بسم الله الرحمن الرحیم-شاهزاده عبدالعزیز بن‌سلمان، وزیر انرژی عربستان سعودی، روز سه‌شنبه ۲۵ اکتبر گفت که عربستان بنا دارد تا در مورد اختلاف با آمریکا در مورد تولید نفت، جانب احتیاط را برگزیند.

تصمیم ماه جاری گروه تولید کننده‌ نفت اوپک‌پلاس به رهبری عربستان سعودی برای کاهش تولید نفت، به جنگ لفظی میان کاخ سفید و ریاض در آستانه‌ نشست «ابتکار برای سرمایه‌گذاری آینده» دامن زد.

روابط عربستان و آمریکا پیش از این به علت موضع دولت جو بایدن در مورد قتل جمال خاشقچی، جنگ یمن، و روابط رو به رشد ریاض با چین و روسیه، تیره شده بود.

وزیر انرژی عربستان سعودی در پاسخ به این پرسش که چه‌طور می‌توان رابطه با ایالات متحده را به مسیر خود بازگرداند، گفت که عربستان سعودی تصمیم گرفته است تا جانب احتیاط را برگزیند و ببیند چه پیش می‌آید. او اضافه کرد که مدام می شنویم که می گویید که یا با ما یا علیه ما. در این میان آیا جایی هم برای «ما با مردم عربستان سعودی هستیم» وجود دارد؟- زمانی که ما میگویم- خودی وغیر خودی میکنیم- شما  ثیکدوره بحثهای تخصصی سیاسی  راه می اندازید که این  روش طاغوتی است- حال این روش حفظ منافع امریکا درجهان شده است -؟؟-خالد الفالح، وزیر سرمایه‌گذاری عربستان، پیش‌تر گفته بود که ریاض و واشنگتن بر اختلافات «بی‌دلیل»شان فائق خواهند آمد و بر روابط طولانی مدت تجاری و نهادی دو کشور تاکید کرد و گفت که {روابط} پادشاهی عربستان با شرکای آسیایی‌اش، از جمله چین، نیز «بسیار مستحکم» است. چین بزرگترین وارد کننده‌ هیدروکربن عربستان سعودی است.

کاهش تولید نفت توسط اوپک پلاس بر نگرانی واشنگتن در مورد افزایش قیمت بنزین در آستانه انتخابات میان‌دوره‌ای ایالات متحده دامن زده است. حزب دموکرات می‌کوشد در این انتخابات بتواند کنترل خود بر مجلس نمایندگان و سنا را حفظ کند. بایدن پیشتر گفته بود که که این تصمیم کاهش تولید نفت، برای عربستان «پیامدهایی» خواهد داشت- امریکا سوار براسب سیاه باخت توسط دمکراتها شده است- انگلستان دچار نفرین گربه سیاه شده است ظرف 45 سال حقوق نه برابر شده است-شاهزاده ریما بنت‌بندر آل‌سعود، سفیر عربستان در واشنگتن، در مصاحبه‌ای با «سی‌ان‌ان» گفت که عربستان از روسیه حمایت نمی‌کند ولی در عین‌حال به تعهدات خود متعهد است. او افزود که «ما در گذشته هم با هم اختلاف نظر داشتیم و در گذشته هم با هم توافق کردیم. ولی مهم این است که ارزش این رابطه را بشناسیم.» بنت‌بندر تاکید کرد که «عربستان سعودی پادشاهی پنج سال پیش نیست.»

نشست سه روزه که روز سه‌شنبه ۲۵ اکتبر در ریاض افتتاح شد، توجه بسیاری از مدیران تجاری برتر آمریکا را به خود جلب کرده و شاهد حضور گسترده سرمایه‌گذاران وال‌استریت و همچنین سایر صنایعی است که در عربستان سعودی، بزرگترین صادر کننده‌ نفت جهان، منافع استراتژیک دارند. این نشست سالانه که از سال ۲۰۱۷ آغاز به کار کرد ویترینی برای برنامه توسعه چشم‌انداز ۲۰۳۰ ولیعهد سعودی است که می خواهد اقتصاد این جزیره را از وابستگی به اقتصاد تک‌محصولی نفت دور کند و ضمن ایجاد کار برای میلیون‌ها سعودی، سرمایه و استعدادهای خارجی را نیز جذب کند.

هیچ یک از مقامات دولت بایدن در این نشست حاضر نبودند ولی جرد کوشنر، یکی از شرکای بزرگ دولت عربستان سعودی و دستیار ارشد سابق دونالد ترامپ، رئیس جمهوری پیشین ایالات متحده، به عنوان سخنران در دور اول نشست معرفی شد.

جیمی دیمون، مدیر اجرایی شرکت «جی پی مورگان چیس و شرکا» در سخنرانی اش ابراز اطمینان کرد که عربستان سعودی و ایالات متحده از اتحاد ۷۵ ساله خود محافظت کرده و مشکل خود را حل خواهند کرد.»

در همین حال، روز سه‌شنبه ۲۵ اکتبر کاخ سفید از اقدامات عربستان سعودی برای کمک به اوکراین در جنگ با روسیه استقبال کرد. کارین ژان پی‌یر، سخنگوی کاخ سفید، گفت که در حال بررسی پیامدهای تصمیم اوپک‌پلاس برای عربستان سعودی هستند ولی اضافه کرد: « ما متوجه شدیم که پس از کاهش اوپک پلاس، عربستان سعودی در سازمان ملل علیه روسیه رای داد و متعهد شد که ۴ میلیون دلار برای حمایت از بازسازی و نیازهای بشردوستانه اوکراین اختصاص دهد.»

عربستان سعودی در سازمان ملل متحد الحاق چهار منطقه اوکراین به روسیه را محکوم کرد. برخی از قانون‌گداران کنگره خواستار آن‌شده‌اند که ایالات متحده فروش اسلحه به این متحد دیرینه‌اش در خاورمیانه را متوقف کند.

 

همچنین ببینید:

تلاش قانون‌گذاران آمریکا برای کاهش فروش تسلیحات به عربستان در واکنش به تصمیم اوپک پلاس

 

روز چهارشنبه ۲۶ اکتبر، امین ناصر، مدیر عامل شرکت آرامکو عربستان سعودی، در نشست FII گفت که تحریم های برنامه ریزی شده اروپا در مورد نفت خام و محصولات روسیه، بر عدم اطمینان در بازار جهانی نفت افزوده است ولی بازار با توجه به تخفیف‌هایی که روسیه پیشنهاد کرده، در حال بازنگری است.

او تاکید کرد که روس‌ها با ارائه‌ تخفیف‌های مناسب می‌توانند برای نفت‌شان بازار پیدا کنند درحالیکه نفت خام سایر تولید کنندگان اکنون در حال تغییر مسیر است و به جای آسیا به سوی بازارهای اروپا و آمریکای شمالی می‌رود.

مطالب مرتبط

  •