بسم الله الرحمن الرحیم--نظریات شخصی است- مدتی سلمانان مانند یهود ومسیحیت  تامدتی های مانند مستحبی  ویهودیت باجمع بودند ودرست است- بعلت عدم کتابت  وپراکندی معنای لغت وتلفظ غلط که بعلت  تلفظ قبیله ای معنا وشکل عمل ممکن است تغیر کنددرجمع اینمسایل تاحدی کم میشود ویا به نبی مراجعه میشود تصحیح میشود در زمان صدر اسلام خط کوفی بود  علائم تلفظ رانداشت  هرکس مططابق عقل خوداش تفظ میکرد بعدا نقطه گذاشتند وباز مسئله شد بخصوص برای افرادخارجی وحضرت علی علیه السلام به یکغلامغیر عرب کهایشانکرش اشکالداشت وجزوحسابداران  ثروت شخصی حضرت علی علیه السلام ازاینجهت شکایت کرد وحضرت فرمودند فردا باقلم کاغذ بیا واعراب امروزی تعلیم دادند خوب پسازمدتی مسلمانان مسائل عبادی رایادگرفتم مال شما تصور میکنم غلط است ایشان دفترباز کرد ودرستانرنشان دادفتند ودسور دادشده است که نماز رمستحبی فردی یافردای بشود ان نماز بیاد دهنفر باشند وبیشرهم سعات اخرشب است درمسافرت - وساعات نمیخواهد- وتنهای کاربردندارد- من دریک لاس انگلیسی دریک پارک شرکت کردم وهوه سن بالا داشتند تقریبا ازاول گرامربود خانم اسادکه بحق تلاش فوقالعاده زیادمیکرد ولی کسی کمتر یادشت برمیداشت  ایشان زنگ زدن وگفتند پسرم سخت بیمارشده است ساعت دوازده می ایم هرکس میخواهد باشد وفرمودند درسهای سابق را تکرار کنید-من پای تخته رفتم یک جمله سادهنوشتم  وگفتم معنی کنید هرکس چییزی  گفت خلاصه بعضی رونشت داشتند انرا تصحیح کردند وگفتم تاکید کنید بازهرکس چیزی گفت همینطورمنفی کنید منفی تاکیدکنید سئوالی کنید  ایشان امدوقتیکه توجه شد سخت ناراحت شد گفتر من فکمیکردم شما یاداشت نمی کنیدمیفهمیدد وشما ازبچه ها کمتر هستید ازاینببعد دقت میکنم که یادشت کنیدتازه بعضی مواقع غلط میفهمیدند یک روز بعدها خودم جلسه قبل نبودم یک جمله را  به نحو خاصی ایشان ترجمه کرده بود من به بغل دستی  گفتم ممکن است مال شماغلط باشد دفتر باز کرد وفرمودند مال من درستبوده است اندکی اشتباه داشتم که درست ان این است من زنگ تفریح ایشان  ایشانفرمودند زبان انگیسی  هشومن نمیداستنمتاددرصد  منطقی است وبیست درصد کاربرد قبلی راندارد یک کاربرد جدید به ان دادند ایشان در دانشگاه اصفهان درس خوانده بود  مشکلاتی پیدا مقداری ادرس عقب افتاد که درهمین زمینه بوده است ایشان فرمودند استاد اگربخواهدپد درشاگرد رادراورد اسان است من وقت نداشتم انهبیقاعده  حفظ کنم از شاگرد اول سطح بالا پرسیئم چه بکنم ایشان فرمودند  نچاته را حفظ کن ما حفظ کردیم الحمدالله ازهمان ها امد--  یکی مطالب زبان  معنی رسمی روغیر رسمی دارد که بیشتر غیر رسمی بخصوص درمحاورات  استفاده میشود  یک دیکشنری جالب مال امریکا یکی ناریام است یعنی مریم ودیگر متعلق به دانشگاه استانفورد است ازقدیم ریشه میاورد وچگونه عوض میشود- یک بیان کنم ازقرار معلوم قبلا درادارات ریس به پاین دست مینویسد پدرسوخته اینچگونه عملی بود من رمضرر کردی واز پایین هم به بالا اینطوربوده است یک لغت درست کردن رسمی محترمانه - حالادیگر کاربردی نداردمعنی ان یعنی بادقت زیاد- سیاپوستان خودشان لغت درست میکنند  مردم  اسپانیا وپرتقال لغت های مشبه  انها انگلسیی درلغت عرب لغت خارجی به عربی تلفظ کردن تکردن عرب میگویندمعرب  سنگ وگل فارسی درعربی شده است سجیل-- یکی از جلو بگوید ومابقیه تکرار کنند--- اما نکته جالب مکه  بخاطر مسجد الحرام- اگر مسجد پاین کعبه باشد قبله راست به سمت مدینه است درست است دراطراف یاچپ میشود ویا راست بالاتراز کعبه محراب باید پاین باشد ازقرارمعلومهمه را بهسمت بالا محراب درست کردند- و من نمی دانستم ازهرکس  درمکه بگوید یک مسجد نشان بده  هنه میگویند مسجد بلال بالای  ساختمانهای مال است مال  درلغت انگلیسی بهجای گفته میشود که تفرجگاه است و پیاده روی خاص دارد که میشود دران قدم زد وبازاری دارد به پهنای پیاده رو که دران میشودقدم زد اینلغت بیانالمللی  است درفارسی هم استفاده میشود- بالای ان یکمسجد ساختان بسیار طولانی وشیک وساده  سنگی که بکاربردن دردنیاکمیاب است ته ان ابی بهرنگ سیاه وبدنه ازابی کم رنگ به ابی پرنگ کشیده میشود وکسی همنبود بعد دراین بهمن گفتندنمازات انجا باطل است جهت قبله بایدبرعکس باشد