بسم الله الرحمن الرحیم نظریات شخصی است- پس از  عرض سلام خدمت استادمعزز حضرت جناب اقا  جعفر نکونام-نظر ایشان درمورد – حدیث شاذ ونادر دقیق است وغالب بزرگان چنین گفته اند  ونظر استادمعززحضرت مرحوم ایت اله زبرجد رحمت الله علیه یک علت اینبوده است بعقل اقایان نمیرسیده است- فکر میکردند مردم بهانها میگویند خل وچل هستندوانهارا درعلوم غریبه جای داده بودند- اما مسئله بطون قرانی   دلائل عقلانی زیادی وجود دارد که قران بطن هانی زیادی دارد-  حدیث از رسول اکرم صلواته الله علیه والسلم دریای بی پایان قران است ولی با ظاهر قران به دریای بی پایان نخواهیم رسید وباز حضرت علی علیه السلاممیرفماید قران اقیانوس ژرفی است که تنها غواصی میتواتدبه انتهای  ان برسدمن هستم  بنظر حقیر اشکال شما با  استاید محترم دیگر در موضوع منطقی است وبطون دیگر  اگر بشر درک نکرد غیر منطقی میدانید ومیدانم اساس قران اول برای چهرده معصوم است بعد برای هدایت انسان است شخصی خدمت انم صادق علیه السلام رسید وگفت هیچ تر وخشکی نیست در قران نباشد- ایا اینده من در قران است امام صادق علیه السلام فرمودند اینده همه چیز درقران است ومال شماین ایه است یک بیان خاصی کردن انفرد تعجب رفت وباور نکرد تا  برای اواشکار شد وباز دیگران خواستند فرمودند ما ماموربگفتناش نیستیم وایشان استثقنا بود وزندگانی شما بهم میریزد ویا فرمودند فلان حاکم عباسی فردا میمیرد فرمودند ایه اش چنین میگوید- پس ان بطن هم منطقی است که گو یاامام الزمان علیه السلام   از بطون استفاده میکند وتاحدی تعلیم میدهد ودر زبان چنین هست- بعنوان مثال درزبان انگیسی فراوان است کلمه دان به معنای پائین وهیل به معنال تپه- کی سسر خوردن از تپه به پائین مانند اسکی با ها دوم در زمین شناسی وارد لایه های زیرین تپه رفتن سوم انحطاط  بلعد بشدت وضع انسان خراب شود که بعد حتما بمیرد- که خانم هیلاری کلینتوناخیرا ا این لغت اخری استفاده کرده است و یا پاس دی وی  عبور کردن از جاده منظور از  میانبر رفتن است یک روش  خاصی که درفارسی کمتر استفاده میشود- فرض کنید چند دوست خواستند به یک رستوران بروند یکی مگوید به این رستوران برویم  برای انکه من مدتی درانجا کار کردنم وفلان غذاش بسیارخوب است وتاحدی هم ارزان است بحث میشود همین کلمات مگیوید  که اجازه گذری بدهید  که همدیگر به  هم معرفی کنید نمیدانم درکجا خواندم حضرت رسول اکرم صلواته الله  علیه واله والسلم  حضرت علی علیه السلام تشریف داشتند  حضرت جبر ئیل علیه السلام  نازل شدند  وپس از مدتی  چند ثانیه دوسه کلمه گفتند رفتند حضرت علی علیه السلام فرمودند که  این دوسه کلمه معنای چه بود حضرت رسول اکرم صلواته الله علیه واله والسلم فرمودند تا قیامت بخواهم بگویم کم می اورم چندساعتی صحبت فرمودند عرف درجای خود بطن های منطقی وعقلانی درسطحی بالترهم درجای خود ولی حوزه درک انسان محدود است ولی حوزه بیان قران بسیاروسیع وعمیق است