بسم الله الرحمن الرحیم- نظریات شخصی است- حضرت ایت الله العظمی  شریعت مداری رحمت الله علیه – درفقه خود فرمودند اگر جایی نماز خواستید بخوانید  دلیلی بر نجس بودن پیدا نکردیدالبته غصبی هم نباشد ویا اجازه ازصاحب  به قاعده نجاست نیستند که برائت واستصحاب  درباه انها میبایست رعایت شود   - یعنی محکوم بودیم که انهارا پاک بدانیم یا قاعدهنجاست درباره انها  لازم اجرا است برائت یعنی دوری کردند استصحاب یعنی نظر صحابه  یک سری قوانین به اصطلاح عملی است یعنی کاربردی است فرض کنید فرد میرود به یک مغازه اشنا که یک کالا رابخرد پسرش است  میگویئ من قیمت واقعی رانمیدانم ولی درحول وهوش یکصدهزارتومان است حال شما یکصدهزارتومان بدهید  را اگر کمبود بود  بعدا مابقیه رابدهید واگرزیادبود ما  مقدارزیادی  را میدهیم یا یک قطعه پلمب شده بهفرد میدهد برو ظرف یک هفته از تعمیرکارسئوال کن اگردرست بودکه هیچ واگردرست نبود پس بیار- یک سری روش های کاربردی است که  مسئله را حل میکند- درادیان گذشته مجبوربودند نماز را در معبد بخوانند ومعبدهم میبایست پاک باشد ولی خداوندمنان   برای امت اسلام  اسانی های زیادی درنظر گرفت یکی این که زمین پاک است وهمه جا میتوان نماز خواند مگر نجاست ان ویاغصبی بودن ویا  اجازه صاحب ملک داشتن ندارد میشوند نماز خواندمثلا دریک شهری وسط راه برای نماز میایست  ومردم به سمت باغی میروند ودونفر عادل میگیوند که صاحب باغ گفتهاست کهنماز خواندن اشکالای نداردبلکه خوشحاله ممیشودواز اب میتوان استفاده کرد صحابه از  این قانون استفادهای زیاد بردند وشک بین دو راندارد