بسم الله الرحمن الرحیم- نظریات شخصی است- باالهام ازبیانات حضرت ایت الله العظمی  وحید خراسانی – رحمت الله علیه- بیانات بسیارجالب وکمی پیچیده که انشاالله شاگردان ایشان انهارا بز    باتوضیحات بیشتر بیان کنند-حروف مقطعه تا شصت وپنج تفسیر دارد- روشن ترین تفسیر  ان است که قران باهمین حروف ساخته شده است وجنبه اعجاز پیدا کرده است واعراب   بالاترین تخصص انان ساختن لغات که  دارای  فصاحت یعنی مطابق اهنگ موزیکی   مناسب با معنا- کوتاه بودن عدد حروف لغت ودستور زبان که بنحو احسن مطلب را برساند—امروزه درغرب  رنگ وخط  برای طرح پارچه یک چنین حالتی دارد- یک دانشجوی عراقی به من گفت-که استادمن دردانشگاه بغدادیک لباس عجیبی میپوشید  ایشان درفرانسه هنرخوانده بود  ومن گفتم برچه اساسی این  پارچه درست کردید ایشان فرمو دند برای من معنا خاصی  طبق یک مکتبی دارد-به نزد خانم استاد دیگری در دانشگاه بغدادرفتم که امکان داردمن رنگ وخط را فقط یادبگیرم فرمودند فقط درتابستان امکان دارد انهم فقط برای پارچه – انسان در هر جهتی میخواهد  به حد مسحور کننده اش برسد- همه را مجذوب کند- وهمین طور مجذوب شود- سوره ای قران به نظر حقیر دو دسته هستند- یک سری  حروف مقطعه ندارند- این سورهای مواداساس-نامه هستند که اصل کلی اساسنامه سوره حمد است- دونظر است- نظر اول میگوید قران درزمان خوداش معجزه بوده است وهمیشه این نکته بیاد  دقت کرد ولحاظ کرد ولی ممکن است عده ای  لغات راتک معنائی کنند وبافصاحت وبلاغت  انرابوجود اورند و تاحی قابل مقایسه باشند ولی گروه اول میفرمایند به هیچ وجه من الوجوه- امکان پذیر نیست  زیرانها درحدنهایت رسیدند به جای اغت حمد لغتی دیگر ساخت اما کاری بس مشکل است که ان همه تعداد لغت ساخته شود- واز همه مهمتر  را فریب تاحدی بسته میشود واین خوداش یک عیب است- یک از دوستان فرهنگی به میگفتند  پدرمن روحانی بود سخت مسئله  محرم وغیرمحرم را رعایت مکند وبه ما تذکر میداد- ومنهم در خیابان بشدت مراقب بود به شهرستان رفتم  هرگاه ازمدرسه به خانه میرفتم از کوچه وپس کوچه ردمیشدم- ول یمواجه میشدم باجند خانم  کم بی حجاب که به من لبخند میزنند ومن از دوستان سئوال کردم برای شماهم رخ میدهد گفتندخیر اصلا رخ نمیدهد- سوره های دگر  که کلمات مقطعه دارند- درجهت قانون اساسی قوانین ودستورات  وحکت ونظر وغیره دارند- دررکز زرهی بودم زمانی که جنگ   بین عراق وایران بود- یک سرباز مرکز زرهی مرخصی گرفته بود زن وبچه اش  به شیرز امده بودند  ازکنار  پیاده روی فرماندهی ژاندرمری  عبور میکنند ان زمان مداوم  افرادمشکوک میگرفتند که اگرسربازی نرفتند فورا سرباز شوند ایشان میگیرنند که شما سربازی رفتی یانه رفتی  ایشان میگوید من سرباز مرکز  زرهی هستم میگویند کارت ات را نشان بده ایشان میگوید که  کارت مندرساک هست ازترس انکه گم نشود باخودبیرون نمیارم میگویند شمارت کارت چیست شماره کارت میگوید  انها زنگ میزند به افسر کشیک افسر کشیک بهدرجه دارد  کیوسک دم در  ایشان  کارت را پیدا میکند وبا ایشان چند سئوال جواب میکند ومیگوید سرباز ما است تافلان روز مرخصی دارد ازد میشود  یک نامه ای به مرکز زرهی نوشته بود بدین انشا از ف ژ- به میم  ز عنان س شماره کارت جهت رسیدگی کامل باجواب کامل – من از جناب سرهنگ سئوال کردم چرا مانند ادارات دیگر نوشته نمیشود- ایشان فرمودند که  کمترین مسئله در گروه محرمانه است سین یعنی سرباز  مسائل پیچیده با  رمز می اید- و دوبخش رمز هست  که باهم دوست هستندولی از کار یک دیگر مطلع نیستند وباید رمز دیگری که مضاعف میشود هرسه ماه تغیر میکند زمان  از  ازتهران  مطالبرا بخواهند با یک رمز دیگری نوشته میشود وبه تهران انتقال داده میشود- انجا باه سه رمز  مقایسه  ومطابقت میشود- باکمی دقت درقران مجید- بخوبی روشن میشود درمورد یهود صراحت سیار زیاد  است ولی درمورد مسیحیت صراحت کمتری است بتدریج توسط ائمه اطهار علیهم السلام اجمعین اشکار میشود بعنوان نمونه ایه است میفرماید ماند فلان  قوم  نباشید اما چه کسانب هستندبحثی ندارد ورسول اکرم صلواته الله  علیه والسلم چیزی نگفتند- درزمان امام صادق علیه السلام سئوال شد اینها چه کسانی هستند- ایشان میتوانست بگویندرسول اکرم صلواتهالله علیه واله والسلمنفرمودند من هم نمیگویم- یا دراخرالزمان مشخص میشود- فرمودند اینها قومی مسیحی  بودند که کشیشان اگر حکام مطابق دستورات دینی عمل میکردند خوشحال مشیدند ودستورمیدادند عمل کنید واگر حکلم  براساس دستورات دینی  عمل نیمکردند ساکت بودند وبنحوی  از انهاد فاع میکردند مردم میدانستندکه  ان حکام برخلاف  دین عمل میکنند  وباخود میگفتند ما یک حجت ودلیل داریم که  کشیشان انراتائید کردند وعمل میکنند وماهم انرا انجام میدهیم سئوال شد شمائمه اطهار علیهم  سلاام الله اجمعین هم چنین  هستید فرمودند ما مطابق احادیث موثق رسول اکرم که قابل اثبات است عمل میکینم درثانی نام ما  ازط رف ان عظمت امشخاصات خاص امده است ودرثانی ما دارای اعجاز هستیم که سند  عصمت ما است حال  ترکیب کلمات که انشا گفته میشود درحدی  زیاد  بیانگردرک عمیق ودقیق از مطالب قرانی وحدیثی وعقلانی است ودیگران فاقدان هستند بعلت انکه نهعلم دارند ونه توان ادبیاتی که فلسفه حکمتها ومطالب علمی و وحی را  بتواند تشخیص دقیق بدهند مانند نسخه جناب دکتر که نشانگر سواد ومعلومات  علمی پژشکی ایشان است