بسم الله الرحمن الرحیم- نظریات شخصی است- ىو اه 17 18و- سوره برائت- بقول رهبر  معزز ودانشمند وفکور اسلامی رحمت الله علیه- درباره این دوایه فرمودند درک ان  بسیارمشکل است که مشکلات ان است که ایاقبلاز اسلام  راهم دربر میگیرد ویا بعداز اسلام را دربر میگیرد وچر کمک کرددن مالی برای تعمیرات ویاساخت مسجد ویابقول حضرت ایت الله العظمی مکارم شیراز ی  برای گرده اجتماع درمسجد  هزینه کردن غلط باشد  که مشرکین در  عمارت کردن  هم سهیم باشند- اولا خودایران  ودرمنطقه بخوبی درزمانهای گذشتهنقش کمونیست در  دولت  جناب مرحوم مصدق  نقش شاه پرستان ونقش  ناسیونالیست ونقش غرب این امرراروشن میکندکه پیشرفتی ایجادنکردند ودست به چپاول سنگینی زدند وباوجودانکه درمذهب دخالتی نداشتند ولی روحیه مذهبی  را تضعیف کردند ولی درمنطق فرمودند  در ترجمه قران  ایات جهاد و خشونت وعدم قبل  دمکراسی را   درکتب دانش اموزان حذف کنید وکردند انسان غیر مومن دنبال شهرت وجاه ومقام است ودر دورهای کشور بطریق خاصی  انرادنبال میکند بخصوص زمانی که مذهب  دراوج اقتدار وپرتوجه است درمکه  مسءله زعامت- مسجد ونگهداری مسجد و  اب دادن – ساقی وسقاپی درمسجد و غذا دادن وغیره بسیار مهم میشود خیلی از قبیله وطایفه ها نقش داشتند ولی  بنی امیهچون جمعیت زیایدداشت  عنان کاراز دست  بنی هاشم خارج کردوسقایر برای بنی هاشم گذاشت  که زمان \یامبر اکرم صلواته الله حرت عباس بن عبدالمطلب  رحمت الله هم ایشان  درسقاپی وتعمیرهم شرکت داشت- همانطور که شاه ملعون  ریاست اوقاف  بارگاه منور امام رضا علیه السلام برای خود گرفت واز هدایای انجا تعد ادی به ریاست های جمهوری خارج داد مثلا درهند ریس حزب سکوکلار است ولی پولی برای  مساجد وکلیسا ومعابد  وکنیسا سالانه میدهد تا محبوب شود وبه او رای بدهند- اخیراهم با حجاب درگیر شده است یک نگاه به متن زیر داشته باشید- - در بناى مساجد و بنیادهاى دینى و فرهنگى مسلمانان، کفّار و مشرکین ‏دخالت ندارند. «ما کان للمشرکین»
۲- در ساخت و اداره‏ى مراکز و نهادهاى مقدّس، پول نااهلان را نگیرید، تادخالت و افتخار و توقّع نداشته باشند. «ما کان للمشرکین»
۳- عمل به تنهایى مهم نیست، نیّت نقش اصلى را دارد. «ماکان للمشرکین أن‏یعمروا»
۴- نه هر درآمدى مشروع است و نه هر مشارکتى ارزشمند. مبادا به عشقِ آبادانى مساجد، کفّار در امور دینى نفوذ کنند. «أن یعمروا مساجد اللَّه»
۵ - کسانى که تظاهر به بى‏ دینى مى ‏کنند، حقّ دخالت در امور مذهبى را ندارند. «شاهدین على انفسهم بالکفر»
۶- مشرک همان کافر است. «مشرکین... شاهدین على انفسهم بالکفر»
۷- کفر، سبب نابودى و فساد و بى‏ ارزش شدن اعمال نیک کافران است. «بالکفر... حبطت اعمالهم»


منبع: پایگاه درس هایی از قرآن  7 ما کانَ لِلْمُشْرِکینَ أَنْ یَعْمُرُوا مَساجِدَ اللّهِ شاهِدینَ عَلى أَنْفُسِهِمْ بِالْکُفْرِ أُولئِکَ حَبِطَتْ أَعْمالُهُمْ وَ فِی النّارِ هُمْ خالِدُونَ
18 إِنَّما یَعْمُرُ مَساجِدَ اللّهِ مَنْ آمَنَ بِاللّهِ وَ الْیَوْمِ الآْخِرِ وَ أَقامَ الصَّلاةَ وَ آتَى الزَّکاةَ وَ لَمْ یَخْشَ إِلاَّ اللّهَ فَعَسى أُولئِکَ أَنْ یَکُونُوا مِنَ الْمُهْتَدینَ
 
ترجمه:
17 ـ مشرکان حق ندارند مساجد خدا را آباد کنند در حالى که به کفر خویش گواهى مى دهند! آنها اعمالشان نابود (و بى ارزش) شده; و در آتش (دوزخ) جاودانه خواهند ماند!
18 ـ مساجد خدا را تنها کسى آباد مى کند که ایمان به خدا و روز قیامت آورده و نماز را بر پا دارد و زکات را بپردازد و جز از خدا نترسد; امید است چنین گروهى از هدایت یافتگان باشند.

عمران مسجد در صلاحیت همه کس نیست تفسیر: از جمله موضوعاتى که بعد از لغو پیمان مشرکان و حکم جهاد با آنان ممکن بود براى بعضى مطرح گردد، این بود که: چرا ما این گروه عظیم را از خود برانیم و اجازه ندهیم به مسجدالحرام براى مراسم حج قدم بگذارند؟
در حالى که شرکت آنان در این مراسم از هر نظر مایه آبادى است، هم آبادى بناء مسجدالحرام از طریق کمک هاى مهمى که آنها به این کار مى کردند، و هم آبادى معنوى از نظر افزایش جمعیت در اطراف خانه خدا!
آیات فوق به این گونه افکار واهى و بى اساس پاسخ مى گوید، و در نخستین آیه تصریح مى کند:
«مشرکان حق ندارند مساجد خدا را آباد کنند، با این که صریحاً به کفر خود گواهى مى دهند» (ما کانَ لِلْمُشْرِکینَ أَنْ یَعْمُرُوا مَساجِدَ اللّهِ شاهِدینَ عَلى أَنْفُسِهِمْ بِالْکُفْرِ).

 -

- در بناى مساجد و بنیادهاى دینى و فرهنگى مسلمانان، کفّار و مشرکین ‏دخالت ندارند. «ما کان للمشرکین»
۲- در ساخت و اداره‏ى مراکز و نهادهاى مقدّس، پول نااهلان را نگیرید، تادخالت و افتخار و توقّع نداشته باشند. «ما کان للمشرکین»
۳- عمل به تنهایى مهم نیست، نیّت نقش اصلى را دارد. «ماکان للمشرکین أن‏یعمروا»
۴- نه هر درآمدى مشروع است و نه هر مشارکتى ارزشمند. مبادا به عشقِ آبادانى مساجد، کفّار در امور دینى نفوذ کنند. «أن یعمروا مساجد اللَّه»
۵ - کسانى که تظاهر به بى‏ دینى مى ‏کنند، حقّ دخالت در امور مذهبى را ندارند. «شاهدین على انفسهم بالکفر»
۶- مشرک همان کافر است. «مشرکین... شاهدین على انفسهم بالکفر»
۷- کفر، سبب نابودى و فساد و بى‏ ارزش شدن اعمال نیک کافران است. «بالکفر... حبطت اعمالهم»


منبع: پایگاه درس هایی از قرآن  7 ما کانَ لِلْمُشْرِکینَ أَنْ یَعْمُرُوا مَساجِدَ اللّهِ شاهِدینَ عَلى أَنْفُسِهِمْ بِالْکُفْرِ أُولئِکَ حَبِطَتْ أَعْمالُهُمْ وَ فِی النّارِ هُمْ خالِدُونَ
18 إِنَّما یَعْمُرُ مَساجِدَ اللّهِ مَنْ آمَنَ بِاللّهِ وَ الْیَوْمِ الآْخِرِ وَ أَقامَ الصَّلاةَ وَ آتَى الزَّکاةَ وَ لَمْ یَخْشَ إِلاَّ اللّهَ فَعَسى أُولئِکَ أَنْ یَکُونُوا مِنَ الْمُهْتَدینَ
 
ترجمه:
17 ـ مشرکان حق ندارند مساجد خدا را آباد کنند در حالى که به کفر خویش گواهى مى دهند! آنها اعمالشان نابود (و بى ارزش) شده; و در آتش (دوزخ) جاودانه خواهند ماند!
18 ـ مساجد خدا را تنها کسى آباد مى کند که ایمان به خدا و روز قیامت آورده و نماز را بر پا دارد و زکات را بپردازد و جز از خدا نترسد; امید است چنین گروهى از هدایت یافتگان باشند.

بخش ششم؛ تفسیر آیات ۱۷-۱۸
* مسجدی که برای خدا ساخته نشود ارزشی ندارد

اعمال به‌منزله‌ی جسم و کالبدی است که اگر بخواهد فایده‌ای بر آن مترتّب شود، باید روح عمل را داشته باشد. روح عمل عبارت است از: «ایمان به خدا و قصد قربت و انجام کار برای خدا». این روحی است که به هر عملی جان میدهد.
اگر کسی بدون ایمان به خدا و قصد تقرّب به او عملی را هر‌چند خوش‌ظاهر انجام دهد، عملش چندان ارزش و شرافتی ندارد. درست است که کالبد انسان از کالبد حیوان ارزش بیشتری دارد و ما نمیخواهیم این ارزش را از جسم انسان سلب کنیم، امّا میگوییم آن وقتی شرافت و ارزش دارد که روح عمل در آن داخل شده باشد. در این صورت عمل کامل است.
نمونه‌های زیادی از این حقیقت را در زندگی می‌بینیم. خیلی از چیزهایی که از مردم سرمیزند به‌ظاهر خدمت است، امّا ارزشی ازنظرِ خدا ندارد. این برای ما خیلی مهم است. چه‌بسا کسی کارهایش موردِ اعجاب باشد؛ مثلاً مسجد میسازد، امّا انگیزه‌ی او الهی نیست. این کالبد عمل، ارزش و شرافتی برای او بار نمی‌آورد و موجب شرافت انسان در نظر جامعه‌ی اسلامی و حکومت الهی و خدا نمیشود. این عمل بکلّی بی‌ارزش نیست، امّا آن ارزشِ کامل و انسانی را ندارد.

* تفسیر سوره برائت، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، صص  ۱۵۳ تا ۱۵۹(خلاصه-). - در بناى مساجد و بنیادهاى دینى و فرهنگى مسلمانان، کفّار و مشرکان دخالت‌ ندارند. «ما کانَ لِلْمُشْرِکِینَ»

جلد 3 - صفحه 392

2- در ساخت و اداره‌ى مراکز و نهادهاى مقدّس، پول نااهلان را نگیرید، تادخالت وافتخار و توقّع نداشته باشند. «ما کانَ لِلْمُشْرِکِینَ»

3- عمل به تنهایى مهم نیست، نیّت نقش اصلى را دارد. «ما کانَ لِلْمُشْرِکِینَ أَنْ یَعْمُرُوا»

4- نه هر درآمدى مشروع است و نه هر مشارکتى ارزشمند. مبادا به عشقِ آبادانى مساجد، کفّار در امور دینى نفوذ کنند. «أَنْ یَعْمُرُوا مَساجِدَ اللَّهِ»

5- کسانى‌که تظاهر به بى‌دینى مى‌کنند، حقّ دخالت در امور مذهبى را ندارند. «شاهِدِینَ عَلى‌ أَنْفُسِهِمْ بِالْکُفْرِ»

6- مشرک همان کافر است. لِلْمُشْرِکِینَ‌ ... شاهِدِینَ عَلى‌ أَنْفُسِهِمْ بِالْکُفْرِ

یک کار مشکل قبلا یک کمی اسان میکند ویک هشدار میدهد--خداوندمنان7- کفر، سبب نابودى و فساد و بى‌ارزش شدن اعمال نیک کافران است. بِالْکُفْرِ ... حَبِطَتْ أَعْمالُهُمْ‌-- رای مؤمن سزاوار نیست دوست سری و محرم اسرار، غیر از خدا، معصومین و مؤمنان انتخاب کند و با کافران طرح دوستی صمیمی بریزد. در بعد حاکمیتی هم همین طور است؛ یعنی رفت و آمد کافران با کشور اسلامی باید طبق قرار دادهای قانونی باشد و نباید در امور داخلی و دینی ما دخالت نکنند، اگر هم خواستند در امور- سپس فرمود:‌از خصوصیات مشرکان این است که هرگز در جایی که بوی خدای تعالی می‌‌دهد با شما همکاری نمی‌کنند؛ اگر هم خواستند همکاری کنند، فایده‌ای به حالشان ندارد و شما نپذیرید؛ یعنی اگر خواستند در جایی مسجدی بسازند، نباید قبول کنید.  کافر، مشرک، یهود، نصارا و سایر ادیان به دو دلیل نباید برای مسلمانان مسجد بسازند؛ اول: آنها شهادت می‌‌دهند که کافرند؛ یعنی حق را می‌‌پوشانند. حق این است که خدا شریک ندارد. دوم: اعمال آنها نابود و تباه است.

شَاهِدِینَ عَلَى أنْفُسِهِمْ بِالْکُفْر؛ کافران آشکارا اظهار کفر می‌‌کنند و اگر از آنها بپرسند آیا اسلام را قبول دارید؟‌می‌‌گویند: خیر. اگر به مشرکان بگویند: آیا خدا را قبول دارید؟ می‌‌گویند: بله، امّا بت‌ها هم شریک خدایند.

کسی که خدا، اسلام ، پیامبر و ائمه اطهار علیهم السلام را قبول ندارد چرا برای مسلمانان مسجد می‌‌سازد؟ بی‌شک خدعه‌ای در کار است و ضررهایی برای مسلمانان وجود دارد که شاید ظاهرش منفعت باشد.

-اؤبیانات ایت العظمی  علی محمد ىستغیب رحمتالله علیه اؤفحول اخلاق  و اشراق ما دخالت کنند، باید آنان را اخراج کنیم اولا انها بهسبک مسلمانان حج نمیکننى وبت ها بایى تمشاطرباشنى وىوم برای رام کرىن افراى بسیاربرای انها مهم است انهائی که به معاد  ایمانی نىارنى حالا فهمیدند که معاد هست کاری بهمعاد ندارندسئوال این است برفرض که  باشد پدران ما ازان هزینه کردن سهمی دراخر نىارند؟؟ خىاونى منان میفرماید هدر رفت- بعضی ها که از بنی هاشم هستند-ما سقایی کردیم وخداوندمنان کسانی که پنج رکن ایمان را خالص دارند میفرمیاد برتری دارند

 

پانویس