بسم الله الرحمن الرحیم- نظریات شخصی است-بخاطر بزرگ داشت محرم- بخش سوم- قبلاز ادامه  جریان- بایدبخوبی این جریان درتمام نکات ریز ودرشت ان دقت کرد- ونتایچ این واقعه رابه بخوبی  تبین کرد- بقول اتادمعزز حضرت  دکتر سید جعفر شهیدی  با پایان  جریان عاشورا مسئله روشن نمیشودسئوالات یادیتازه مطرح میشود زحمات جد بزرگوار امام حسین علیه السلام وزحمات پدر وبرادر  عظیم الشان امام حسین علیه السلام میراثی گرانبها وپرارزش وحتی  بسیارمحبوب شده بود رهبر معظم  صلواته الله علیه  ایات قرانی وحدیثی بسیارمهمی  به اصطلاح که دراین جریان ورود میکنند بیان کرده است که رخت ایمان بسیار ریشه قوی دارد ومداوم شاخ وبرگ میزند ودرخت کفر یک درختچه استمانددرخت چه  خرزهره که ریشهای ندارد وبایک طفوان از بیخ وبن کنده میشود که این طوفان خداوندمنان ومسلمانان بوجود میاورند ودرطول تاریخ اسلام اینچنین است وسرانجام هم دراخرزمان این چنین خواهد شد پیامبر اکرم صلواته اله علیه واله والسلم درجریانی به عایشه فرمودندکه ابرهای سیاه فتنه  این کشورهای اسلامی را دربر میگیرد تنها کسانی که به اسلام ناب متوسل شدهباشند ورحمت الهی شامل انهاشودنجات پیدا میکنند وبقول استادمعزز سید دکتر جعفر شهیدی  رحمت اله علیه همهجا بدعت ساز بودوبه ان بدعتها عمل میشد کههمان فتنه  ابرهایسیاه ضخیم رسول اکرم  صلواته الله علیه اله والسلم است که دامن اغلب  اصحاب وغیره را گرفته بود واما حسین علیه السلام خواست مهر ثابت بر میراث پرارزش خاندان خود بگذارد وانرا احیا کند وضربه ای هولناک بربدعت ها وفتنه ها بزند که درنتیجه مسیر عوض شود- سیاست معاویه در نخستین مرحله پاسخ مثبت از مردم حجاز وکوفه گرفت وکم کم دم خروس اشکار شد ومردم   به یاد گفتار حضرت علی علیه السلام افتادند وسب ولعنت برعلی علیه السلام رواج داد مشهور است در هزار شهر وروستا منبر ایجا د کرد و  احادیث جعلی وسب برحضرت علی علیه السلام را رواج داد دریکی از شهر فردی درمسجد بعدا زنماز که خطیب طبق دستور دمشق  سخنرانی میکرد فردی معترض شد که این احادیث جعلی است –خطیب گفت توبه کن وگرنه گردن ات رامیزم واو فرد توبه نکرد ودرمسجد گردن اورا  وبا قدرت قهاره نظامی  وتوسط ترور جاسوس  وحشتی زیاد  ایجاد کرد-با فرمان ولی عهدی یزید- که شخصیت واخلاق  او برای جلمعه عراق وحجاز مشخص بود وبرگردن خود صلیبی بزرگ وبا زنچیری  طولانی میانداخت   فکر برگرداندن انتخاب  رهبر توسط اجماع عمومی وپاک ساز ی ازبدعتها و  اسلام ناب ا پیاده کردن- مطرح شد طرافدارانی داشتولی انقلاب زمان طولانی میخواهدتا تبدیل به یک حرکت نظامی مانند جنگ صفین شود ویزدمیدانست که انها بدنبال تغیر سران حکومت  در حجاز وعراق ودمشق هستتد وفرصت دادن  به انها هم چناکه معاویه گفته بو د یک صدهزار شمشیر زن را فراهم میکنند وبه یید گفته بود در عراق وحجاز  مردم هرکسی راخواستند حاکم کن ولو هرروز- انهار باید تغیر دهی - طبری ج-7- ص 197- ولذا او پیشدستی که که سه نفر را ترور کند ویا بکشد  داستان تمام میشود یکی عبدالله بن عمربود که بیطرفی انتخاب کرد وسرانجام به  دمشق رفت وحکم  قتل امام حسین علیه السلام را تاید کرد ودوم عبدالله بن زبیر بود که به  اطراف مکه فرار کرد وتصور میکرد با فشاراوردن برامام حسین علیه السلام واگرنپذیرد اورابقتل برساند امام تسلیم میشود ودستورداد درراه مسیر او ان عظمت را ترور کن و سذرانجام لشگری به رهبری حربن ریاحی امام علیه السلام بهدمشق بیاورد واگر امتناع کرد اورا بکشد پایگاه یزید هم در دمشق لرزان بود واستحکامی نداشت اگر حجاز وعراق قیام میکرد  حتی امکان داشت در دمشق هم فاجعه ای رخ دهد توطئه یزید در کوفه برعلیه نمایند ه معززامام حسین علیه السلام حضرت مسلم بن  عقیل- نتجه داد واین  حادثه باز میتوانست بظار امام حسین علیه السلام را ازامدن بهکوفه منصرف کند ولی باز این توءطه- برای منصرف کردن امام حسین علیه السلام برای امدن به کوفه – شکست خورد ویزید فهمید امکان  رشد انقلاب برعلیه او میتواند دامنه بیشتری پیدا کند وتنهاراه   مبارزه با ارتش بود- ادامه دارد بسم الله الرحمن الرحیم- نظریات شخصی است-بخاطر بزرگ داشت محرم- بخش سوم- قبلاز ادامه  جریان- بایدبخوبی این جریان درتمام نکات ریز ودرشت ان دقت کرد- ونتایچ این واقعه رابه بخوبی  تبین کرد- بقول اتادمعزز حضرت  دکتر سید جعفر شهیدی  با پایان  جریان عاشورا مسئله روشن نمیشودسئوالات یادیتازه مطرح میشود زحمات جد بزرگوار امام حسین علیه السلام وزحمات پدر وبرادر  عظیم الشان امام حسین علیه السلام میراثی گرانبها وپرارزش وحتی  بسیارمحبوب شده بود رهبر معظم  صلواته الله علیه  ایات قرانی وحدیثی بسیارمهمی  به اصطلاح که دراین جریان ورود میکنند بیان کرده است که رخت ایمان بسیار ریشه قوی دارد ومداوم شاخ وبرگ میزند ودرخت کفر یک درختچه استمانددرخت چه  خرزهره که ریشهای ندارد وبایک طفوان از بیخ وبن کنده میشود که این طوفان خداوندمنان ومسلمانان بوجود میاورند ودرطول تاریخ اسلام اینچنین است وسرانجام هم دراخرزمان این چنین خواهد شد پیامبر اکرم صلواته اله علیه واله والسلم درجریانی به عایشه فرمودندکه ابرهای سیاه فتنه  این کشورهای اسلامی را دربر میگیرد تنها کسانی که به اسلام ناب متوسل شدهباشند ورحمت الهی شامل انهاشودنجات پیدا میکنند وبقول استادمعزز سید دکتر جعفر شهیدی  رحمت اله علیه همهجا بدعت ساز بودوبه ان بدعتها عمل میشد کههمان فتنه  ابرهایسیاه ضخیم رسول اکرم  صلواته الله علیه اله والسلم است که دامن اغلب  اصحاب وغیره را گرفته بود واما حسین علیه السلام خواست مهر ثابت بر میراث پرارزش خاندان خود بگذارد وانرا احیا کند وضربه ای هولناک بربدعت ها وفتنه ها بزند که درنتیجه مسیر عوض شود- سیاست معاویه در نخستین مرحله پاسخ مثبت از مردم حجاز وکوفه گرفت وکم کم دم خروس اشکار شد ومردم   به یاد گفتار حضرت علی علیه السلام افتادند وسب ولعنت برعلی علیه السلام رواج داد مشهور است در هزار شهر وروستا منبر ایجا د کرد و  احادیث جعلی وسب برحضرت علی علیه السلام را رواج داد دریکی از شهر فردی درمسجد بعدا زنماز که خطیب طبق دستور دمشق  سخنرانی میکرد فردی معترض شد که این احادیث جعلی است –خطیب گفت توبه کن وگرنه گردن ات رامیزم واو فرد توبه نکرد ودرمسجد گردن اورا  وبا قدرت قهاره نظامی  وتوسط ترور جاسوس  وحشتی زیاد  ایجاد کرد-با فرمان ولی عهدی یزید- که شخصیت واخلاق  او برای جلمعه عراق وحجاز مشخص بود وبرگردن خود صلیبی بزرگ وبا زنچیری  طولانی میانداخت   فکر برگرداندن انتخاب  رهبر توسط اجماع عمومی وپاک ساز ی ازبدعتها و  اسلام ناب ا پیاده کردن- مطرح شد طرافدارانی داشتولی انقلاب زمان طولانی میخواهدتا تبدیل به یک حرکت نظامی مانند جنگ صفین شود ویزدمیدانست که انها بدنبال تغیر سران حکومت  در حجاز وعراق ودمشق هستتد وفرصت دادن  به انها هم چناکه معاویه گفته بو د یک صدهزار شمشیر زن را فراهم میکنند وبه یید گفته بود در عراق وحجاز  مردم هرکسی راخواستند حاکم کن ولو هرروز- انهار باید تغیر دهی - طبری ج-7- ص 197- ولذا او پیشدستی که که سه نفر را ترور کند ویا بکشد  داستان تمام میشود یکی عبدالله بن عمربود که بیطرفی انتخاب کرد وسرانجام به  دمشق رفت وحکم  قتل امام حسین علیه السلام را تاید کرد ودوم عبدالله بن زبیر بود که به  اطراف مکه فرار کرد وتصور میکرد با فشاراوردن برامام حسین علیه السلام واگرنپذیرد اورابقتل برساند امام تسلیم میشود ودستورداد درراه مسیر او ان عظمت را ترور کن و سذرانجام لشگری به رهبری حربن ریاحی امام علیه السلام بهدمشق بیاورد واگر امتناع کرد اورا بکشد پایگاه یزید هم در دمشق لرزان بود واستحکامی نداشت اگر حجاز وعراق قیام میکرد  حتی امکان داشت در دمشق هم فاجعه ای رخ دهد توطئه یزید در کوفه برعلیه نمایند ه معززامام حسین علیه السلام حضرت مسلم بن  عقیل- نتجه داد واین  حادثه باز میتوانست بظار امام حسین علیه السلام را ازامدن بهکوفه منصرف کند ولی باز این توءطه- برای منصرف کردن امام حسین علیه السلام برای امدن به کوفه – شکست خورد ویزید فهمید امکان  رشد انقلاب برعلیه او میتواند دامنه بیشتری پیدا کند وتنهاراه   مبارزه با ارتش بود- ادامه دارد بسم الله الرحمن الرحیم- نظریات شخصی است-بخاطر بزرگ داشت محرم- بخش سوم- قبلاز ادامه  جریان- بایدبخوبی این جریان درتمام نکات ریز ودرشت ان دقت کرد- ونتایچ این واقعه رابه بخوبی  تبین کرد- بقول اتادمعزز حضرت  دکتر سید جعفر شهیدی  با پایان  جریان عاشورا مسئله روشن نمیشودسئوالات یادیتازه مطرح میشود زحمات جد بزرگوار امام حسین علیه السلام وزحمات پدر وبرادر  عظیم الشان امام حسین علیه السلام میراثی گرانبها وپرارزش وحتی  بسیارمحبوب شده بود رهبر معظم  صلواته الله علیه  ایات قرانی وحدیثی بسیارمهمی  به اصطلاح که دراین جریان ورود میکنند بیان کرده است که رخت ایمان بسیار ریشه قوی دارد ومداوم شاخ وبرگ میزند ودرخت کفر یک درختچه استمانددرخت چه  خرزهره که ریشهای ندارد وبایک طفوان از بیخ وبن کنده میشود که این طوفان خداوندمنان ومسلمانان بوجود میاورند ودرطول تاریخ اسلام اینچنین است وسرانجام هم دراخرزمان این چنین خواهد شد پیامبر اکرم صلواته اله علیه واله والسلم درجریانی به عایشه فرمودندکه ابرهای سیاه فتنه  این کشورهای اسلامی را دربر میگیرد تنها کسانی که به اسلام ناب متوسل شدهباشند ورحمت الهی شامل انهاشودنجات پیدا میکنند وبقول استادمعزز سید دکتر جعفر شهیدی  رحمت اله علیه همهجا بدعت ساز بودوبه ان بدعتها عمل میشد کههمان فتنه  ابرهایسیاه ضخیم رسول اکرم  صلواته الله علیه اله والسلم است که دامن اغلب  اصحاب وغیره را گرفته بود واما حسین علیه السلام خواست مهر ثابت بر میراث پرارزش خاندان خود بگذارد وانرا احیا کند وضربه ای هولناک بربدعت ها وفتنه ها بزند که درنتیجه مسیر عوض شود- سیاست معاویه در نخستین مرحله پاسخ مثبت از مردم حجاز وکوفه گرفت وکم کم دم خروس اشکار شد ومردم   به یاد گفتار حضرت علی علیه السلام افتادند وسب ولعنت برعلی علیه السلام رواج داد مشهور است در هزار شهر وروستا منبر ایجا د کرد و  احادیث جعلی وسب برحضرت علی علیه السلام را رواج داد دریکی از شهر فردی درمسجد بعدا زنماز که خطیب طبق دستور دمشق  سخنرانی میکرد فردی معترض شد که این احادیث جعلی است –خطیب گفت توبه کن وگرنه گردن ات رامیزم واو فرد توبه نکرد ودرمسجد گردن اورا  وبا قدرت قهاره نظامی  وتوسط ترور جاسوس  وحشتی زیاد  ایجاد کرد-با فرمان ولی عهدی یزید- که شخصیت واخلاق  او برای جلمعه عراق وحجاز مشخص بود وبرگردن خود صلیبی بزرگ وبا زنچیری  طولانی میانداخت   فکر برگرداندن انتخاب  رهبر توسط اجماع عمومی وپاک ساز ی ازبدعتها و  اسلام ناب ا پیاده کردن- مطرح شد طرافدارانی داشتولی انقلاب زمان طولانی میخواهدتا تبدیل به یک حرکت نظامی مانند جنگ صفین شود ویزدمیدانست که انها بدنبال تغیر سران حکومت  در حجاز وعراق ودمشق هستتد وفرصت دادن  به انها هم چناکه معاویه گفته بو د یک صدهزار شمشیر زن را فراهم میکنند وبه یید گفته بود در عراق وحجاز  مردم هرکسی راخواستند حاکم کن ولو هرروز- انهار باید تغیر دهی - طبری ج-7- ص 197- ولذا او پیشدستی که که سه نفر را ترور کند ویا بکشد  داستان تمام میشود یکی عبدالله بن عمربود که بیطرفی انتخاب کرد وسرانجام به  دمشق رفت وحکم  قتل امام حسین علیه السلام را تاید کرد ودوم عبدالله بن زبیر بود که به  اطراف مکه فرار کرد وتصور میکرد با فشاراوردن برامام حسین علیه السلام واگرنپذیرد اورابقتل برساند امام تسلیم میشود ودستورداد درراه مسیر او ان عظمت را ترور کن و سذرانجام لشگری به رهبری حربن ریاحی امام علیه السلام بهدمشق بیاورد واگر امتناع کرد اورا بکشد پایگاه یزید هم در دمشق لرزان بود واستحکامی نداشت اگر حجاز وعراق قیام میکرد  حتی امکان داشت در دمشق هم فاجعه ای رخ دهد توطئه یزید در کوفه برعلیه نمایند ه معززامام حسین علیه السلام حضرت مسلم بن  عقیل- نتجه داد واین  حادثه باز میتوانست بظار امام حسین علیه السلام را ازامدن بهکوفه منصرف کند ولی باز این توءطه- برای منصرف کردن امام حسین علیه السلام برای امدن به کوفه – شکست خورد ویزید فهمید امکان  رشد انقلاب برعلیه او میتواند دامنه بیشتری پیدا کند وتنهاراه   مبارزه با ارتش بود- ادامه دارد بسم الله الرحمن الرحیم- نظریات شخصی است-بخاطر بزرگ داشت محرم- بخش سوم- قبلاز ادامه  جریان- بایدبخوبی این جریان درتمام نکات ریز ودرشت ان دقت کرد- ونتایچ این واقعه رابه بخوبی  تبین کرد- بقول اتادمعزز حضرت  دکتر سید جعفر شهیدی  با پایان  جریان عاشورا مسئله روشن نمیشودسئوالات یادیتازه مطرح میشود زحمات جد بزرگوار امام حسین علیه السلام وزحمات پدر وبرادر  عظیم الشان امام حسین علیه السلام میراثی گرانبها وپرارزش وحتی  بسیارمحبوب شده بود رهبر معظم  صلواته الله علیه  ایات قرانی وحدیثی بسیارمهمی  به اصطلاح که دراین جریان ورود میکنند بیان کرده است که رخت ایمان بسیار ریشه قوی دارد ومداوم شاخ وبرگ میزند ودرخت کفر یک درختچه استمانددرخت چه  خرزهره که ریشهای ندارد وبایک طفوان از بیخ وبن کنده میشود که این طوفان خداوندمنان ومسلمانان بوجود میاورند ودرطول تاریخ اسلام اینچنین است وسرانجام هم دراخرزمان این چنین خواهد شد پیامبر اکرم صلواته اله علیه واله والسلم درجریانی به عایشه فرمودندکه ابرهای سیاه فتنه  این کشورهای اسلامی را دربر میگیرد تنها کسانی که به اسلام ناب متوسل شدهباشند ورحمت الهی شامل انهاشودنجات پیدا میکنند وبقول استادمعزز سید دکتر جعفر شهیدی  رحمت اله علیه همهجا بدعت ساز بودوبه ان بدعتها عمل میشد کههمان فتنه  ابرهایسیاه ضخیم رسول اکرم  صلواته الله علیه اله والسلم است که دامن اغلب  اصحاب وغیره را گرفته بود واما حسین علیه السلام خواست مهر ثابت بر میراث پرارزش خاندان خود بگذارد وانرا احیا کند وضربه ای هولناک بربدعت ها وفتنه ها بزند که درنتیجه مسیر عوض شود- سیاست معاویه در نخستین مرحله پاسخ مثبت از مردم حجاز وکوفه گرفت وکم کم دم خروس اشکار شد ومردم   به یاد گفتار حضرت علی علیه السلام افتادند وسب ولعنت برعلی علیه السلام رواج داد مشهور است در هزار شهر وروستا منبر ایجا د کرد و  احادیث جعلی وسب برحضرت علی علیه السلام را رواج داد دریکی از شهر فردی درمسجد بعدا زنماز که خطیب طبق دستور دمشق  سخنرانی میکرد فردی معترض شد که این احادیث جعلی است –خطیب گفت توبه کن وگرنه گردن ات رامیزم واو فرد توبه نکرد ودرمسجد گردن اورا  وبا قدرت قهاره نظامی  وتوسط ترور جاسوس  وحشتی زیاد  ایجاد کرد-با فرمان ولی عهدی یزید- که شخصیت واخلاق  او برای جلمعه عراق وحجاز مشخص بود وبرگردن خود صلیبی بزرگ وبا زنچیری  طولانی میانداخت   فکر برگرداندن انتخاب  رهبر توسط اجماع عمومی وپاک ساز ی ازبدعتها و  اسلام ناب ا پیاده کردن- مطرح شد طرافدارانی داشتولی انقلاب زمان طولانی میخواهدتا تبدیل به یک حرکت نظامی مانند جنگ صفین شود ویزدمیدانست که انها بدنبال تغیر سران حکومت  در حجاز وعراق ودمشق هستتد وفرصت دادن  به انها هم چناکه معاویه گفته بو د یک صدهزار شمشیر زن را فراهم میکنند وبه یید گفته بود در عراق وحجاز  مردم هرکسی راخواستند حاکم کن ولو هرروز- انهار باید تغیر دهی - طبری ج-7- ص 197- ولذا او پیشدستی که که سه نفر را ترور کند ویا بکشد  داستان تمام میشود یکی عبدالله بن عمربود که بیطرفی انتخاب کرد وسرانجام به  دمشق رفت وحکم  قتل امام حسین علیه السلام را تاید کرد ودوم عبدالله بن زبیر بود که به  اطراف مکه فرار کرد وتصور میکرد با فشاراوردن برامام حسین علیه السلام واگرنپذیرد اورابقتل برساند امام تسلیم میشود ودستورداد درراه مسیر او ان عظمت را ترور کن و سذرانجام لشگری به رهبری حربن ریاحی امام علیه السلام بهدمشق بیاورد واگر امتناع کرد اورا بکشد پایگاه یزید هم در دمشق لرزان بود واستحکامی نداشت اگر حجاز وعراق قیام میکرد  حتی امکان داشت در دمشق هم فاجعه ای رخ دهد توطئه یزید در کوفه برعلیه نمایند ه معززامام حسین علیه السلام حضرت مسلم بن  عقیل- نتجه داد واین  حادثه باز میتوانست بظار امام حسین علیه السلام را ازامدن بهکوفه منصرف کند ولی باز این توءطه- برای منصرف کردن امام حسین علیه السلام برای امدن به کوفه – شکست خورد ویزید فهمید امکان  رشد انقلاب برعلیه او میتواند دامنه بیشتری پیدا کند وتنهاراه   مبارزه با ارتش بود- ادامه دارد بسم الله الرحمن الرحیم- نظریات شخصی است-بخاطر بزرگ داشت محرم- بخش سوم- قبلاز ادامه  جریان- بایدبخوبی این جریان درتمام نکات ریز ودرشت ان دقت کرد- ونتایچ این واقعه رابه بخوبی  تبین کرد- بقول اتادمعزز حضرت  دکتر سید جعفر شهیدی  با پایان  جریان عاشورا مسئله روشن نمیشودسئوالات یادیتازه مطرح میشود زحمات جد بزرگوار امام حسین علیه السلام وزحمات پدر وبرادر  عظیم الشان امام حسین علیه السلام میراثی گرانبها وپرارزش وحتی  بسیارمحبوب شده بود رهبر معظم  صلواته الله علیه  ایات قرانی وحدیثی بسیارمهمی  به اصطلاح که دراین جریان ورود میکنند بیان کرده است که رخت ایمان بسیار ریشه قوی دارد ومداوم شاخ وبرگ میزند ودرخت کفر یک درختچه استمانددرخت چه  خرزهره که ریشهای ندارد وبایک طفوان از بیخ وبن کنده میشود که این طوفان خداوندمنان ومسلمانان بوجود میاورند ودرطول تاریخ اسلام اینچنین است وسرانجام هم دراخرزمان این چنین خواهد شد پیامبر اکرم صلواته اله علیه واله والسلم درجریانی به عایشه فرمودندکه ابرهای سیاه فتنه  این کشورهای اسلامی را دربر میگیرد تنها کسانی که به اسلام ناب متوسل شدهباشند ورحمت الهی شامل انهاشودنجات پیدا میکنند وبقول استادمعزز سید دکتر جعفر شهیدی  رحمت اله علیه همهجا بدعت ساز بودوبه ان بدعتها عمل میشد کههمان فتنه  ابرهایسیاه ضخیم رسول اکرم  صلواته الله علیه اله والسلم است که دامن اغلب  اصحاب وغیره را گرفته بود واما حسین علیه السلام خواست مهر ثابت بر میراث پرارزش خاندان خود بگذارد وانرا احیا کند وضربه ای هولناک بربدعت ها وفتنه ها بزند که درنتیجه مسیر عوض شود- سیاست معاویه در نخستین مرحله پاسخ مثبت از مردم حجاز وکوفه گرفت وکم کم دم خروس اشکار شد ومردم   به یاد گفتار حضرت علی علیه السلام افتادند وسب ولعنت برعلی علیه السلام رواج داد مشهور است در هزار شهر وروستا منبر ایجا د کرد و  احادیث جعلی وسب برحضرت علی علیه السلام را رواج داد دریکی از شهر فردی درمسجد بعدا زنماز که خطیب طبق دستور دمشق  سخنرانی میکرد فردی معترض شد که این احادیث جعلی است –خطیب گفت توبه کن وگرنه گردن ات رامیزم واو فرد توبه نکرد ودرمسجد گردن اورا  وبا قدرت قهاره نظامی  وتوسط ترور جاسوس  وحشتی زیاد  ایجاد کرد-با فرمان ولی عهدی یزید- که شخصیت واخلاق  او برای جلمعه عراق وحجاز مشخص بود وبرگردن خود صلیبی بزرگ وبا زنچیری  طولانی میانداخت   فکر برگرداندن انتخاب  رهبر توسط اجماع عمومی وپاک ساز ی ازبدعتها و  اسلام ناب ا پیاده کردن- مطرح شد طرافدارانی داشتولی انقلاب زمان طولانی میخواهدتا تبدیل به یک حرکت نظامی مانند جنگ صفین شود ویزدمیدانست که انها بدنبال تغیر سران حکومت  در حجاز وعراق ودمشق هستتد وفرصت دادن  به انها هم چناکه معاویه گفته بو د یک صدهزار شمشیر زن را فراهم میکنند وبه یید گفته بود در عراق وحجاز  مردم هرکسی راخواستند حاکم کن ولو هرروز- انهار باید تغیر دهی - طبری ج-7- ص 197- ولذا او پیشدستی که که سه نفر را ترور کند ویا بکشد  داستان تمام میشود یکی عبدالله بن عمربود که بیطرفی انتخاب کرد وسرانجام به  دمشق رفت وحکم  قتل امام حسین علیه السلام را تاید کرد ودوم عبدالله بن زبیر بود که به  اطراف مکه فرار کرد وتصور میکرد با فشاراوردن برامام حسین علیه السلام واگرنپذیرد اورابقتل برساند امام تسلیم میشود ودستورداد درراه مسیر او ان عظمت را ترور کن و سذرانجام لشگری به رهبری حربن ریاحی امام علیه السلام بهدمشق بیاورد واگر امتناع کرد اورا بکشد پایگاه یزید هم در دمشق لرزان بود واستحکامی نداشت اگر حجاز وعراق قیام میکرد  حتی امکان داشت در دمشق هم فاجعه ای رخ دهد توطئه یزید در کوفه برعلیه نمایند ه معززامام حسین علیه السلام حضرت مسلم بن  عقیل- نتجه داد واین  حادثه باز میتوانست بظار امام حسین علیه السلام را ازامدن بهکوفه منصرف کند ولی باز این توءطه- برای منصرف کردن امام حسین علیه السلام برای امدن به کوفه – شکست خورد ویزید فهمید امکان  رشد انقلاب برعلیه او میتواند دامنه بیشتری پیدا کند وتنهاراه   مبارزه با ارتش بود- ادامه دارد