بسم الله الرحمن الرحیم-نظریات شخصی است- درتمام ادیان بحث زمان وارزش زمان که به بیهودگی نگذرد بسیار مطرح است- یکی از بهترین علوم ادیان شناسی است- وبخصوص ریشه یابی –و- مقایسه با  دین شیعه- است-دراسلام بنابر احادیث   بهترین نژادها- ازلحاظ –معنویت ودین وعقل اول سادات- دوم ایرانیان وسپس عراق وبعدیمن وسوریه لبنان-مصر وبحرین است- البته کشورهادی که مسلمان هستند بعد بوجود امدند نژادهای سابق االذکرمطرح- هستند ومیتوان بادرک علمی وضعیت نژادهای جدید را  ارزیابی کرد که دقت زیاد میطلبد-درک ایدولوژِ ی مهم است بخصوص زمانی که با ادیان مقایسه شود- اخیر علاقه پیداکردم- که درباره عبادت  مذهب قبطی  ارتدوکسی-مطالعه کنم-مذهبی هفده قرن دوام اورده است وروبه رشد است تنها اسلام براو برتری پیدا کرده است سکولارها  امدند رفتند- فطرت  یک اعجاز الهی است- قران بسیار زیبا میگوید انسان لذت واقعی در کمال دادن به فطرت است-ولی گاهی فطرت بعمد را گم میکند-لذت کم ارزش را  که ضدکمال است جایگزین میکند – لذت  غریز ه ای که لذت بازمیباید  ریشه درفطرت داشته باشد-زود سیراب میشود تا زمانی خاص که دوباره احیا شود ولی فردمداوم میخواهد لذت برد درنتجه برخلاف بهداشت جسم-و روح خودرا ازپای درمیاورد وکملات او دربعضی قوانین دنیائی محدود میشود- همه ادیان به لذت مانامعتقد هستند لذت از یک وجود فوقالعاده ماورائی- این لذت قابل احصا وبدست اوردن است-خود فرد هم  صاحب اندکی ازاین نیروی مانا میشود پیامبران بالاترین نیروی مانارا داراهستند که درغرب بهان کاریزما میگویند ودر فیلسوفان غربی سعی میکنند دراخلاق سکولار انرابوجود اورند حتی درقبر این نیروی مانا وجود داردودراب چاه اطراف اثر میگذارد- اب مقدس میشودوشفا دهنده و برکت دهنده است- اصلان  چاه اب کنار قبرستان انبیا بوده است ولی درمذهب مسیحیت قبطی-نیازی نیست که ان اب چاه رابدستاوردند-درقربستان بزرگان دین احتمالایکی از چاه نزدیک این خاصیت بدست میاورد-اما روغن مقدس- درحقیقت عطری است-که انبیاعلیهم السلام- احمعین بکار میبردند که انهم شفا بخش وبرکت دهنده است-در زبان ارامی- مهمتریت عطر مقدس بنام- مر است چه باضمه میم وچه بافتحه میم  خوانده میشود که امروز به مر مکی معروف است اساس ان عود است-اما در زمان  مسیح علیه السلام این عطرمقدس است از شیره درخت کاج گرفته شده است امروزه تحقیق کردند که یکنوع حلقه بنزن دارد- به روغن یعنی شیره درختان رسین هم گفته میشود کهخواص عجیبی دارد وکابرد های زیادی دارد-مصنوعی انانراهم ساختند-این به اصطلاح – صمغ گفته میشود دستور این بوده است که بالای طاقجه قراردهید وانرا با گل خاصی ترکیب میکنندوسفت میشود ومالش دهید- عطر خودرا ظاهر میکند- شاید جناب سعدی رحمت الله علیه فرموده است روزی گلی خوشبوی – فرموده است همن باشد- این روغن رامقدس میدانند-موسس مذهب  ارتدوکس قبطی فردی است بنام عالی جناب  انتانا سییوس درقرن سه میلادی – درقرن سه میلادی مسلما حواریون نبودند-ولی کسانی بودند که انهارا بدرستی نمیشناسند-وبه انها استاد میگویند-که انها-گفته اند-علم  ما از علم حواریون گرفته شده است- بیشک  یاواقعا اینطور است وبلکه انها نبی بودند-نبی بودند انها بنظر حقیر مسلم است زیا یک سری علم دین سیستمتایک- بیان کردند-که از انبیا یهود  تا به اخر اخذ شده است مثلا عبادات از حضرت داود علیه السلام شروع میشود که هفت وقت برای عبادت معین کرده است –که تغیری پیدا نکرده است اخیر شخصیتی بنام عالی جناب پاپ شنودای سوم کتاب عبادت ازمدراک موجود کلاسه بندی کرده است ان جناب انتاناسی یوس ماموریت پیدا میکند که به مصر رود واولین کلیسای جهان-را انجا بسازدکه دربیابانی دور از شهر است ومدوام انراتعمیر میکنند وهر کلیسای جدید که ساخته میشو ازانجا تاکلیسا  با اجر یاچیز دیگری سنگفرش-میکندوبخشیازعبادت را درکلیساس قدیمی وسپس به سمت- کلیسای جدید حرکت میکنند ومابقیه عبادت درانجا ادا میکنند- بنظر حقیر ما زعبادات الهام بگیریم ویکنوع نمایش معنوی ایجادکنیم بسیارموثر است-کتاب جناب- تی- به زبان قبطی- یعنی کتاب-اگ پیا- یعنی اوقات عبادت- دراین مذهب  کل اینجهان- یک مسجد یا کلیسا ویا معبد- درتمام مدت میتوان عبادت کرد درهرجا- بحث جالب دارد اما نکته مهم که من رابه حیرت برد-کلمه نی روز که همان نو روز است اول سال وعبادت دارد- اول تصور کردم این امررا حضرت داوود علیه السلام کردند یک تحقیق کردم لغت روز به عبری میشود همان یوم وعجیب است ترجمه گوگل بهزبان ها عبری تلفظ ندارد – از لغت نامه – فارسی عبری تلفظ کلکه نو که سه حرف است واخراش نان برعکس است  تلفظ ان پنانس است ولی عجیب است که این لغت عبری  ویا یونانی نیست ومیابیستاززبان اوستائی بهانجا رفته است ودر فلسطین مطرح بوده است-؟؟