بسم الله الرحمن الرحیم-نظریات شخصی است-درعلوم گذشته اروپا بعداز رنسانس نکات علمی زیادی پیدا شد که قابل شک بود که تنها براساس عقل اثابت میشد- لذا نسبت به عقل شک پیداشد-مشاهده جای عقل را گرفت- کلی ونوع ازبین رفت-  هر شی را مستقلا باید شناختوعلوم اثبات گرا را مطرح کردند یعنی علومی که به یقین میرسد- کم کم مشکلات حس پیدا شد- برای فرار از مشکلات حس باید راه چارهای پیدا میکردند- دراین جا حس برتر مرح شد که وسیله ای ساخته شود-که حس دقیقتری را بوجوداورد درباره این دستگاه هم شک ایجادشد وگفتند چشم هم یکنوع عدسی است- عده ای به رابطه علت ومعلول رسیدند-  بشرطی که هردو را مشاهده کنند اولین بار درتاریخ غرب ارشمیدس- این روش را پیدا کرد کهتواستند مصداقهای مختلف را ازمایش های   مختلف انجام  بدهدونتجه ی درست بگیرد-دراین حالت عقل در تعادل وتوازن است-کهدراسلام به ان عدل گفته میشود- ودورکیم  چون دربرطف کردن معایب حس کارکرده است عقل گرای را مقدم برحس میداند-کلود برنار  از اثباتگرای بدون کاربرد عقل- متنفر بود اما اصطلاح اثابت گرائی- بعنوان به یقین رسیدن قبول داشت ونظریه او این استکه دامنه تحقیقات بقدری کوچک شود که به یقین برسد امروز چون به یقین رسیدن مشکل است از طریق نسبت گرائی که باقوانین احتمالات ستجیده میشود تحقیقات  رشد کند امکان رسیدن به یقین را میتوان حدس زد که انسان  به ان نایل شود-که درمسائل بسیار پیچدیده ریاضی کاربرد داشته است-اما جناب دکارت درک عقلامی محض راهم مطرح میکند که عقل میتواند  اثبات حقایقی ممتاز وغیر قابل دیدن هم بکند  واز این راه اثبات خداوندمنان باری تعالی بکند- درروح یک مصداق  میتواند به یک کلی بزرگتر از کلی قبلی شود-نمونه پیامبران صلواته الله علیهم اجمعین علیه  است حضرت ادم درمرتبه یک  است مرتبه دو هنوز برای من مشخص نشده است مرحله سه حضرت نوح علیه السلاماست که اول مصداق مرحله یک بوده است مرحله سوم شده است همین طور حضرت عیسی علیه السلامدررتبه چهارم است حصرتموسی علیه السلام دررتبه پنج است حضرت ابراهیم علیه السلام دررتبه شش است خداوندمنان اورایکامت دانست یعنی کلی عظیم که قبلی ها همهمصداق ایشان هستند ولی پیامبر اکرم صلواته الله علیه اول مصداق حضرت ابرهیم علیه السلام است بعد ایشان یک امت یا کلیت بسیاربزرگتراز حضرت ابراهیم علیه السلام است که ایشان مصداق پیامیر اکرم صلواته الله علیه واله والسلم میشود حتی دربشریت هم این چنین است امادرعالم ماده اینچنین رخ نمیدهد واین مسئله کار کمی مشکل میکند