بسم الرحمن الرحیم-نظریات شخصی است-نیمنگاهی به دعای شب اول رمضان- ویک دعا هم برای شب اخر داریم که به دعا وداع یعنی خدا حافظی داریم دعا دریک موضوع یکجنبه اشتراک دارند ویکجنبه اختلاف ارند که باد روی انها تمرکز وتوجه کرد – به اصطلاح تامل کرد-این دعا از امام جواد علیه السلام است-شخصی یهودی نزد جناب ابو بکر امد- واز ایشانسئوال کرد خدا درکجا است؟ ایشان جوابداد دربالااسا وانمرد یهودی گفت ازکجا معلوم است وایشان فرمودند چون درنماز مادستمان به سمت بالا میگریم ایشان گفت چقدربالااست ایشان ستاره را نشان داد وگفت به ان اندازه- یهودی میخواهی شناراصیحتی بکنم گفت بگو -گفت لطفا ازاین شعل دست بردار ایشان فرمودند دراینمورد- اطلاعات کافی ندارم ازجناب اقای عمر سئوال کن ایشان بنزد اقایعمر انجناب تقریبا همان اندازه گفت بازان یهودی همان حرف رازد- مشخص میشودتوحید در زمان پیشین تاحدی صحیح بود ه است- ولی بعدا مذهبی یهودی مسائل را منحط کردند- وجناب عمر فرمودند نزد علی علیه السلام برو وبعد ایشان گفت شما لایق رهبری هستید عجیب است دراول کافی مداوم ازامامجواد علیه السلام این سئوال میکنند که خداوند درکجا است ومثلا چهمیزان بال است وگاهی امام جوا علیه السلام کمی خشمگین میشون دعا میفرماید خدایا تدبیر ملک تو است تو برهمه چیز تدبیرات مال تو است- این صفت درهمه جاکاربرد دارد ولی در روزه یک امرعملی است کمی مشکل است- بیشتر مطرح میشود- یک زمان ماحالتنادنی داریم از کلمه سئوال استفهامی یعنی طلب سئوال کرد استفاده میکنیم یک وجهخوباست نادان هستیم- سئوال میکنیم یک زمان میخواهیم چالش کنیم –مسخره کنیم-انکار کنیم که لغت قرانی اش خوض است که عذاب اور است- کلمه سئوال مطلب رامیدانیم میخواهیم بیشتربدانیم ویا شناخت را اسانتر کند این خوب است ممدوح است ائمه اطهارعلیهم اسلام اجمعین ازایننوع سئوال خوشحال میشدندبخصوص امام صادق علیه السلام دربخش اولی ینکه مامداوم وسوه شک میشویم وچگونه انرا برطرف کنیم انهم خوب است او استکه گوشه زدن چشم را وانجه فرد درسینهخود مخفی میکند ویامخی یانه فکر میکند میداند برای او لطیف است- مثلا فردی دریک جمعمیگوید من با دربار کاری ندارم ماه محرم ورمضان دریکی ازعتبات هستم وفردی به صاحب مجلس چشمکی میزند- باید افرادیبه دیگران درجلسهچشمکی میزدند که ایشان اهل روزه است-لطیف ازکله لطف کهغلو شده است البته برای خداوندمنانغلو معنا ندارد چونغلو یک صفت منفیاست مملو است غنی است بینهایت است انسانغیب رانمیداند- ولی بعضیچشم ه ودستها بقدری مهارت داردکه کارهای بسیارزیز ونیازمند مهارت است میگفتند روان باید لطیف شود اول روان تیره است برای کارهای لطیف باید صیقل شود یعنینورانیشود انگاه لطیف میشود این که میگویم این نشانه لطف شما است یعنی شمایکنکتهباریک وریز غیر قابل ارزش را ارزش قائل شدید- ادامه دارد