بسم الله الرحمن الرحیم- نظریات شخصی است- امید است که بزرگان نواقص  این کوچک – را متذکر وتصحیح  وویراستاری بفرمایند وقبلا از صمیم قلب ازان برزگوران شکروافر  انجام میدهم-—خوشبختانه با فضای مجازی امکان تکمیل معلومات امکان پذیرشده است- گرچه کتاب هنوز به قوه وقدرت سابق خود ممیباشد ولی دردرک مطالب کمک زیادی در فضای مجازی میتواندبکند مسئله ذات واسما وصفات وافعال الهی یک مسئله بسیارمهم تلقی میشوند-گرچه دراسلام حداقل کافی است- ولی باوجودان  کارهای بزرگی رخ داده است وخواهد داد- بحث اسما که جمع اسم است-درحدیث است که خداوندمنان برای هر قبیله-دوفرشته بصورت انسانی فرستاد تا لغات ودستورزبان وغیره درست کنند تا قران بتواند    مطرح شود- درثانی منتصور نمیکنم لغات عرب بیش از پنچ هزارتا باشد البته به باب های زیاد تعدادیادمیشود هخامنشیان  وقتیکه وارد ایران شدند تعدالغت هفتصدتا بوده است درزمان اواخرساسانیان  بین یازدههزارتاچهارده هزارتخمین زدند- ولی اعراب بعدا  برایدرک قران واحادیث  ومسلط شدن بر خاورمیانه وتاحدی اروپا واسیا  رشد زیادی درزبان کردند- مابیاد  درمائل اسم و صفات  اگر نقل قول  دستوری میکنیم باید به صدراسلام برگردد بعداها مسئله فرق میکندمگرانکه بطورازادبحث شود- کلمه اسم  که از –س م-ه گرفته شده استمنظور علامتهای بسیاربزرگ واسمانی است  یعنی ستارگان معروف ترین علائم بودند –کوهای بلنذ   درای عمیق اینها علائم  مورداستفاده بودند- دربعضی مقلات ذکر شده است تاسختامان بزرگ ساخته نشود علامت واقع نمیشده است این ازیک جهت  وجهتی دیگر کلمه وصف برای صفت بکار میرفت بعدازدراسلام صفت بکاررفت  وصف معنای مصدری به ان دادند که بیان کردن است- وصفت یک خصوصیات مشخصه است  البتهبعدا برای حالت هم گفته شده است درحقیقت شان است یک خصوصیات  برجسته ومشخص است واز جهتی اعاب  همیشهجنبه مثبت وزیبای را  بیان میکردند- مثلا بهبرده سیاهپوست کافور میگفتند که کافور بسیارسفید است یا میمون میگفتندحیوان مبارکی استکلمه  میمون به همین جهت یعنی مبارک است بنظرحقیر که بعضی ها گفته اند اسم شامل چند صفت است مرکب است صفت  مثلا علم دریک جهت اسا تک است به اصطلاح بسیط است اما کدام اسم برتر است صاحب اسمها باید مشخص کند خداوندمنان- الله بعنوان  وجودی صفات بی نایت دارد کل صفات رادارا است-دوم الرحمن والرحیم که جنبه اخلاقی-انسانی وجنی  دارد خداوندمنان جسم نیست  غیرماده است رابطه متصل مادی ندارد اشراق یا تجلی ویافیض است روح انسان هم همین طور استپ س اسم وصفت  تجلی ذات است فکر تجلی است مادی نیست-ادامهدارد