بسم الله الرحمن الرحیم- نظریات شخصی است-مقاله  عبدالرحمان الراشد باعنوان -تونس و کرسی –عربی در شورای امنیت- که سایت روزنماه العربی –عربستان درج شده است مقاله ای که ذره ای خیر یره درا ن دیده نمیشود وسرتا پایاین مقاله سیاه کاری وپرده دودی  برای دیدن حقایق است- حقایقی که درسح جهان  بصورت واقعیت تلخ اشکار وروشن جنایات عربستان و ننگین انها   به واقعیت مسلم سیاسی –تاریخی تبدیل شده است-تونس و کرسی عربی در شورای امنیت

تونس و کرسی عربی در شورای امنیت

آخرین به روزرسانی: پنجشنبه 25 رجب 1441 هـ - 19 مارس 2020 KSA 17:47 - GMT 14:47

تاریخ انتشار: پنجشنبه 25 رجب 1441 هـ - 19 مارس 2020 KSA 17:44 - GMT 14:44

 

اخباری که از رایزنی‌های پشت درهای بسته یکی از کارگروه‌های وابسته به شورای امنیت می‌رسد، معلوم می‌شود کشوری که درکنار گروه کشورهای عرب ایستاد کشور دوست و برادر تونس نبود بلکه کشور نیجراست.

 

رایزنی‌ها درباره گزارشی است که کارگروه متخصص در زمینه زیرپار گذاشتن قانون در جنگ‌ها تهیه می‌شود که بخشی ازآن درباره یمن است. وقتی دلیل موضع منفی نماینده تونس را جویا شدم و پرسیدم آیا نتیجه عدم حضور است یا اینکه نبود تماس با او؟ روشن شد داستان برعکس است و به نظرمی‌رسد بر ماهیت نقش خود واقف نیست. فراموش نکنیم تونس چند هفته پیش سفیر کهنه کارش خود، منصف البعتی را از دست داد که براثر یک سوء تفاهم کنار زده شد. سفیر سابق مورد احترام همگان بود و 21 سفیر عرب با نوشتن پیام تشکر و قدردانی او را بدرقه کردند.

 

به دلیل این موضع منفی تونس، طبیعی است که گله و شکایت و تعجب پیش بیاید چون اگر مجموعه کشورهای عرب در سازمان ملل آن را نامزد نمی‌کردند و از آن حمایت نمی‌کردند، تونس نمی‌توانست برای دوسالی که از امسال آغاز می‌شود، کرسی خود در شورای امنیت را به دست آورد. به طورعرفی جهان عرب مانند کشورهای افریقایی، آسیایی و لاتین دارای یک کرسی است که میان آنها و با انتخاب خود کشورها به نوبت دست به دست می‌شود و برگزیده منعکس کننده موضع و منافع آنهاست. پیش از تونس کویت و پیش ازآن مصر و اردن این کرسی را داشتند و موضع آنها همیشه در تأیید مسائل گروه کشورهای عربی بود و کاملا با قطعنامه‌های اتحادیه کشورهای عربی همآهنگ بودند.

 

کرسی در شورای امنیت فرصتی دیپلماتیک برای هرکشوری است که به آن دست می‌یابد به طوری که بیش از 180 کشور غیر از پنج عضو دائم برآن رقابت دارند. در عین حال این بدین معنا نیست که عضو موقت با پنج عضو دائم برابراست چون از حق وتو برخوردار نیست، اما با این حال فرصتی است که در مدت زمان دوسال عضویت می‌تواند کشور عرب مدیریت کند و بهترین‌ها را به نفع گروهی که نمایندگی می‌کند عرضه کند و این چیزی است که کشورهای عرب از تونس انتظار دارند. نیجر قابل تقدیر است که این بار این نقش را ایفا کرد. کویت در دوسال گذشته نقش مؤثری در نمایندگی منافع عربی و حفظ آنها داشت حتی بیش ازآنچه گفته شده یا کسی که بیرون از سازمان ملل متحد باشد چیزی ازآن بداند. موضع خود را در حمایت از دولت قانونی و مشروع یمن بارها تکرار کرد و مانع از این شد که اطراف مخالف از شورا استفاده کنند.

 

این بار، شاهدیم در کارگروهی درباره «کودکان و نزاع‌های مسلحانه» کشورهایی تلاش می‌کنند نظرخود را درخصوص زیرپا گذاشتن قوانین تحمیل کنند، و این منعکس کننده دیدگاه یکی از اطراف درگیری است و بسیاری از کشورها آن را تأیید نمی‌کنند، از جمله کشورهای بزرگ عضوشورای امنیت. همه ما می‌دانیم اگر این گروه مخالف موفق به تحمیل متن دلخواه خود بشود، اولا به هیچ وجه کمکی به بهبود وضع یمن نمی‌کند و در عین حال سوء نیت را ثابت می‌کند. آنچه امروز در صحنه جنگ توسط کشورهای ائتلاف اتفاق می‌افتد خواسته‌های سازمان ملل متحد را تأمین می‌کند و نماینده سازمان ملل شاهدی برآن است. همچنانکه بخش عظیمی از کمک‌هایی که یمنی‌ها به دلیل تمرد حوثی‌ها به آن دست می‌یابند از ائتلاف به آنها می‌رسد. اما متمردها و ایران درکنارآنها همه آنچه به یمن دادند ویرانی بود.

 

دولت یمن مشروعیت خود را از شورای امنیت گرفت، شورایی که روی زمین کاری برای اجرای قطعنامه‌هایش نکرد و کار چندانی برای تحمیل مشروعیتی که با اجماع به عهده گرفت و تأیید کرد انجام نداد. نمی‌توان یمن را به دست یک گروه افراطی مانند حوثی‌ها و البته به دست ایران سپرد.

 

نبردهایی که درجریان‌اند قصد زیان وارد کردن به شهروندان غیرنظامی یمنی در مناطق تحت تسلط حوثی‌ها وجود ندارد. تخلفاتی که گزارش پیشنهادی در متن غیرنهایی ازآنها سخن می‌گوید، با حقایق روی زمین منافات دارند و توپی سیاسی خواهند بود که بازیچه گروه‌های افراطی می‌شوند و به یمنی‌ها یا پادرمیانی بین‌المللی کمک نمی‌کنند. تونس که نمایندگی گروه کشورهای عرب در شورای امنیت را از ژانویه آغاز کرد باید به ادبیاتی پایبند باشد که از نمایندگی کشورهای عرب توسط آن چشمه می‌گیرد و منعکس کننده موضع اتحادیه کشورهای عرب و چنین انتظاری از آن می‌رود.

 

منبع: الشرق الاوسط فارسی-  تحلیل-امسال نمانیده کشورهای عربی که بهنوبت این پست را درسازمان ملل متحد-عهد دار میشوند نماینده کشورتونس بوده است- به پرئتکل اتحادیه عرب که همیشه همگلم باامریکا است  نماینده تونس رای منفی داده است-عجب افتاب از کدام سمت طلوع کرده است-؟؟-ولی کشور نیجر به ان پروتکل  رای مثبت دادهاست زمانی نیجر دراوائل بسیار انقلابی بود ودندان های نیش انهارا غرب کشیده است؟؟-!!- یک گروه متخصص-در سازمان ملل متحد  ایجاد شدهاست – که ایا  قوانین اخلاقی وحقوقی وقانونی دررعایت حقوق بشر درجنگ مراعات میشود  یانه-پروتکل اتحادیه عرب بیان کردهاست رعایت میشود؟؟  و ایشان رای منفی داده است  زمانی که درشام خبر رسید که  حضرت علی علیه السلام درمسجد شهید شده است شامی سئوال کدن مگر حضرت علی علیه السلام نماز هم میخوانده است ؟؟  چقدر در روز روشن درمقابل اینهم خبرنگارجهانی افرادی به پلیدی اشکار دروغ بگویند  انهم مسلمان باشد وبه معاد معتقد است- میگوید  زمانی که از ایشان سئوال کردم- که دلیل منفی شما چه بوده است- وپرسیدم ایا این امرنتجه عدم حضور شما است دراتحادیه عرب- ویانبودن تماس  با شما  بعد اشکارش مسئله برعکس است هم حضور داشته است- وهم با ایشان تماس گرفته شده است- به نظر میرسد که به ماهیت نقش  خود واقف نیست؟؟؟- بعد میفرماید-که قبلا-اردن ومصر وکویت همگان درتاید اتحادیه عرب بشدت کار میکردند؟؟- این  تفسیر قران چقدر درست وصحیح است که حضرت علی درتفسیر فرمودند دراخر زمان ایرانیان به شمادین رایاد میدهند؟؟- بعد میگوید  چند هفته پیش  سفیر کهنه کار تونس اقای منصف البعتی بعلت یک سوتفاهم-؟؟-از کاربرکنار  و21- سفیر عرب در سازمان ملل متحد با پیام تشکراز ایشان ایشان رابدرقه کردند-؟؟ واین افتخار  بری رای دادن کشورهایعرب جز «کودکان و نزاع‌های مسلحانه» اتحادیه باعث این امرشده بود  وجناب کشورنیجر نماینده افریقا باعثشد که مخالفین پروتکل اتحادیهاعاربتوسط کشورهای مخالف بتوانند  رای شورا تغیر دهند- بعد میفرماید که باز ان گروه متخصص-درباره«کودکان و نزاع‌های مسلحانه»که گرواتئلاف عربستان قوانین زیرپا گذاشتند- وانها یغنی اتحادیه اعراب  قبول نمیکنند که برخلاف بعضی کشورها کهقوانین را زیرپا گذاشتند-؟؟مینویسد اگر انرا تحمیل؟؟ کنند اولا به هیچ وجه کمکی به بهبود وضع یمن نمی‌کند؟؟ پس امربعمعروف ونهیاز منکر اثریندارد پس علت خلق  افرادیازطرف خداوندمنان چه بوده است که افراد پیامبران عظام صلواته الله علیهم اجمعین را میکشند  ارسال انها چه فایدهای داشته است- شیطان چرا خلق شدن ؟؟- شماکه میدانید اتلاف یمن حوثی  تغیری درپروتکل خود تغیر نمی کند وپس چرا ساکت نمیشوید-ام سونیت بدانید هرتهمتی کهبیجهت بهمسلمانان نابزده شود باعث تاثیر عذابی دردنیادارد بهقران مجید رجوع کنید- درضمن واقعیتها نشانمیهد اکثریت باحوثی ها است وشماطبق قانون اسلامی بایدانرا  بدیرید ولی متوانید انرا  ازلحاظ خود قبول نداشته باشید همانطور که اقیلت هادرجهان عمل میکنند- ائتلاف چه کمکی به حوثی ها کردهاست حوثی یا بعلت قدرت خود ویابعلت قدرت سازمان ملل متحد به این امکانات دست پیدا میکنند-کجا حوثس وایرانی درتخریب یمن کوشید هاند جزانکه میخواهند یمن از گرو های ازخدا بیخبر ومجرم حفظ کنند-حوثس همان  شرایط ی که برایجهانعرب دربهارازادی بوجودامد ومستکبرین را اخراج کردند یمن هم میتواندچنین کند  نمیشود تبعیض قائل شد