بسم الله الرحمن الرحیم-نظریات شخصی است-مقوله خلق وامر- معصوم علیه السلام خلق به جسم وامررابه روح معنا فرمودند- درحدیث است که اصحاب از عالم روح سئوال کردند ایه امد که روح از  عالم امر است وشما اندکی ازان  راوجدان ودرک خواهید کرد ولی اگربه احادیث توجه کنیم-معنای  دیگری هم بدست میاید- هرموجود مادی که نگاه میکنیم اثاری را درک میکنیم که شگفت انگیز است همان کافی است که به  درک واثبات خداوندمنان برسیم- تاحدی که شناخت موجود مادی اسان باشد برای کاربرد گرفتن کافی باشد کفایت میکند امام صادق علیه السلام میفرماید  همین مقدار کافی است- البته موضوع نسبی است با ساخت وسایل عمق درک خلقت بیشتر میشود واز پیچیدگیدرمیاید افراد کم هوشتر وکم کار تر  میت.اند با قوانین خاصی به راحتی میتوانند  انرا درک کند وتعلیم دهند وکاربرد بگیرنند- مانند کامپیوتر- اما بخشی دارد کهحتی فرشتگان انراهم نمیتواند درک کند واندکی از  ان را میشود  فهمید این بخش جزو امر است- حالا علما بردو قسم هستند- بعضی معتقد هستند امام الزمان علیه السلام ان بخش را تعلیم میدهد که خلاف  قران است ومیگویند قانون انزمان تغیر میکند وبعضی میگویند هنوزبخش خلقت تمام نشده است واندکی هم از بخش امر  یاد میشود که نیازمند فیض الهی است- عالم ماده سیستمی عمل میکند یعنی ازکثرت به وحدت میرود عملکرداش هم محدود است یخ فقط میتواند سرما ایجاد کند مثلا اب راسرد کن اتش گرما ایجاد کند مثلا چوب بسوزد گرما وخاکستر ایجاد کند- اما روح برخلاف جسم ازوحدت تولید کثرت میکند یعنی ذات یگانه است کثرت دران نیست ومیتواند بی نهایت صفت ایجاد کند هرانسانی درهر تجربه ی خاصممکن است یک صفت جدیدی  ابداغ کند هشت ملیارد  انسان حداقل میتواند هشت میلیارد صفت یگانه تولید کنند بستگی به فیض الهی داد عدم   ابداع صفات در بخش شیطانی روح انسان است این بخش انسان خلق میکند نه خداوند منان خداوندمنان براسا بیانات  استادمعزز حضرت ایت  العظمی جوادی املی  بخش الرحمانی روح که بخش بهشتی روح هم گفته میشودمخلوق خداوندمنان مانند عقل مانند فطرت واحساسات متعالیه وجود  صفات رحمانی وعقلانی است- دربهشت است یافرد از خداوندمنان میخواهد یا خود صاحب چنین صفات میشود که باهرنگاه دورنمای دید او تغیرات رنگی خاصی پیداکند-حتی چهره خود لباس خود وهرلحظه  درک جدید ازخدواند منان پیدا کند درحدیث است هرعالمی که رحلت میکند سدی درمقابل شیطان فرومیریزد زیرا انسان بعضی صفات خودرا درک میکند وبعضی خصوصیات صفاتی درخود توسط ترکیب بوجود می اورد که من حصربفرد است ودرافراد خلا ایجاد میشود لذا فرمودند که با علمای مختلف وزیادی مانوس باشید- وباوجودانکه ما شهود وحضور میکنیم صفات خودمان راولی نهایت نیست میتواندرتجربیات صفات بیشتری را ظهور دهیم بخصوص وارد جرگه دین شویم شخص خدمت امام رضا علیه السلام رسید وگفت من تمام عادات زشت خودم رابرطرف کردم بجز یکی کهنتواستم انرا برطرف کنم امام علیه السلام یک دعای چند خطی داد ایشانخواند وبعد هرچه سعی کرد ان گناه رابکند نشد ولی ذات روح قاب شناخت نیست- لذا اوامرالی ودستورات الهی بخشازان قابل درک است وبخشی ازان قابل درک نیست مگر  فردی خارجی گاهی درک کند