بسم الله الرحمن الرحیم-نظریات شخصی است برگرفته از سایت خبرنگاران جوان-حجت الاسلام و المسلمین رئیسی گفت: در پیروزی انقلاب اسلامی و دفاع از ارزش‌ها شهدای دانشجو گواه صدقی هستند بر این ادعا که دانشجویان در دفاع مقدس و عرصه‌های مختلف ایستادگی کردن و نقش دانشجو را به عنوان کسانی که آرمان خواه، حق خواه و عدالت خواه هستند نشان دادند.- و گفت: دانشجویان دنبال قدرت نیستند بلکه به دنبال تحقق آرمان‌های بلند هستند و جریان دانشجویی کشور باید آگاه، با بصیرت، دغدغه‌مند نسبت به مسائل سیاسی و اجتماعی بماند و نقش شما دانشجویان بسیار تعیین کننده است. حجت الاسلام و المسلمین رئیسی با بیان اینکه دفاع از آزادی‌های مشروع جزو برنامه‌های اصلی ماست، ادامه داد: آزادی را خدا داده و محدود کردن بی مورد آزادی درست نیست. البته آزادی به معنای ولنگاری درست نیست و مبنای ما آزادی بر اساس قانون است.- او افزود: اگر بیان دیدگاه در کرسی‌های آزاد اندیشی با قانون مغایرت داشته باشد باید جلوی آن را گرفت در این رابطه شفافیت امر مهمی است.- حجت الاسلام و المسلمین رئیسی گفت: در برخی از موارد محرمانگی وجود دارد، اما باید جایی که نیاز است با مردم شفاف بود.- او گفت: فرار مالیاتی دیگر نخواهیم داشت وقتی می‌گویم اصلاح ساختار‌ها آقایی که اخیرا دستگیر شده از افراد شاخص است و ۳ هزار میلیارد به بانک بدهکار است و مدت‌ها است پول را پرداخت نکرده و هنوز پرونده به دادگاه نرفته ۲هزار و پانصد میلیارد بدهی معوقه را پرداخت کرده است.- و ادامه داد: دفاع از آزادی مشروع برنامه دیگر ما است؛ آزادی فکر، اندیشه، قلم را خدا داده است و محدود سازی اندیشه همانقدر ضرر دارد که آزادی بی اساس و بدون قانون ضرر می‌زند، آزادی باید در راستای مبارزه با فساد باشد و کرسی آزاد اندیشی باید فعال شود.

حجت الاسلام و المسلمین رئیسی گفت: در راه آزاد اندیشی باید اصلاح گری، انتقاد و سوال انجام شود و مسئولان در تمام رده‌ها باید آنرا مغتنم بشمرند و آزادی مشروع باید برای همه به رسمیت شناخته شود.

او گفت: ما بین اعتراض کننده و اغتشاش گر ؛ بین جرم سیاسی و امینی فرق می‌گذاریم.

رئیس دستگاه قضا ادامه داد: یک فعال مدنی و استاد سختی گفته و خطایی کرده او با فردی که به دنبال براندازی است فرق دارد.

حجت الاسلام و المسلمین رئیسی گفت: حتما جرم سیاسی غیر از جرم امنیتی است و من از ابتدایی که آمدم این موضوع اعلام کردم و نسبت به جریان کارگری و دانشجویی فرق می‌گذاریم.

رئیس دستگاه قضا با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب گفت: ایشان چندسال پیش فرموند چرا برخی می‌خواهند دانشجو سیاسی نباشد؟ سیاسی بودن دانشجو یعنی متناسب با نیاز جامعه فریاد بزند شهدای عالی قدر دانشجو مهمترین سیاسیون دانشگاه هستنئد-او ادامه داد: شهدای دانشجو حاضر شدند خطر کنند؛ دانشجوی سیاسی به معنای این نیست که بخواهد دانشجو را به غرب و لیبرال ببرد عدالت چتری است بر روی همه آحاد مردم چه سنی، چه شیعه و عدالت چتری است روی سر همه مردم ایران.

حجت الاسلام و المسلمین رئیسی تصریح کرد: وقتی می‌گوید امنیت یعنی همه باید احساس آرامش کنند و این خواست قابل توجه است همچنین توجه به کرامت انسانی یا مردمی بودن موضوع مهمی است.

رئیس دستگاه قضا درباره مردمی بودن گفت: امام فرمود میزان رای ملت است و مقام معظم رهبری به رای مردم اعتقاد دارد و توجه به نگاه مردم بسیار مهم است.

او با بیان اینکه کرامت انسانی وکرامت قضایی یعنی به تمام مردم و سلسه مراتب پاسخگو بودن.