بسم الله الرحمن الرحیم- بخاطر بزرگ داشت-ماه محرم- بخش ده- بنا برگفتهاستد معزز  مرحوم دکتر سید جعفر  شهیدی  رحمت الله علیه- ریشه ای واقعی کربلا به قبل از اسلام بر میگردد- سه عامل ایشان متذکر مبشود – سیاست- اقتصاد مسائل اجتماعی که به قوانین زیادی دست پیدا کرده بودند وهم چنان  درمقابل  سالام تاحدی که میتوانستند از  حمایت میکردند وگاهی رنگی کم رمق  اسلامی به ا ن میزدند-امروزه هم همین است مداوم از اقتصادوفرهنگ وقوانین جهانی دم میزنندکه مارا به گوشی براند و منزوی کنند- اقوام زیادی  در کوفه گرد امد که اینشهر اقای عمر نساخت انرا حضرت علی علیه السلام ساخت وهمچنین بصره که میخواستند درتسفون زندگانی کند وچون شهراز لحاظ ساختمانی بشدت طبقاتی بود انرا نپذیرفتند ویک شهری که همه محلات یکسان باشد اولین مسئله شهر تقسیم شد به قبائل مختلف هر  نژادبهچنددستهکوچکتر تبیدل میشد وهرکدام محل خودشان راداشتند ومسیحی یهودی وغیره هم وجود اد وپس از  شهادت حضرت علی علیه السصلام شروع به کشتارشیعیان کردند وانهاراز کفه تاحدی زیاداخراج کردند  قبیله کلب قبیل بسیاربزگ بود  تنها بخش مدینهبود که طرفدار حضرت علی علیه السلام بودحضرت خام ام البنین هم از این قبیله است-ولی در بخش مکه وغیره وشام طرفدار امویان بودند وبخش مهم  ازقبیله کلب در کوفه بود که اکثر تاجربودند- وهرک به کوفه می امد دریکیاز  شرکت های کوفه استخدام میشد-  وبنابر مدیریت اقتصادی بودند  هرچهیشتر پول دربیاورندومالیات به شام ومکه بدهند وحیلخ اقتصادی یک نوع زرنگی عقلانی میدانستند نمونهبارز ان مروان بن حکم است که ازطرف معاویه بهحکومت مدینه رسید وباغات انجا نصفا ن مال   قبیل امویان بود- مروان بن حکم فکر میکرد هرچه بیشتر پول به معاویه بدهد  مقام بهتری پیدا میکند و باغداران هم مجبوربودند  قیمت شزکتهای خودرا بالابرنند وهم مقدای چپاول بکنندشورشهای کور واندک شروع شد ومروان باقدرت نظامی درهم میکوبید ومردم  به معاویه فحش وناسز ا میگفتند- معاویه بمروانگ فت من پول زیادینمیخواهم مردم را طرفدارمن کن باز مروان  برای خودزیادعمل کرد وباز معاویهنوشت اگرپول میخواهیمن بفرستم وبهاو گفت بهپیش خان عایشه بو واسلام ونحوی مدیریت رایادبگیر وابوهریره فرستاد وابوهیرباتغدیل کرذن وبیانات مذهبی وحدیثی  تاحدی بنفع مردم عمل کرد ولی سهم خودراهم گرفت- مروان پس ازدوسال بز گشت ولی ذیگر مردم برای او تره وردنمیکردند  وبازهم میخواست برای خود   ثروتی بدست اورد و معاویه اورا به شام خواست وفرمانده ارتش وگارد کاخ شد این سبک تجارت وحکمرانی در  منطقه بود نکه دیگر  درغدیر خم ایهامد که دیگر از کافرین نترسید واز من بترسید لذا منافقین کافرین ترغیب کردند که منافق شوند- ومنافق شدندوتا انجا که میتوانسته اند نگذاشتند سیستم جاهلی دراسلام هضم شود امروزه هم همین سبک وسیاست هم است- نکته دیگر  باز استاد معززبخوبی بیان کردهاند که تاامروز هم کاربرد دارد ونهم از یک شخصیت  ان حدیث معروف امام صادق علیه السلام شنیدهام ولی پیدا نکردم که قران فقط بخوایند وتفسیر نکنید چرابرای انکه مساجد مال همه بود وجنگ تفسیری میشد وحتی خود برادران  هم تفسیر نمیکردندوفقط میخواندند من درمکه مشرف بودم وتعداد زیادیازخانمهای  بیسوادمکه که همگی لباس سبز پوشیده بودند ود درصحن مسجد  فردی برای انها قرائت قران میکردوانها زیرلبی تکرار میکردند  ویک رادیو  دارند که قران باترتیل  ارام چندبار هرایه را تکرار میکند که افرادبیسوادگوش کنند وحفظ کند ومن از ایشان پرسیدم که تفسیر میکنند وایشان گفتندخیر تفسیر نمیکند انزمان بین مصر وعربستان شکراب بود وهرکس رادوی مصر میگیرفت مدتی زندانی بود ایشان گفت  ما  رادوی مصر میکگریم کهالبته دل وجرئت میخواهد وانهاهم اندکی تفسیر میکنند معلوم است که  توجهای به حدیث امام معصومعلیه السلام وتفسیرایشان ندارند وحتی حوزه د ینی  مگرانکه درخانواده تعلیم داده میشد وفقط درمساجد قرائت قران بود وقتیکه جوانان از یوغ امویان در کوفهازادشدندودراواخر   عمر امام ساجد علیه السلام  بهنزد ایشان رفتنداز مالب واحادیث  اهل بیت مکرم صلواته الله  علیم اجمعین شگفت زده شدندکه چطور والدین انها وشیوخانها چیزی نگفته بودند- نکته هرگز مورخین ودنشمندانانها  فرق بدعت باسنت رسول اکرم صلواته الله علیه واله والسلم بیان نکردندوافراد درکی درست از سنت الهی نداشتند- شخصی های مانند هانی ومظاهروغیره نمیتوانستند عرضه اندام کنند- امام حسین علیه السلام  یاران خودرا با اصحاب کهفزمقایسه کرد درست – جوانمردی  ودرک عمیق  ودقیق دین ابرا مشخص وتداعی میکند درضمن طرد شدن از جامعه ودوری انها از جامعه وکم بودن انهاراهم مشخص میکند-  شیطنت انها در درکربلا به امام حسین علیه السلام- میگفتند یبن فاطمه علیهالسلام چون با علی علیه السلام دشمن بودند وگفتند ما برای انکه تو فرزند علی علیه السلام  هستی وما باذحضرت علی علیه اسلام دشمنی دارم وباتو هم دشمنی میکنیم وعلاوه برانکه شما همان نهج وسبک علی علیه السلام دنبال میکین  کهماز ان نفرت داریم وما سبک شام را میپذریم- ادامه دارد