بسم الله الرحمن الرحیم- نظریات شخصی است تفسیر دعای شب اخرشعبان-و اول ماه رمضان المبارک- باالهام ازعارف توشه خورشید گونه گرفته ازاهلبیتم اکرک رسول اکرم صلواته الله علیه واله والسلام حضرت ایت الله معظم جناب اقای شیخ موسی منش حسین انصاریان رحمت الله علیه-در دعا بودسته  واژه کلیدی باید توجه کرد صفات الهی وصفات عبد ورابطه بین ایندو- باران الماسی باکویر  کهخورشید بران بوسه بوسه باران کرده است- بجای نکه این دعاها را درشب قبر بخوانیم ویااقلا به یادبیاوریم- ال که زنده ایم بخوانینم که دعا برای انسان زنده دل است نه مرده دل-درسایت سی ان ان برای کورنائی ها- میگوید این اسمان ابی برای تو است این باران دانه الماسی- این چنگ سبز این کویر بوسه گرفته ازخورشید این اقیانوس پرموج نشاط اوربرای تو است- اما دعا کهدرا نوشته است کهدرشبی کهحضرتموسی علیه السلام بهکنار رودنیل رسید حالتی بدتر ازکورنائی داشت   این دعا راخواند- حال این خداوندمنان با این صفات برای عبدی مانند تو است- ای عبدی کهدر پیدا کردن را حیران شده ای وگیچ ومنگ گشتی – دراین ماه مبارک- توئی که از خداوند منان ارحم والراحمین-که کل راه های خیر ازتو طلب وسئوال میکنم که من را بسوی این را ه ها هدایت کنی-.از هرچه نمی پسندی  ان راه رابرمن ببندی ومانع دران راه بگذاری- میدانم  الله من که دراین ماه مبارک – که قران نازل کردی- ومنشور  هدایت با دلائل عقلانی  وروشن که به سادگی قابل فهم ودرک است ا ی اسان ساز  وتمیز بین ارزشها  وضد ارزشها  وحقایق عقلی وفلسفی وعقاید ضدانها وجرم هائیکه عذاب میاورد وتحمل صبر  درامربه معروف ونهی ازمنکر عطا کردی –پس مارا  درایمان وعمل به سلامت دارد- وانرا برای ما اسان ساز ودراین سلامت مداوم مارا نگهبانی کن- ماان امانت را سالم به شما تحویل دهیم-  ای خدائی که کم را میپذیری  وبسیار قدر مینهی-ازمن این مقداراندکر پذیرا باش ای شاکر عظیم اعمال  کم بندگان- وعافیت دهند دردنیا واخرت- ای کریم درعفوکردن- که از من چشکم پوشی میکنی- حتی از گناهانی که درپنهان انجام دادهام- ربنا- راحتی   وامیدواری  ونشاط به گاه مرگ وعفو وغفران در مقام حساب پس دادن- ازتومیطلبم چون تو اهل عفو وتوبه پذیر واهل ارامش وتقو اهستی- گرچه کناه از بند ه ات بسیاربزرگ شده است- ولی گذشت حسن عظیم زیباتر است وتو شایسته امرزش عظیم هستی که عفورا خواستارم تمام سلسله وجودی من عبد وکنیزتو بودند همه ومن ناتوان هستیم به رحمتت چشم داشت ونیازمندیم- درحالیکه منرا نصیحت کرد وحکمت وپند اموختی-پند پذیر نشدم حرام هاراموختی   و موانع برای انها ساختی اعتنائی نکردم وباز نیستادم-پس برای من عذری نیست-جز انکه ای کریم امن بگذری  ومورد عفو ام قراردهی-ثروتها ودارائی های هستی در دست تو است- وتو انها  همرا برکات  را بربندگانت نازل میفرمایی- وبراین کار قاهر وتوانائی بسیاردارید-  وارزش  اعمال انسان ها  را بخوبی محاسبه میکنید وتقسیم وتوزیع رزق ها- ونوع بیانها  ولهجه ها ورنگ پوستشان را انواع واقسام قرار دادید ونسل بعداز نسل افریدید-ما بندگان  حد وگرانه علم ونهایت ارزش انرا نمیدانیم-همگان محتاج ونیازمند رحمت واسعه شماهستند-ربو بیت را از من برنگردان- ومن را از صاحلین طراز اول در ارزوهای  رحمانی واعمال صالح ومدیریت قضا وقدری خود قرارده- اللهم-حیاتی به بخش که بهترین حیات باشد- ومنرا ز دنیاببر که بهترین رفتن باشد برپایه دوستی ات بادوستانت بامن دوستی کند ودرحد دشمنی با دشمناتنت دشمنی نکن-که من  رغبتی تام و تمام بسویت دارم وترس از دست دادنت  دارم- وخشوع از دست دادن درکنارت هستم- واهل وفا وتسلیم  به شما میباشم- وکتابت راتصدیق میکنموتابه سنت رسولت  صلواته اله علیه والهوالسلم هستم- الهی ازانچه چون شک وتردید ویا انکار ویاناامیدی- ویا لذتهای هوس پرستانه – یاکبر  وخود خواهی ویا عصیان وسرکشی –و-لجاجتکور  وبسیارسخت- ومغرور شدن وریا ودوروئی کردن-توجه به شهوات ویا نفاق افکنی وجنگ افروزی- ویا کفر ومزخرفات گفتن- ویا بدنبال گناه رفتن وبه ان فخر فروختن- ویا هرچه درنزدتو ناشایست وبی ارزش است-ازتو رب من  درخواست میکنم –من را ازان راه برگردان وتوبه میکنم وشمانارا تبدیب به کار درست کن وایمان  به وعدهات- و وفای به پییمانت- وخشنودی به قضایت- وانهارا درسلک زهد به دنیا- ورغبت واشتیاق  به انچه دردست  تو است- وانتخابی  از روی نیکوئی  وارامش وباتوبه خالص بپذیر- همه اینهارا ازتو  رب جهانیان درخواست میکنم-بار خدا یا- از روی صبر   جلیلت وحلمت نافرمانی میشوی- وبه خاطر کرم وبخشندگیت اطاعت ات کنند-چنان رفتارکنی-نافرمانی نشده است-من که نافرمانی کردم ودیگران که-نافرمانی نکردن-همگان ساکنان زمین توائیم- برما  بافضل بخشنده است رفتار کن- وباخیره بهر سان بهرمند ساز-یا ارحمن الراحمین- وصلی االله عل محمد واله محمد- دوردی  وسلامی مداوم وهمواره  ازجانب تو برانها باد-که به شماره وعدد درنیاد .انزه وقدراش جز تو ندادند- ای مهربان ترین مهربان هستی -