بسم الله الرحمن الرحیم-نظریات شخصی است-کتاب جناب اقای عبدالحسین خسرو پناه رحمت الله علیه بنام- جریان شناسی ضد فرهنگ ها ( علیه فرهنگ ناب اسلامی ایران) کتاب جالبی دارند وبحث های متنوع که امروزه هم فعلیت دارند جواب قابل قبولی داده اند—ولی بسیار حوزه وی مثلا بر حدیث حکم اولی مثلا زجر وارد نمیشود- بخصوص بیانات حضرت علامه الشهیر مرحوم ایت الله محمدحسین طاطبادی که هم نثر حوزوی است وهم بسیارعقلانی فنی است خوببود ایشان را کمی شرحوبسط میدانند تادرک ان اسان شود- دربحث تناسخ ایشان استدلالهای عقلانی متعددی رااوردندنزدیک اخر بحث یکنظردارند که اینظربرای رد تثلیثمسیحت بسیارجالب است فرمودند یک دلیل تناسخ به این اصل برمیگرددکه من فقط چند لغت اضافه میکنم وحدت کثیرباشد وکثرت واحد شود-معنای این این است کهاگر روح القدس وروح یک موجود ی غیراز ملاکه است و از انها عظیمتر است ونقش ان حفظ پیامبر ان صلواته الله علیهم الاجمعین است- درسوره قدربیان می کند که نازل میشوند که در شب قدر فرشتگان وموجودی بنام روح نازل میشوند تا قبلاز امام صادق علیه السلام بیانمیشد که روح نگهبان درتمام ابعاد رسول اکرم صلواته الله علیه است امام صادق علیه السلام فرمودند روح پیامبراکرم صلواته الله علیه واله والسلم بمراتب بزرگتراز روح است- اینرا میگویند ظرفیت باید بهاندازه ظرفیت صحبت کرد- برگردیم برموضوعدرمسحیت خدا اصل است حضرت جبراءیل علیهالسلام روح القدس خدا است والروح هم خدا است- اگراین خدایان دو وسه- درنظام طولی باشند اشکالینداردولی خدا نیستند چون فرع برخد هستندوتابع خدای اصلی هستند اما اگر درنظام عرضی باشند حضرت مسیح علیه السلام ازهرکدام کهبخواهدمیتواند طلب کندولو دربین خداهاتضاد باشد سه خدا به وحدت نمیرسد همچنان کثرت درعرض به وحدت نمیرسد- درحالیکهمسیح علیه السلام مرتب فرمودند من ازپدردستور گرفتم ویا حضرت جبراءل علیه السلام ازخداوند منان چنین گفته است