بسم الله الرحمن الرحیم-نظریات شخصی است- منبع کتاب اسما وصفات حق-حضرت استادمعزز ومکرم وعارف تمام- دکتر غلامحسین ابراهیمی- دینانی رحمت الله علیه صفحه 18 کتاب درباره نظریه عارف معروف صدرالدین قونوی- درکتاب مفاتیح غیب الجمع والوجود عنوان بسیار جالب است بحث این است کهم جودی خلق میشود در ذات الهی چه مسیری راطی میکندان مسیر علم غیب است ولی معتقد استکه از خصوصیات موجودات میتوان کلیدهای بدست اورد که تاحدی ان مسیررا درک کرد- اسما صفاتی است که درقران امده است ودراحادیث هم زیادمطرح شده است وصفات میتوان از مخلوق بدست اورد- ومسلم است ترکیب صفات مخلوقات میسازد مثلاچشم یک صفت دارد وگوش یک صفت دیگری د ارد رنگ یکصفت دیگری دارد وغیره- این مسیر خلقت بهپنچ قسمت تبدیل میکند قران یک ایه دارد قل کل یعمل علی شاکلته یعنیپیامبراکرم صلواته الله علیه بگو ههرانسانی براس شخصیت روانشاسی وجامغه شناسی خود عمل میکند انچه بهان علاقه دارد ویامیخواهد انطورباشد- بهصطلاح خاری اگو .یاسلف- والبتهبرای موجودات دیگرهم معنامیدهد ولی ایه برای فرعون امده است- درنتجه اعمال نمیتواندبرخلاف باطن فرد باشد-هرگزضد ونقیض خودرا نتچه نمیدهد--- اول اجتماع نسب-یعنینسبت اسمای ثمرات دارد یعنی صفات خاص جمعمیشوند یکنتچه میدهند در ذات الهی که عبارت است صور حقایق درعلم حق تبارک وتعالی مرحلهاول 2- اچتماع حقایق یعنی اجتماعموجودات ومعانی ثمرات یانتجه ا دارد کهصور ارواح متعین راتشکیل میدهدا یعنی اینموجودات درذات الهی بصورت ارواح متعین هستند مادیت وجودندارد-ارواحی همهابعاد اش رادارااست بصورماکت در ماییات -3- اجتماع ارواح ثمراتی دارد کهصور عالممثالی وصوراحسام بسیطه غیرعنصری راتشکیل میدهد مانند فرشتگان- کلکهعرش اورده است بایدصاحبانحفظ عرش باشند عرش یعنی کل موجودات دریک قاب خداوندمنان درعرش ذ یک نور خاصی بسیارزیبا وجذاب است وازداخل ان بافرشتگان عرشی صحبتمیکندکه اینها موجودات داخلعرش نگهبانی و کارهای دیگری انجامیدهد وکرسی هم بعضیهامعتقد هست فرشتگانی که داخل عرش نیستد وکرسی بزرگترازعرش است-رالبته اجسام بسیط عنصری نیزاز ازثمرات اجتماع ارواح است که میتواندجن یامجودات یگری—4 اجتماع اجسام بسیه ثمراتی را بدنبال دارد کهصور مولدا را تشکیل میدهد میتوان انسان وحیوانات وگیاهان وغیره باشند و پنچم انسان زیاد بیان نکرده است چون مشکل استاز جهتی ان چهارطبقه درخدمت انسان هستنولی درنتجه مخلوق صادراول هستند ازجهتی ای شخصیتالهی نزدیک هستند ازاد و وازبیشترین صفات استفاده شده است- حال شما انسانم نافق وفدای نگاهکنید درچه مفلوکیت وحدودیت ودرچه تنگناه بهانسانتوجه میکنند