین نماز کنید  وکمی حال من خوب شد فرمودند  ایشان کشاکشا به مسجدببرید ودرسف اخر نماز بخواند درتمام موارد این بوده است شخصی از دوستان ایشان اماده سفر به خارج بوده است وخانم ایشان در مدتی که ایشان نخواهدبود به دیدار خواهراش درشهر دیگر میرفته است ک  باهم خارج میشوند دربین راه ایشان متوجه میشود پولرا درخانه  جا گذاشته است به نزد ایشان جریان مگوید ومیفرمیادچناچه شمال پول کافی به من بدهید وبعد از خانم من  پول را بگیرید ایشان اماده میشود که به بانک برود همین موقع اذانبلند میشودایشان میفرمیادامکان ندارد که بروید- باید اول نماز درمسجدبخوانید ایشان میگوید احتمال زیاد دارد- هواپیما رااز دست بدهید وایشان میفرمیادبا هواپیمای بعدی بروید خلاصانهبه مسجد میروند وبعدا به بانک میروند- ان اقایذ انگلیسی میفرماید که انگلستان میدانستعرب عربستان درطول حیات خود زیاداهل فعالیت وکارسخت بود واگرتنبلی میکرد ممکن بود حیات خودرازدست بدهد لذا بهسختی عادت کرده بود واز دین راه واسان خوشش نمی امد ولی تمدنها به سمت اسانی متمایل بودند دلیلی که برداران سنی به دین حنفی علاقمند شدند- این است که نوشتند خانمب نزد ابوحنیفه ومسئله را مطرح کرد وایشان حکم داد وان خانم فرمودند این حکم برای من سخت است درحال حرکت به سمت حانه جناب ابوحنیفه بودند – که حکم ساده تری داد باز ان خانم فرمدند این برای من سخت است وباز ایان فکری کرد یک حکم ساده ترداد باز ان خانم فرمودند اینحکم برای من سخت است  ایان فرموند که حکم دیگر ششماه طول میکشد وان خانم گفتدپس من این حکم را عمل میکنم به دلیل مردم خیلی افرادسنی از فشار حکومت عباسی برفرق سنی خسته شده بودند ویک قانون ساختند که تمامفرق سنی اهل بهشت هستند  برای نجات خود بدین حنفی روی اوردند-ادامهدارد