بسم الله الرحمن الرحیم—نظریات شخصی است—نظر حیر این است که دعای عرفات به فارسی خوانده شود ولی ظرافت های  زیان عربی دران بفارسی رعایت شود  گرچه حلوات وگیراپی عربی را نداشته باشد انزمان  درعرفات بعضی درکوه رحمت بودند وقران ونماز میخواندند  وکوه روبرو من اسماش فراموش کردک تصور میکنم کوه استغفار است- وحضرت ادم علیه السلام مداوم بین ایندوکوه رفت وامد کرده است  البته نظر شخصی است قران هم نگاه کند ثواب دارد بخواند ونفهمد باز ثواب دارد ولی چه بهتر بفهمد  لطفا لغات واصطلاحات دعای معروف ترجهمه کنید که فرد تاحدی  معنا رادرک کنند – باشتکراز همه سروان  وبا نظرلطف تین حقیر سرتا پا پرگناه-وقصور - انشاالله بسم الله الرحمن الرحیم—نظریات شخصی است—نظر حیر این است که دعای عرفات به فارسی خوانده شود ولی ظرافت های  زیان عربی دران بفارسی رعایت شود  گرچه حلوات وگیراپی عربی را نداشته باشد انزمان  درعرفات بعضی درکوه رحمت بودند وقران ونماز میخواندند  وکوه روبرو من اسماش فراموش کردک تصور میکنم کوه استغفار است- وحضرت ادم علیه السلام مداوم بین ایندوکوه رفت وامد کرده است  البته نظر شخصی است قران هم نگاه کند ثواب دارد بخواند ونفهمد باز ثواب دارد ولی چه بهتر بفهمد  لطفا لغات واصطلاحات دعای معروف ترجهمه کنید که فرد تاحدی  معنا رادرک کنند – باشتکراز همه سروان  وبا نظرلطف تین حقیر سرتا پا پرگناه-وقصور - انشاالله بسم الله الرحمن الرحیم—نظریات شخصی است—نظر حیر این است که دعای عرفات به فارسی خوانده شود ولی ظرافت های  زیان عربی دران بفارسی رعایت شود  گرچه حلوات وگیراپی عربی را نداشته باشد انزمان  درعرفات بعضی درکوه رحمت بودند وقران ونماز میخواندند  وکوه روبرو من اسماش فراموش کردک تصور میکنم کوه استغفار است- وحضرت ادم علیه السلام مداوم بین ایندوکوه رفت وامد کرده است  البته نظر شخصی است قران هم نگاه کند ثواب دارد بخواند ونفهمد باز ثواب دارد ولی چه بهتر بفهمد  لطفا لغات واصطلاحات دعای معروف ترجهمه کنید که فرد تاحدی  معنا رادرک کنند – باشتکراز همه سروان  وبا نظرلطف تین حقیر سرتا پا پرگناه-وقصور - انشاالله