بسم الله الرحمن الرحیم- نظریات شخصی است- برگرفته از  دائراتلمعارف  فلسفه دانشگاه استنفورد- فلسفه شناخت و شناخت سیستمی مسیحیت وتاثیران وشناخت  حقایق ان- بسیاری از دکترین ها که  از مذهب مسیحیت سرچشمه میگیرند-دربردارنده دلالت ها  ودرک  فلسفی دارند ویا دارای پیش فرض هائی-که دراین مقاله –وجود دارد-ما-در-اغاز یک بحث وکنکاش عمومی مختصری-درباره ارتباط بین  فلسفه ومطالب پیچیده-مسحیت  خواهیم داشت- وسپس توجه خود را معطوف  به سه  اصل فلسفی بسیارمهم دکترینی که درمسیحیت بسیار چالش برانگیز است خواهیم کرد –تثلیث- حلول وتناسخ- وکفاره-  ما این سه مشخصه ایمان مسحیت رادرکانون بحث خود قراردادیم زیرا  برعکس- بعنوان مثال دکترین ها- درباره امهات صفات الهی وتکالیف الهی است-وسه مشخصه بسیارمهم ایمان مسیحیت است- وبرخلاف اصل های دکترینی برای مثال گناه ذاتی واصلی  واولیه ویا- بیان کردن درباره مسیح علیه السلام در نماز عشا ربانی- اینمطالب موضوع یک بحث بزرگ دامنه دار بیش چندین دهه بوده است در طول تاریخ- ایمان مسیحیت—فلسفه بعنوان یک مکمل طبیعی واصلی-تاثیرات ایمان مسیحت بوده است- ,و-  ازجهتی دیگر در بعضی زمانها مومنین نسبت  به دواصل اول  دشمنن خونین یک دیگربوده اند-بعضی متفکرین  دردوران اولیه مسیحیت مانند ترتولین ها- =افرادی از منطقه کاراتاژ یونان بودند که بزبان قدیم کاراتاژ صحبت میکردند-که دارای دیدگاه بودند که هرنوع متون فلسفه  سکولار را بای تبین دلائل  اثار خارجی ایمان را قبول نداشتند-درنتچه-  حتی اگر بعضی ادعاهای ایمانی- بنظرمیرسد درفضای وحول وحوشمنطق عقلانی موافق با استانداردهای قابل دفاع باشد که بوسیله فیلسوفان مطرح میشود  به ظاهرمانند علم کلام- مومنین نباید ازانها دوری کنند-ودیگر متفکرین اولیه مسحیت مانند-مقدس اقای اگوستین شهر هیپو- مجادله میکرد- که صحیح نیست که بعنوان پشتیبانی  ازتاثیرات ایمانی خارجی- بکار رود- مگر فقط  زمانی که اثار فلسفی- بصورت دقیق در زمینه وطیف وسرسپردگی و-وفاداری-نسبت به  حقایق بسیارمهم-ایمان- مسیحیت- باشند- درنتچه  قانونی ورسمیت یافتن فلسفه زمانی است که مشتق وتابع وگرفته شده از امهات قانونی ورسمی ومهم که دررابطه مسحکم با اصول  مسیحیت باشد-در دوران بالای قرون وسطی دیدگاه اگوستین بصورت گسترده مطرح وپشتیبانی میشد-درهمان اثنا بود که- علی الرغم مقدس -توماس اوکو وا نس = توریسین ایتالیائی مذهب کلیسای کاتولیکی روم- که در ضمن دکتر کلیسا همبود-  یک مدل دگری  پیشنهاد داد- که بین معرفت دینی وفلسقه ارتباط ایجاد کند-تلاش داشت- بین ایمان- و- یک معرفت  همه جانبه قابل درک وفهم عقلانی وفق دهد –و- با دائل عقلانی  وجود خداوندمنان اثبات  ونبین کند وبه این خاطر دریادها مانده است- مطابق مدل توماسی- فلسفه و ایمان کاملا روشن  و واضح هستند- ومبادرت بکار بسیار مهمی اقدام میکنند- که در اغاز را باهم اختلاف اساسی دارند فلسفه اطلاعات علمی=داده خود را- رها وازاد از بخش- های  ذهنیت طبیعی  ما بدست میاورد- که شامل –دیدن- شنیدن- چشاوی –بویاوی ولمس کردن است مشهور به حواس پنچ گانه- این داده ها- میتواند قابل پذیرش باشد بر اساس- واقع گرائی-  بحش های طبیعی ما- در ارتباط جهان با ارزش ما است ایمان درجهت و معنای دیگر- حاصل اش اغاز ازنکته  اشکار سازی معنویت که در  انچیل امده است ومطالبی که دران شامل میشود- واین اطلاعات علمی- داده هاپذیرفته میشود- براساس اعتبار  مطالب انجیل- این داده ها-پذیرفته میشوند بر اساس اعتبار الهی- به انصورت  وطریقکه تشابه وبرابری برای بعضی موارد- که حقایق پذیرفتنی پذیرفته میشوند- که بسیار قابل ارزش است اگر چه درهمه موارد متشابه نباشند-که بخصوص در روش  قبول کردن باشند مانند زمانی کهکه یک پروفسور فیزیک درباره  حقایق فیزیک ادعا میکند- ادامه دارد