بسمالله الرحمن الرحیم- نظریات شخصی است- من سعی کردم که مقالات مذهبی کشور عزیز ارمنستان بدست اورمولی موفق نشدم وبه زبان ارمنی  جمله ای نوشتم بخش علوم الهیات مسیحی دانشگاه یروان-ماایروان میگویم که پای تخت ارمنستان است انها همزه اولرا حذف میکنند-یروان میشود جالب بود یکی از خانمهای استادانجا اسم مبارکشان –گوهر-بود ویکخانم استاد دیگر فامیلی  مبارک ایشان رحیمیان- بود-درتمدن سابق ارمنستان ۷۰٪ درصد زردتشتی بودند- وسی درصد بت پرست- اندکی هوتن که مذهب یونانیان سابق است- به  معنای مرد ان نجیب دقیقا مذهب جماعت نجیب میسازد اخیردوباره انراباز سازی کردن وسخت هم موردتوجه مردان سیاسی واقع شدن—مذهب درارمنستان کمی منراگیچ کرددریک سند نود هفت درصدمسیحی هستند که اکثریت کاتولیک است دریک سند دیگر نودهفت درصد مسیحی هستند که نودسه درصد ازا ن ارتدوکس هستند اصلا دانشکده مقالات ندارد وکتاب دارد اما به انگلیسی اسم انرا ارتیکل گذاشته است مانند امازون مقداری از کتابرا نوشته است ولی باز نمیشود بنظر حقیر کمی نامطلوب است واخیرا امریکایی ها  امدند درحدود هشت هزار نفر  راپروتستان کردند  ارمنی ها مانندیهود برای تبیلغ دین خوددردنیا پراکنده شدند وبخشی مهم بدستورصفویان به ایران امدند اینان مهمترین افراد ی هستند که از ارمنستان خارج شدند یکخانم ارمنی مقالهبسیارجالبی بزبان انگلیسی درعمل کردانهانوشته است که  کی از نویسندگان مشهور ارمنی ایرانی است وترکیب دوفرهنگ کرده است مثل کلمه ازاد درارمنی هم همین  معنارامیدهد یا رایگان—فردی بنام حضرت  اقای گریگور که در ایران س ی فامیلی بسیاری  گریگوریان است این شخصیت گویا جزو حواریون خطاب میکنند ولی بنظر حقیر ایشان برای  زردتشتی کردن فلسطین بهانجا رفته است چون مانندمصریان شده است ودرانجا مسیحی شده است برگشته درانزمان نها جا یارامش واقعی درارمنستان بوده است که جنگ مذهبی نداشتند یک قرن بعداز  تولد حضرت مسیح علیه السلام امده است جالب است تنها مذهب مسحیت است-  بقول انگلیسی ه-- نان- ترینتی  عدم  خدایان سه گانه-نان یعنی نیست-خیر-نه- ترینتی – یعنی سه گانه وتوحید تورات گرفته شده است نه از انجیل- درتورات  خداوند جنس ندارد نس بهنوع گفته میشودجنس  درخت جن سحیوان وانسان غیره خداوندجنس ندارد- جنس مال مخلوق  است-ذات دارد ول یبرای تقریب دراواپل میتوان گفت جنس خاص الخاص دارد خوب همه ذات  هم دارند درتورات میفرماید ذات الهی قابل شناخت نیست نه کل دارد نه حددارد درعربی  ضمیرهو- برای مردان وهوی  برای زنان ضمیر منفصل یا گسسته است مانندمن درفارسی است نیازی نیست اسم خودا بیان کنید –مثلا من نوشتم اونوشت وقتیکه مستقل نقش پذیری زیادی پیدا میکند  مثلا او میتواند مردباشد زن باش حیوان باشد یک ضمیران است که کار اورا میکند نقش پذیری دارد ان دستگاه بعدان را باید خرید به جا ی اوهم بکار میرود-هو درعرب ضمیر منفصل یعنی شکسته مرفوعی  غایب است نقش پذیری زیادی   مثل –ان- در غایب است چون مرفوعی است بایددراول جمله بیاید-جالب است چیزهاپی کهغایب بودند ارزشی بیشتر دلشتند ان جن ان فرشته وغیرهلذا ذات الهی قابل حدورسم وتوصیف  به جزویات نیست-درحدیث است ایاتی که به دران- هو- باشد ارزش بیشتری دارد وکار برد بیشتری دارد دراویش وصوفیان درسماع  که صفات الهی گفته میشد مداوم مخاطبین هو میکشیدند- بقول یکی از علم اتنها هوکشیدن کافی نیست عمل هم میخواهد وایمان ناب هم میخواهد به نظر حقیر ان زمان- زنان جن هرکس دیده است بسیارز یبا- بودند  زیرا جن به صورت که بخواهد در میاید زیبا دیده میشود وبه ان پری میگفتند- دلیل انر میگفتندان هایک انیت دارند شاید ان جناب حافظ رحمت الله علیه که میفرماید معشوق ایشان انی دارد به این معنا باشد که مثلاحورالعین هم دارد- از جناب ناصرالدینشاه نقل کردند که روزها زمانی دریک اطاق منبری درست کرده بود که علما روی ن صحبت کنند وبعضی مواقع خوداش برای خانم ها صحبت میکرد ایشان فرمودندمن درجوانی عاشق پری شاه جنیانشدم وخیلی کوش کردم  کهمن را مجلس خودراه دهند- ونمیدانستم موفق میشوم یا نمیشوم درضمن یک سرسره بسیاربلند کنارران منبر بود خانم گلیه میکردندما شمارا اصلا نمیبینم- ایشان هرنوبت تعدادی  خانم ها کنار منبردراز کش میکردند وایشان  سواربرسرسرهمیشد سرانجام روی هرکس که می افتاد او انتخاب میشد وپش ا زمدت کوتاهی کنار گداشته شد وهرشب از خواجه دربار اسمی میگفت ولی خواجه هرکس  پولی میداد میدادند ویک عذر یب برای ا ن خانم میتراشید واینخانمرا معرفی میکرد—ادامه دارد