بسم الله  الرحمن الرحیم-نظریات شخصی است-مدت ها  انگیزه درباره خصوصیات شاه ورضا شاه و علی اصغر حکمت داشتم- شانسی دنبال یک مقاله پیش یک مقاله از اقای  ارنست پرون پیدا کردم  وانزملن چنین انگیز های نداشتم ولی دردانشگاه شیراز زمانی تحصیل میکردیم-یک چندنفر معدود درسی با استاد  که درفرانسه درخوانده بود-خانمی فرمودند دختر  خواهرمن سوربن رفته است دانشگاه بسیار معروف فرانسه ونامه نوشته است اینجا خیلی ابکی است- استادفرمودند درست گفته فرانسه دونوع مدرک میدهدیکی ابکی ودیکر بقول سوسیسی نفس گیر که  بهان مدرک ناسیونال گفته میشود بعدمن درانگلستان خواندن درس فلسفه اصلا لغات انها انداشتیمحکمت زمانی به فرانسه رفت که هنوز دانشگاه نداشتیم کسی درایران فقطی اگر به بعضی حوزه میرفت ویا افرادی خاصی میتوانست نزد کسی فلسفه یاد بگیرد ولغت نامه فرانسه درایان نبود انگلیسی هم نبود-از استاد سئوال کردم خلاص فلسفه کهانزمان بیشترحکمت میگفتند نوشتن کاری اسان است یامشکل است فرمودند بسیار مشکل است درانگلستان کسانی که فلسفه خواندن ودرجات عالیدارند فقط پنج درصد پساز مطالعات زیاد  وقدرت بیان میتواند فلسفه را خلاصه کنند حتی کسانی سالها درفرانسه بودن وتححصیلات داشتند نمتواستند شعر خانم فرزانه پروین اعتصامی را  ترجمه کنند-کاملا مشخصبود این کارتوسط ترکه ویا ارامنه درفرانسه باکمک فرانسویان نوشته شده است که کارهای مخفی ایشان پنهان شوند وایشان بعوانازافرادادر حکیم ایران مطرح شود که درشیراز هنوز افراد زیادی به یشان بعنوان یک فیلسوف اهمیت میدهند صلا نمیدانند که ایشان معمار بی حجابی وفحشای دیگر بوده است- جناب اقای حییم  کسی دیکشنری لغات انگلیسی- بفارسی  است درخاطرات مینویسد من به امریکا رفتم ومتوجه شدم درس رانمیفهمم- واز تاب اغت چیزی سر درنمیاورم- بفکرتهیه لغات نامه شدم ومایوس شدماستادمن فرمودند  سازمان سیا وپنتاگون اخیرابودجه قابل قبولی برای درک لغات ودستور زبان کشور هارا گرفته است وایران هم دراولویتهای نخستین است ومن بهمرکز  کهردو باهم تشریک مساعی میکردند رفتم-وبا کوششهابطورق عجیب وغریبی که گاهی صفی پنجاه نفر بودن سعی کردن من تفهیم شوم ودرحدود ده درصد لغات رامن درک کردم به ایران بازگشتم- وشروع کردم به چاپ ان افرادی امدند پس از بحث های زیاد گفتند لغاتی که نتوانستید درک کنی مقداری رابهما بده من تاحدی بهمعنای یک لغت نزدیک شدم به انهادادم باکمال تعجب پسازمدتی انرا حل کرده بودند این ازهنرها ما است هرچیزی را یاد بگیریم مانند اسرار عیب حق گفتن نداریم- من به انه توصیه کردم که یک توصیهنامه مینویسم شمارا درانجا میذیرنند ورفتند ودیگر باز نگشتند اینهم هنر دوم ما است ودفعه دوم که به امریکا رفتم بسیار پیشرفت کردهبودند تاحدی هم خودمن پیشرفت کرده بودم حال اگرکسی به لغتی برخورد کرد ومعنای انرافهمید درکتب دیکشنری نبود-دریک سایت مشخص انرابنویسد زبان نگلیسی که دراین پیشرفت کرد باعث رشد زبان فرانسه شد وایندو درپیشرفت زبان المانی بسیارنقش داشت-