بسم الله الرحمن الرحیم- نیم نگاهی به سوره نبا- با لهام از منابع بزرگان  مسئله معاد ومسئله روح ومسئله بهت وجهنم وفرشتگان وانبیا واوصیا  ومسائل  اقلیت  ها وغیره مسائلی هستند   درطول تاریخ بشر مسئله سازبودن- حتی تا امروز- حداقل برای اکثریت ویا جمعیت قابل تامل قابل حل نبودند- وپیامبر اکرم صلواته الله علیه والسلام دربارههمینموضوعات فرمودند من را زودپیر کرد ودرجائی فرمودند کمرمن را شکست- باید طبق رای قران کار وبسترو درک عمیق ایجاد کرد- ومداوم روی انهافکر کرد ومسائل جدید به نحواحسن پاسخ داد کارسطحی نمیشود کرد- امرزوه اریکا درمساول کرونا ننه من غریبا راه انداخته است-چر برای انکه کورنای قبلی مثل  سارس  طبیعت  اش اینوط ربود مریض میکرد وخیلی زود هم از بین میرفت کاری کارستان نکردنداخیرا سازمام بهداشت جهانی – دارد ذهن را امادهمیکند که مکمن است واکسن ان دوسال  تا سه سال ول بکشد تازهمعلوم نیست این واکسنجهنیزان گاسخ میدهد وایا این ویرو زودجهش میکند ویا مثل سارس جهش انچنانی نداشت امریکا پوب بداشت قطع کرد هاست احتمالا میخواهد درداخال خرج کند  که باز بری اول بودن پزشکی امریکارا حیا کند- شخصیتی  چون حضرت مرحوم ایت الله شیخ عبدالکریم حائری یزدی  رحمت الله زمانی به جای  حضرت الله العظمی میرزاسید حسن شیراز زعیم شیعه در عراق شد ایشان بعراق رفت اول کربلا  دوم نجف سوم سامرا که پایگاه تازه تاسیس مرجعیت العظمی شده بود بخاطر مسائل سیاسی- ایشانمدارج راعالی طی کرد باز گشت به کربلا مشاهد کر  یعنی مدانست وضع کربلا چگونه است چر کربلا انیطوری شد چون طلبه ها به سامرا رفتن مردم دیگران قیدو رغبت دینی نداشتند سیاست انگلستان  تفرقهبی انداز حکومت کن درسامرل موفق شدن اختلاف سنی و شیعه کنند انجا که ساکت شد  ازبصرهشروع کردند –من دراینترنت خواندم درطول تاریخ نقد شعر عربی از مکه ومدینه رسیه است به بصره واکنون هم نقد شعرعربی درعراق دکتری انرافقط بصره میدهد فقط دوتا  از شعرا عرب ابادان نقد کرده بودند- من از شیراز به ابادان میرفتم- درجلوی من درما شین یک امریکائی نشسته بود بودومداوم  ازبغل دستی سئوال میکرد  اینجا کجااست ودرضمن گفتچرا شماامریکارا امپریالیست مدیانی   وایشان بهانگلیسی نمتواست جواب دهد من سر صحبت راباز کردم وانجوان جای خوداش رابه منداد  مااز ایشان پرسیدیم- شما کی هستی فرمودند یک رهنگ نظامی امریکا  وگفتم ازجائی میاید گفتازبصره گفتم دربصره چکار مکنی  فرمودندازطرف ارتش امریکای یک تحقیقات دارم- عراقمیرسید ضد امریکا استوطرفدار شرق جطور به یک سرهنگ امریکائی اجازه تحقیقات میدهد- اینهاپیچیدگی زمان ماهستند که درحدیث اشاره شده وگش زده شدهذاست که ظاهر کشورها غیرازا است که بیان میکنند  شما انهار نمیبینند ولی انها شما میبنند ودرنقاب هستند- گفتم وضع بصره یچگونه دید  که شهردوم عراق است فرمود من باز نشسته شوم به بضره برمیگیردم ود باره صوفیان انجاتحقیق میکنم بسیار شگفتی ساز هستند- وزیبترین وملوس ترین دختران دانش اموز جهان دارند –من هروز صبح به اداره میروم- ودرخیابان بایاندخترا کهبدرسه میروم سلام وعلیک میکنم وصحبتمکینم معوم بودعربی خوب بلد است وبه انها مداد وشیرنی ودفتر میدهم وخلیلیسرشاره وخوشحال وخندان میشوم وگفتم نقطه ضعف این شهر چیست ایشان گفت صدام مخصوصاانراعقب نگهمیدارد فرمودندمخصوصا امده است خیاباناصلی را اسفالت کرده است وخیابان فرعی انرااسفالت نکرده است ومن با چکمه درروز بارنی تانیمهساق در رمل فرومیروم ومن به استاندار بصره گفتم مامتواینم بهشمادراینمواردکمک کنیم اعتنائی نکرده است دوم شهرداری فوقالعادهضعیف است اشغال کنار خیابان میماند تابارا ن بیایدانهارابه  رودخانه بریزد- ساحل بسیار زیبا دارد ولی فقرا درکنار این ساحل زندگانی میکند وکاری نمیکند من درغرب ارزش دانشگاه رافهمیدم- گفتم نظر شمادرباره دانشگاه بصره چیست  ایشان گفت دراینمورد من امریکا امپیریالیست میدانم ودرایندهبشدت تغیر خواهد کرد ولی شماتغیری نخواهید کرد واین یک اشکال مهم است- بسیارجوانان ذی هوش ومتفکر  درسطح بلائی دارد ولیغرب سیاست اش است تاحدمتوسط پیش بروند- من که در دانشگاه شیراز هم استایدارنی وهم غربی معتقدبودند اگربه غرب نروید دو اشکالبوجود میاید یکی انکه چیزی مهم نمیشوید ودوم غرب رابیدارنمیکنید-من درابدان گفتم سری ه دانگاه بصره بزنم پنچ دقیقه انطرف میرفت- دقیقاجریان رامن نفهمدیم-مثلا ساواک میخواسته زیس حزب بعث درعراق ترور کند عراق هممیخواسته  پالایشکاه منفجر کند مداوم در رادوی محای بهم فحش میدادند- ورابطه  خراب شدمناز یک فرهنگی که قبلا به عراق زیادمیرفت ویک دانشجوی  عرب ابادانی  دانشجوی دانشگاه بصره بود به نزداو درخوابگاه میرفت انزمان صدام دستور داده بود دانشگاه ها بایدبزبان انگلیسی درس بدهند- ایانگفت بسیاربی سوادهستند  وچه وچه دانشگاه فقط مال سازمان اطلاعاتی شوروی است امریکا ودیگر کشورهای غربی یکمشت جوانان سوسول  یک چی زی مگویند  وفکر میکنند که نابغه هستند-این طرز تفکری بود غرب وشرق برای جهان سوم درست کرده بودند- حضرت  عظمتعبدالکریم حائری یدی  برایانکهتاثیر گذار شود فامیلیحائری گودالی که به اب میرسد حائر مگویند  برایخودانتخاب کرد ودرکربلا  شروع کرد طلبهجمع کرد وتعلیم دادند وفرمودند این کربلارا زوار نگه داشته است هرجا علمی  سطحی شد همین است-درحدیث فردی یک صفحه انهم صفحه ان زمان علم دین بلد باشد وبهانعمل کند این صفحه سپر جهنم میشود به کسی عمیق  دین میفهمد مگویند بهشت مبارک تو سعی کن درجهنم نیفتی  وکسی ابکیدین یادگرفته است  میگویندخودراازجنهم نجات بهشت  بدست بیار ایشانمتوجه شد اختلافات داخلی عمیق است بهاین راحتی نمیشو سازندگی کرد  به ایران باز گشت انزمان  حوزه اراک بسیارمشهوربود وایشان به اراک رفت ولیشاگردان ایشان منجمله قائد بینظیراسلام حضرت امام الخمینی  رحمت الله علیه فرمودند که قم را  حوزه کنید که درحدیث است که دراخر الزمان قم محل نشر اسلام ناب میود حال چرا- این اراک اطراف تحقیق شدهاستحتی ازطرف امریکا شرایطیدارد که نخبه پرور است وشرایط خوباقتصادی ان زمانهم داشت  ومیگوفتند عراق ایران است از زمان قاجار توجه به انهجا زیاد وفسادرا تشویق کردند  همانطور بهشتی ها ازهم یادمیگیرند جهنمی هاهم از هم یادمیگیرنند- قم قبلا یک مرکز ابادان بود-خداوندمنان این گنبد های نمکیدرزیر بیابان قم بوجوداورد- درس گنبدنمکی من دردانشگاه شیراز دردرس زمین شناسی  خواندیم هنوز دلیل ان دقیقا روشن نشده است وفوق العاده پیچیده است- نظر این است  درحوزه های  زیر زمینی  از بالانمک فرو میرود واب  حوزچه را  محلول اب میکند کم کم  دراثرحرارات ازپایین اب نمک بخار میشود به  بالا میرود بلورهای نمک تولید میشود وهم متصل میشود ومنجمد میشود درجهحرات که انرتاحدی مایع میکند دران حرکت به بال اجاد میکند که این هنوز حل نشده است مایع بالا میاید درانجا سرد میشود مداوم این عمل انجام میشود ولی چرااین تپه نمیافتد درست ماند دریا کهاب جابجا شود  فشاراب انر پر میکند زمین درست ماند دریا عمل میکند  زیراین تپه را  خاک میگیردتا تپه بالا واقع شود-  تنها  راه حل این است که بادریل وسط انرا چاه بزنند  تاعمق وسپس ابجوش بافشار ودرجه حرارا زیاد وارد کنند کهاینتپه متلاشی شود ولی دراوائل بسیار رشدان کم است بطئی است سالها طول میکشد که سرعت پبداکند ونمتواندتشخیص دادکجااین امر رخ میدهد- لذا  این  شهراز شرمافیا نجات پیدامیکند-ادامهدارد