عرفان عاشورا

بسم الله الرحمن الرحیم- این وبلاگ برای شناخت اسلام عزیز فعالیت میکند

۷۰ مطلب در خرداد ۱۴۰۴ ثبت شده است

تو اما کیستی-!!

تو اما کیستی؟تو اما کیستی؟

کشتی‌ای؟ بادبانت کو؟

بیابانی؟ بادهایت کو نخل‌هایت کو؟

انقلابی؟ پرچم‌ها و زنجیرهایت کو؟

شناختی فراتر از شناخت شب از تو ندارم من

اما آن که بخواهد تو را بگیرد از من

با بزرگترین خشم تاریخ رو به رو ست

به سان آن که انگشتری ها و مانده‌ی پول و دارایی سربازهای کشته شده را

به یغما می‌برد در حالی که هنوز در میدان جنگ خون می ریزند

بگو به آن که قصدی دارد:

این پسرم است در حالی که من او را نزاییده‌ام

این وطن من است و مرزی برای آن نمی‌شناسم

این اشغالگر من است و در برابرش فریاد نمی زنم و سنگی برنمی دارم

خونش را مباح سازید و او را بکشید

اما به شرطی که میان بازوانم بیفتد

محمد الماغوط

 

کشتی‌ای؟ بادبانت کو؟

بیابانی؟ بادهایت کو نخل‌هایت کو؟

انقلابی؟ پرچم‌ها و زنجیرهایت کو؟

شناختی فراتر از شناخت شب از تو ندارم من

اما آن که بخواهد تو را بگیرد از من

با بزرگترین خشم تاریخ رو به رو ست

به سان آن که انگشتری ها و مانده‌ی پول و دارایی سربازهای کشته شده را

به یغما می‌برد در حالی که هنوز در میدان جنگ خون می ریزند

بگو به آن که قصدی دارد:

این پسرم است در حالی که من او را نزاییده‌ام

این وطن من است و مرزی برای آن نمی‌شناسم

این اشغالگر من است و در برابرش فریاد نمی زنم و سنگی برنمی دارم

خونش را مباح سازید و او را بکشید

اما به شرطی که میان بازوانم بیفتد

محمد الماغوط

 

موافقین ۰ مخالفین ۰

the head tittele of yemen newspaper saba

US-Saudi-Emirati crimes on this day in history [Tue, 10 Jun 2025 14:24:09 +0300]

Sana'a - (Saba):

On this day, June 10, dozens of civilians, including women and children, were killed and wounded, and homes and infrastructure were destroyed in several governorates by airstrikes launched by the US-Saudi-Emirati aggression.- Abu Ali Mustafa mourns martyred missile unit fighter

 

 

 

 

موافقین ۰ مخالفین ۰

کشتی های طرفدار اسرائیل که قراضه شدن-!!

موافقین ۰ مخالفین ۰

نقد عمل کرد اقای ترامپ-!!

بسم الله الرحمن الرحیم-نظریات شخصی است  مجری سیاسی ازیک تحلیلگرسیاسی معروف درباره عمل کرد سیاسی  اقای ترامپ سئوال کرده است عنوان  ان دوباره ساکت شدن متحدین امریکا درباره کارهای شوک اور اقای ترامپ بصورت خلاصه استبطور کلی  طرحهای اقای ترامپ احمقانه است وبدونمعنای اصول استراتژیک سیاسی میباشد-نمونهای مهم  درارتباط با ژآپون چین وکره جنوبی ومهمتراز همه با  دانشگاه استرالیا- میپرد نقش ما باید چگونه باید باشد ایا این جریانات معنی دار ودرست مدیریت شده هستند- ایشان میگوید ما تاشش ماه درماه عسل هستیم نقش عمده کارکرد اقای ترامپ میخواهد اصولی را طرح کند  وانرا اجتماعی گری کند میپرسد انراچگونه میکند- میخواهد سیاست امریکا از عملکرد قبل  عبور دهد ویک سیاست بزرگی را  دردنیابوجود اورد- میبایست ازژاپون وچین وغیره عذرخواهی کرد- برایتجزیه وتحلیلکردن حالت مشکل افریده است ونمیتوان دقن انرابیان کرد-گیچکننده اس میگوید وظایف سیاسی ایشان را بصورت گسترده بیان کنید- درسال گذشته دراین موارد در دانشگاه امریکا تاحدی بحث شده است ال  البته درموضوع مهاجرین بخشی ازمردم به اقای ترامپ کمک کردند- یکتقلید گیچ کننده بود- که یکنوع قدرت نمای هم بودکه میخواست انرا نشان دهد- بیشتر کارهای اش  برای بخشی کم مورد توجه است کاحخ سفید برای ایشان خیلی شیرین است- یک ساختمان سیاسی را درنظر دارد که میخواهد انرا بسازد که برای امریکا  یک فنس و سیم خوار دارکه گارد امریکا شود وحمایت کنند که البته پلاستیکی ونالیونی باشد ودرتمام کارها  این  گارد فلیکسشود که ضربه نخورد ومیخواهد انرا  معتدل وبراساس عدالت درست شود تاحدی باقانون اساس هم اهنگ شود  ومیخواهد در دادگاه هم برنده شود که بصورت یکروش  جدید امریکای دربیاورد- که تاحدی ریس جمهور اخیر مانند اقای اوباما  تاحدی چنین کردند مشکل ایشان این است کهمیخواهد دربازی فوتبال همه را بیاورد- وبصورت کلی نمیتواند برخلاف  سیاست کلی نمایندگان باشد- ولی دراخر بازنده است سیاست او با بیانهای قبلی  محور های خوداش راندارد- واصولا استرتژی منسجمی ندارد- ودر  جلوتر میگوید قوانین  اقتصادی وسیاسی ژاپون  چین وکره جنوبی بخصوص استرالیا ودانشگاه استالیا واوروپا ودنیا برخلاف قوانین انه است که مردم گردان جمع شدند- ومداوم خودرا گم میکند گرچه به سمت ضعف میرود ولی باقی میماند- میگوید ایامیتوانید بخشی ازکارهایمثبت ایشانبگوید- بطوری است که نمیشود از او برید ولی میخواهد طوفان ایجاد کند ولی نمیشود البتهکمی از کارهای اوقابل قبول است بیشتر میخواهد نشان دهد که برکشورها کنترول دارد وکنترول کردن کشورهارا نشان دهد- وبعضی موارد میخواهد با ااستراتژی بمب زدن پیشبرود- اقای اوباما- با استراتژِی اعتماد بهامریکا کردن جلو امد ولی جوابی نگرفت- انچه ارزش دارد کار کرد  دروی زمینانجام داده است تجارت که چینی  ها درست کردن ویا دیگران نمیشود با روش  امپریالیستی درهم وبهم زد – درمقابل انها یک مدل وطرحی قابل قبول نداریم-میخواهد درمقاب  کشورهای اسیایی وغیره با شرطی کردن عمل کنیم   - یکی از اختلافات  درجه ای فکر کردن است-که درعمل پیدا شده اس با کالاهای خودمان که بیست درصد گران تر  از دیگران است باید به سمت تعادل رفت نوشت های سیاسی مالی امریکای نمیخواهد درسطح پاین تر باشد- دربعضی موارد اندکی خوب است ولی درک در  ان-سی- دچار انحراف شدیم درزمان  شخص کیسینجراریس جمهور فورد تاحدی منطقی بودند -سیاست نشان دهنده- قابل قبول بوده است-ولی امروز  به ان اعتمادی پیدانشده است - ومیبایست سیاست خارجی  عادلانه  تروقابل قبول باشد-اقای ترامپ با اعتماد کامل معتقد است که را ه اش  درست است ولی دمکرات ها تاحدی معتدل تر باید عمل شود- کاخ سفید فیلم های مواج ومتحرک را نشان میدهد- سئوال انها با تایوان و چین هم نیم نگاهی دارند- باید اعتبار چین را درنظر گرفت- باید اخلاق دمکراتیک را ملاحظه کرد ونباید بانگاه بحران سازی و اضطراب  به انها نگاه کرد-ناید در کارهای انها  را دخالت کرد- این امر مخالف حقوق انها است درمسئله دردروس دانشگایی و وضعیت دانشجویان مداوم دخالت میکند-ما باید به تراژدی استرالیا گوش دهیم ونمایندگان ما در استرالیا کم هوشی نشان دادند- باید مداوم صحبت باهم کرد یکمیلون نفر طبق یکسری قونین کار میکند—نمیشود استرالیا رامانند اندونزی دید- اهمیت استرالیا به مراتب بیشتر است به  باید گرو های ارسال شود که دید  متفاوت  داشته باشند-باید گرو هادید منفی نداشته باشند- وچنین افرادی توان عمل ندارند- درمسئله انرژِی کشور ها باید بتوانند درخرید ان  مسئله نداشته باشند- نباید استرالیا مایوس شود و اقای ترامپ مداوم افرادرا اخراج میکند که فضای سردی رابوجود اورده است کاخ سفید باید خوب دقت کند در دیدگاه خود در جایی باشد که بتواند بیانا تبسیارخوب و قوی داشته باشد

موافقین ۰ مخالفین ۰

باند اقای ترامپ-!!

بسم الله الرحمن الرحیم-نظریات شخصی است-امروز در کتابفروشی مشهور شهر دنبال کتاب برای یادگیری زبان کردی شدم نداشتن-درباره فرهنگ کردستان شدم باز کتاب نداشند- زیرا ما چنین رشته های دانشگاهی نداریم بنظر میرسد باید داشته باشیم-در گردش داخل کتاب فروشی کتاب  ضخیمی از اقای ایلان ماکس ترجمه شده است نمیتواند  فردی بسیار معمولی باشد گویا – انبار ماشین اش را اتش زدند باکمی تامل بنظر میرسد باند اقای ترامپ دارد اتش افروزی را  شدت میدهد-درهلند که بسیار یهودی دوست بودند امروز محبوبیت انها به پانزده درصد رسیده است- وابروی رسانه انها که یکطرفه بنفع صیهونیست است به صفر رسیده است –هیچ تصور نمیکردند چنین اتفاقی بیافتد میخواستند بندبازی کنندکه قبلا میکردند-تعریفی اقای ترامپ از ارتش روسیه کرد بدین جهت بود که  ارش را تقویت کند ولی باکمک  به اوکراین درسطح بالانشان میدد که میخواهد حداقل ضربهکاری به روس ها  کند از زمان  چه عبرتی بگیردکه بنفع اش باشد کلا درزمانی کهمجری  تلویزیون بود با انتقادهای سازنده نسبت به افراد وهنر پیشگان محبوبیت پیداکرد همان طرح میخواهدعمل کند وشکست اقتصادی امریکاگردن  مهاجرین ودیگران ومردم تنبل بیاندازد- اقای ابی خواننده مسیحی ایران در  لوس انجلس درحالیکه به خانه میرفت دستگیر شده است

موافقین ۰ مخالفین ۰

روانشناسی جاسوسی-!!

بسم الله الرحمن الرحیم-نظریات شخصی است در روانشناسی یک روانشناسی جاسوسان وقاتلین ومجرمین است که باهم فرق دارند—اثاری که انسان درخارج ایجاد میکند میگوید جغرافیای انسانی درابعاد هامختلف است مثلا ایران دردین و ساختمان کارهای مانندگار کرده است که اثار هم اکنون وجود دارد  در یازده مرض جسمی وروحی نتجه  جغرافیای   انسانی یکسانیرا تقریبا نشان میدهند یکی ازانها متعلق به جاسوسان- یکمحخرج مشترک ووجه مشترک دارند البته بسیلرسعی میشود افرادی باشند خونسرد وخودرخوشحخال نشانبدهند وانسان را  ازاین که انهاجاسوسپرت میکند  بی بی سی درفیلمی نشان داد  افراد مامور داخل هواپیما پیرمردی ثروتمند که باری  زیادی دارد  وخیلی  مشوش است به هواپیمانرسد مداوم لیستهارا نگاه میکنندبیشتر فیلم های  پلیسی و  جاسوسی   نشان میخواهدبدهد که موی راازماست بیرون میکشند که تثیرات خاص دارد مثلا در امریکا یکفرد را کشتند- یک سناریو درست میکنند یک فرد فرانسوی توریستی امده است امریکا  فرار میکند ورفته است و قابل شناخت نیستیگرنند درجلسات  در هتل که میگرند دراینمورد چکار  میشود وچه قانونی  نیاز دارد میدانند هرچقدر انفرد خون سرد است این مطلب  برای اوحساس است وارد جلسه میشود چون صندلی خالی است وکسانی زیاد نمی ایند ونصف افرادمال پلیس هستند از طبقات بالا کسی متوجه نمیشود که بادروبین های قوی افرادچک میکنند سناریو به این سبک است طنزهای بسیارخنده اور  دارد همه قهقهمیزند فردی نمیخندند وکمی توی فکر است مداوم میخواهد بلندشود برود بغل دستی میگوید باش  خنده اور است بعدازمدتی سو رسات بزور او  نگهمیدارد  وبعذازادمیشود پلیس خانه اوراتعقیب میکند وقتکیه ازخانه بیرون رفت داخ خانه میشوند مثلا  باچاقکشته ولی چاقورانشسته است-البته اگر خارجیانمثلا درباره  درخت سیب عدهای ایرانی اجیر کنند اطلاعات بدهد این جاسوسی نیست ویاما مثلا درباره  پرونده های شهر دهلی  تحقیقات کنیم جاسوسی نیست مگر قبلا گفته باشند یک ایرانیدرهند  درمورد ریاضیات پیشرفته دریک دانشگاه هند ثبت نام کرده است بایک اسادقرارداربست که درموردریاضی خاص  با ایشانمطالعه کنند وازایشان کاغذ گرفته است که اشکال قانونی ندارد بعد ایشان دستگیرکردند که ریاضیات اتمی بوده  است بزور سفارت ازاد شده است این نوع مسخره بازی هم است

موافقین ۰ مخالفین ۰

مسئله خلافت بخشدوم

  •  
  •  

صفحه نیمه‌حفاظت‌شده

نام ابوبکر، عمر، عثمان و علی

خلفای راشدین، خلفای اربعه یا چهار یار اصطلاحی است که از سوی مسلمانان سنی در اشاره به چهار شخصی که پس از وفات محمد به خلافت رسیدند، به‌کار می‌رود. این چهار تن به ترتیب عبارت‌اند از: ابوبکر، عمر، عثمان و علی. همچنین برخی منابع اهل سنت، حسن را پنجمین خلیفهٔ راشد و کامل‌کنندهٔ خلافت راشدین می‌دانند.[۱]

اهل سنت با اعتقاد به مرجعیت صحابه و اجماع آنان دربارهٔ خلفای راشدین، شرایط و شیوهٔ استقرار خلفای چهارگانه را نمونهٔ آرمانی و مشروع دولت اسلامی می‌دانند.[۲] و الگوی خلافت راشدین به‌خصوص در زمان ابوبکر و عمر، از نظر کسانی که خواستار خلافت در زمان کنونی هستند مورد تأیید است.[۳]

ابوبکر

مقالهٔ اصلی: ابوبکر

نام کامل وی عبدالله بن عثمان بن عامر بن عَمرو بن کعب ابن سعد بن تَیم بن مُرة بن کعب بن لؤّی القرشی التیمی. کنیه‌اش «صدیق» و نام مادرش أم الخیر سلمی بنت صخر بن عامر بن کعب بن سعید بن تیم بن مُرة است. ابوبکر در سال ۵۷۳ م در مکه زاده شد. او ۳ سال از محمد بن عبدالله کوچک‌تر و دختر وی عایشه، یکی از همسران پیامبر اسلام بود. وی نخستین خلیفهٔ قلمروی اسلام است که از ۱۰ ق. هـ تا ۱۳ هـ حکومت کرد.[نیازمند منبع]

عمر

مقالهٔ اصلی: عمر بن خطاب

عمر در سال ۵۸۶ میلادی در مکه زاده شد.[۴][۵] کنیهٔ عمر «ابو حفص» و نام کاملش عمر بن الخطاب بن نفیل بن عبدالعزی بن رباح بن عبدالله بن قُرط بن رزاح بن عدی بن کعب بن لؤّی بن غالب القرشی العدوی و نزد اهل سنت ملقّب به «فاروق» است.[۶] او در سال ششم بعثت در حالی‌که ۲۶ سال داشت ایمان آورد و مسلمان شد. دخترش حفصه همسر پیامبر اسلام بود.[۷] وی دومین خلیفه در خلافت راشدین (از ۱۳ تا ۲۳) است.

عثمان

مقالهٔ اصلی: عثمان بن عفان

وی سومین تنی بود که خلافت راشدین را از تاریخ ۲۳ ق هـ تا ۳۵ هـ متصدی شد. نام کامل او عثمان بن عفان بن ابی العاص بن امیه بن عبد شمس بن عبد مناف القرشی الاموی است. نسب او و محمد پیامبر مسلمانان در عبدمناف به هم می‌رسند. مادرش اروی بنت کریز بن ربیعه بن حبیب بن عبد شمس بن عبد مناف، مادربزرگش البیضاء بنت عبدالمطلب، عمهٔ محمد و کنیه‌اش «ابی عبدالله و ابی عمرو» است.

او در سال ۵۷۶ میلادی در شهر طائف متولد شد. او با دو دختر محمد به نام‌های «رقیه» و «ام کلثوم» ازدواج کرد.

علی

مقالهٔ اصلی: علی

همچنین ببینید: شورش‌ها در زمان خلافت علی بن ابی‌طالب

علی چهارمین خلیفه (۳۵ ق هـ - ۴۰ هـ)، نام کامل او علی‌ابن ابی‌طالب بن عبدالمطلب بن هاشم بن عبد مناف بن قصی بن کلاب بن مُرة بن کعب بن لؤّی بن غالب بن فهر بن مالک بن نضر بن کنانه بن خزیمة بن مدرکه بن الیاس بن مضر بن نزار بن معد بن عدنان است. مادرش فاطمه بنت اسد و داماد و پسرعموی محمد و کنیه‌اش «ابوالحسن» و «ابوالسِبطَین» است. او در سال ۶۰۰ میلادی در مکه زاده شد.

علی که در نوجوانی تحت سرپرستی محمد بود، نخستین فرد ایمان‌آورده به اسلام است. فاطمه زهرا دختر محمد، همسر وی بود.

حسن

مقالهٔ اصلی: حسن مجتبی

پس از ترور علی بن ابی‌طالب، مردم کوفه با فرزند ارشدش حسن مجتبی بیعت کردند. او علاوه بر این‌که پسر علی بود، نوهٔ محمد هم بود. با این حال، حسن بن علی به‌عنوان خلیفهٔ جدید در کوفه با مخالفانی مثل معاویة بن ابی‌سفیان در شام مواجه شد و به خاطر نگرانی از آیندهٔ امت اسلامی، پس از ۶ یا ۷ ماه خلافت، به نفع معاویه کناره‌گیری کرد و به این ترتیب، خلافت راشدین با روی کار آمدن خلافت امویان پایان یافت.[۸]

اهل سنت، حسن مجتبی را پنجمین خلیفهٔ راشدین[دقیق بیان نشده] و خلافت او را ادامهٔ خلافت راشدین و کامل‌کنندهٔ آن می‌دانند. حدیث «الخلافه فی امتی ثلاثون سنه ثم ملک بعد ذلک» (خلافت در امت من سی سال خواهد بود و پس از آن سلطنت و پادشاهی است) را محمد تِرمذی و احمد بن حنبل در کتاب‌هایشان ذکر کرده‌اند و ابن کثیر در تفسیر این حدیث گفته که این ۳۰ سال با خلافت حسن مجتبی کامل می‌شود؛ چراکه تفویض خلافت به معاویه دقیقاً ۳۰ سال پس از درگذشت محمد صورت گرفت. به گفتهٔ ابوبکر بن العربی، این حدیث محمد با خلافت ۸ ماههٔ حسن مجتبی (بدون حتی یک روز اختلاف از ۳۰ سال) محقق گشت.[۱]

ابن ابی العز حنفی نیز می‌گوید: خلافت ابوبکر ۲ سال و چند ماه، خلافت عمر ۱۰ و نیم سال، خلافت عثمان ۱۲ سال، خلافت علی ۴ سال و ۹ ماه و خلافت حسن ۶ ماه طول کشید.[۹] مناوی هم ۶ ماه خلافت حسن را تکمیل‌کنندهٔ ۳۰ سال خلافت راشدینی می‌داند که محمد به آن اشاره کرده بود.[۱۰]

بعضی نیز عمر بن عبدالعزیز، هشتمین خلیفه اموی (حکومت: ۹۹-۱۰۱)، را پنجمین نفر از خلفای راشدین ذکر کرده‌اند

 

موافقین ۰ مخالفین ۰

مسئله خلافت-!!

مسئله خلافت-!!

 

 

 

در مذهب اهل تسنن، خلافت به معنی جانشینی پیامبر اسلام (ص) در امور دینی و سیاسی است و بر اساس اعتقادات اهل سنت، این مقام به وسیله شورا و بیعت امت تعیین می شود. اهل تسنن به این باورند که خداوند به طور مستقیم کسی را برای خلافت انتخاب نکرده و پس از وفات پیامبر (ص)، امت از طریق مشورت و رای گیری، خلیفه را تعیین می کند.

در تاریخ اسلام، چهار خلیفه نخست به عنوان خلفای راشدین شناخته می شوند که عبارتند از ابوبکر، عمر، عثمان و علی (ع). این چهار خلیفه در نزد اهل سنت جایگاه مهمی دارند و به عنوان نمونه های برتر برای رهبری امت اسلامی تلقی می شوند.

پس از این دوره، خلافت در حکومت های مختلف اسلامی همچون اموی، عباسی و عثمانی ادامه یافت، اما در طول تاریخ، مفهوم و نقش خلافت دچار تحولات و تغییراتی شد.

در مجموع، خلافت در مذهب اهل تسنن، یک مقام مهم و سیاسی است که به وسیله امت مسلمان از طریق شورا و بیعت تعیین می شود و در طول تاریخ، به عنوان رهبری امت و حفظ کننده دین و جامعه اسلامی تلقی می شود.

  •  

خلفای راشدین - ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

  • خلفای راشدین، خلفای اربعه یا چهار یار اصطلاحی است که از سوی مسلمانان

Show more

خلفای راشدین، خلفای اربعه یا چهار یار اصطلاحی است که از سوی مسلمانان سنی در اشاره به چهار شخصی که پس از وفات محمد به خلافت رسیدند، به‌کار می‌رود. این چهار تن به ترتیب عبارت‌اند از: ابوبکر، عمر، عثمان و علی. همچنین برخی منابع اهل سنت، حسن را پنجمین خلیفهدٔ راشد و کامل‌کنندهٔ خلافت راشدین می‌دانند- خلافت - ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

در فرهنگ تسنن اهل تسنن اعتقادی به تعیین خلیفه از جانب خداوند ندارند لذا قائل به عصمت کامل (از نوع نبوی) بر خلیفه نیستند و معتقدند- ایا خداوندمعصوم است یا نیست ایا خداوند امر خودرا بهمعصوم میدهد ویاعیر معصوم میدهد کهپراز عقده وحقد وکینه است اگر اشکالیندارد عقل خودرابده خروس بگیر- 180 ازبزرگان خلافت علی علیه السلام تایدکردند که دربسن انه تعداد دسی نفر بهشتی است- 150دنفر از اهل تسنن حدیث درباره خلافت علی علیه السلام بیانکردند ازکی انسان انلیاقت پیداکرد که باخداوندمنان ارتباط شخصی بگگیرد وحتی همه فرزنذان حضرت ابرهیم علیه السلان لیاقت که امام وپیامبر شوند بین أصحاب جنگ بین انصار ومهاجرین شروع شد جنگ بین مدینه ومکه شروع شد و انصار بایهود وارد جنگ شدند وبین خودانصار جنگ درگرفت وتا اخر مداوم باهم جنگیدن فقط انجا از ترسشیعه وغرب یکنوع سازش زکردند ولی جنگ اعتقادی وفقهی زوبرتری طلبی وجود داشت حال خود دانی

موافقین ۰ مخالفین ۰

دار الغلم اصفهان-!!


 

از قرن چهارم تا قرن ششم هجری، اصفهان چنان شکوه و عظمت یافت که آن را دارالعلم می‌گفتند. در آن دوره، مدارس متعددی در این شهر ساخته شد و طالبان علم از سراسر کشور به آن جا آمد و شد داشتند. مهم‌ترین مدارس آن دوره، مدرسه نظامیه است. تاسیس مدرسه نظامیه از مهم‌ترین اقدامات علمی خواجه نظام الملک طوسی در اصفهان بود-اصفهان به عنوان "دارالعلم شرق" شناخته می‌شود، یعنی شهری که منبع علم و دانش در شرق بوده و دانش و علوم از آن به سایر نقاط جهان، به ویژه هندوستان، گسترش یافته استاین عنوان اشاره به نقش مهم اصفهان در تاریخ علم و آموزش، به ویژه در زمینه علوم دینی دارد. اصفهان به عنوان مرکز مهم علوم اسلامتوضیحات بیشتر:

  • اصفهان و نقش آن در تاریخ علم:

اصفهان به عنوان یک مرکز مهم فرهنگی و علمی در طول تاریخ شناخته شده است. در دوره‌های مختلف تاریخی، این شهر شاهد فعالیت‌های علمی و فرهنگی گسترده‌ای بوده و به عنوان یک مرکز آموزش و پژوهش از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بوده است.

  • مدرسه علایی (قبه ابوعلی سینا):

این مدرسه، آخرین بنای تاریخی باشکوه دوره‌ی صفوی در اصفهان است که در زمان شاه سلطان حسین برای تربیت طلاب علوم دینی ساخته شد. این مدرسه نشان از اهمیت علم و دانش در اصفهان است.

  • اهمیت اصفهان در انتقال علم و دانش:

اصفهان نقش مهمی در انتقال علم و دانش به نقاط دیگر داشته و از آنجا علم و دانش به اقصی نقاط دنیا، به ویژه هندوستان، گسترش یافته است. 

  •  

اصفهان دارالعلم شرق‌ (کتاب) - ویکی فقه

بنای یاد شده، معروف به قبه ابوعلی سینا است که مدرسه علایی هم نامیده می‌شود. ... این مدرسه، آخرین بنای تاریخی باشکوه عهد صفویه در اص...

ویکی فقه

پاسخ‌های هوش مصنوعی ممکن است شامل اشتباه باشد. بیشتر بدانی

ی، مدارس دینی زیادی داشته و دانش را در سراسر جهان منتشر کرده است. ویکی فقه و کتابخانه دیجیتال (بازار کتاب) قائمیه در مورد این عنوان و اهمیت اصفهان در تاریخ علم بحث می‌کنند.- اصفهان دارالعلم شرق، اثر سید‌ ‎مصلح‌الدین مهدوى متوفى 1374ه.ش است که پیرامون مدارس دینى شهر اصفهان به زبان فارسی نوشته شده است.

ساختار

کتاب حاضر؛ شامل سه بخش است که در بخش اول پیرامون مدارس دینى اصفهان، بخش دوم مدارس در آیینه سفرنامه‌ها و بخش سوم به معرفى مرحوم مهدوى که طى مصاحبه او انجام گرفته، مى‌باشد.

گزارش محتوا

اصفهان در تاریخ فرهنگ و تمدن درخشان ایران، جایگاهى شایان توجه دارد.

مدارس علمى گوناگون این شهر، یکى از مظاهر مهم فرهنگ آن است. مدارس اصفهان همانند مدارس، دیگر شهرهاى اسلامى وابسته به مساجد بوده است. از جمله مساجد این شهر، که همواره نقش فعالى در زمینه‌ى فرهنگ و تعلیم و تربیت داشته‌اند، مى‌توان از مسجد جامع کبیر (عتیق) و مسجد جامع صغیر (جورجیر) یاد کرد. در اواخر قرن سوم و اوایل قرن چهارم هجرى فضاهاى مدارس از مساجد جدا شد. قدیمى‌ترین مدرسه‌ى اصفهان به نام علاءالدوله‌ى کاکویه در قرن چهارم هجرى در محله‌ى دردشت و نزدیک مسجد شفیعیه بنا گردید که محل تدریس ابن سینا بود. بناى یاد شده، معروف به قبه‌ى بوعلى سینا است که مدرسه‌ى علایى هم نامیده مى‌شود. از قرن چهارم تا قرن ششم هجرى، اصفهان چنان شکوه و عظمت یافت که آن را دارالعلم مى‌گفتند. در آن دوره، مدارس متعددى در این شهر ساخته شد و طالبان علم از سراسر کشور به آن جا آمد و شد داشتند. مهم‌ترین مدارس آن دوره، مدرسه‌ى نظامیه است. تأسیس مدرسه‌ى نظامیه از مهم‌ترین اقدامات علمى خواجه نظام‌الملک طوسى در اصفهان بود. این مدرسه موجب رونق نهادهاى علمى و فرهنگى اصفهان شد. پشتوانه‌هاى مالى نظامیه باعث تأسیس کتابخانه‌اى غنى گردید که محققان و دانشجویان همواره از آثار آن سود مى‌جستند.

اوج گسترش مدارس در اصفهان در روزگار صفویه بود. این دوره را مى‌توان دوره‌ى ایجاد مدارس در اصفهان لقب داد. بنا به گفته‌ى دکتر سیروس شفقى، نویسنده‌ى کتاب بازار بزرگ اصفهان، از آن دوره تا دوره‌ى مشروطیت، 53 مدرسه در اصفهان بنا گردید که تعداد قابل توجهى از آنها هنوز هم پابرجا است. در اصفهان عصر صفویه، 36 مدرسه داراى موقوفاتى بوده که از این تعداد، 16 مدرسه رونق فراوانى داشته است. مهم‌ترین و زیباترین مدرسه‌ى این دوره، مدرسه‌ى چهارباغ بود که مدرسه‌ى سلطانى و مدرسه‌ى مادر شاه نیز نامیده مى‌شد. این مدرسه، آخرین بناى تاریخى باشکوه عهد صفویه در اصفهان است که در روزگار شاه سلطان حسین (1116- 1126ق) برای تعلیم طلاب علوم دینى ساخته شد. از دیگر مدارس دوره‌ى صفویه مى‌توان از مدرسه‌ى جده‌ى کوچک، مدرسه‌ى جده‌ى بزرگ، مدرسه‌ى ذوالفقار، مدرسه‌ى ملاعبداللّه، مدرسه‌ى نوریه و مدرسه‌ى ساروتقى نام برد.

مهم‌ترین مدرسه‌ى اصفهان در دوره‌ى قاجار، مدرسه‌ى صدر است که به دستور حاج محمدحسین خان امین‌الدوله، صدراعظم فتحعلى شاه، ساخته شد. این مدرسه یکى از زیباترین مدارس دینى اصفهان است. از اواخر دوره‌ى قاجار، مدارسى به سبک نوین در ایران پدید آمد که در اصفهان نیز مسیر این مدارس و مدارس قدیم از هم جدا شد. بیش‌تر مدارس قدیمى اصفهان، وقفى بوده‌اند و هزینه‌ى قابل توجهى از این مدارس از درآمد موقوفات تأمین مى‌گردید. این مدارس اغلب داراى کتابخانه‌هاى مستقلى بودند که انسان‌هاى خیر، کتابخانه‌هاى شخصى خود را به آنها اهداء می‌کردند.

ویژگى مهم این اثر این است که کلیه‌ى مدارس دینى اصفهان در قرون اسلامى را معرفى کرده است؛ از بسیارى از این مدارس تنها نامى باقى مانده که استاد، با تحقیق و تفحص از منابع استخراج و با ذکر خصوصیات آورده است. نسل حاضر هنگامى که با نام و گسترش مدارس در اصفهان روبه‌رو مى‌شود، ناخود آگاه عظمت فرهنگى و علمى این شهر در نظرش عظیم‌تر از پیش مى‌گردد.

این کتاب را جناب آقاى محمدرضا نیلفروشان تصحیح کرده و تعلیقات لازم را بر آن افزوده است.

درباره مدارس معمور اصفهان علاوه بر آنکه خود مؤلف در بسیارى موارد مستقلا به مدارس مراجعه نموده، از کتاب بسیار نفیس و گرانبهاى «گنجینه‌ى آثار تاریخى اصفهان» تألیف جناب آقاى هنرفر بهره‌هاى زیادى برده است.

شاردن در سفرنامه خود درباره‌ى اصفهان مى‌نویسد: در این شهر بزرگ پیروان مذاهب مختلف مسلمان و مسیحى و کلیمى و کافر و آتش‌پرست پیدا مى‌شود و بازرگانان از هر گوشه دنیا در آن گرد آمده‌اند. اصفهان دارالعلم شرق است و علم و دانش از آن به بلاد و اقطاع مختلف مخصوصاً هندوستان پراکنده مى‌شود.

بنابراین مؤلف نیز مجموعه‌این یادداشت‌ها را که راجع به مدارس دینى اصفهان است، اصفهان یا دارالعلم شرق نامید تا اسمى مطابق بامسمّى و بیان‌کننده مقصود باشد.

از مدارس دوره دیالمه و سلاجقه تقریبا هیچ‌گونه اثرى باقى نمانده است و ظاهرا در عهد دیالمه اصلا مدرسه‌اى وجود نداشته و مساجد محل تدریس بوده است، در زمان ملکشاه سلجوقى خواجه نظام‌الملک مدرسه خود را به نام «نظامیه» در محله دشت اصفهان «محله در» - که اکنون به طوقچى معروف است و محله دشت را روى هم «دردشت» گفته‌اند - بنا کرد که تا قرن دهم موجود بوده و خاندان آل خجند متصدى امر تولیت و تدریس آن بوده‌اند، از دوره آل‌مظفر و آق‌قویونلوها کم و بیش آثارى موجود است که در متن کتاب به آنها اشاره مى‌شود، دوره صفویه عصر درخشان علم و دانش در اصفهان بوده و دانشمندان از اطراف ممالک اسلامى بالاخص شهرهاى شیعه‌نشین روى بدین کانون علمی‌نموده و یا سلاطین صفوى آنان را به مملکت خود و پایتخت دعوت مى‌کرده‌اند. در هر کوى و برزن مدرسه‌اى بود و در آن جمعى طالب علم به تحصیل و تدریس اشتغال داشته‌اند.

نتیجه یادداشت‌هاى مؤلف این است که در داخل حصار شهر اصفهان بناهاى زیر وجود دارد:

162 مسجد و 48 مدرسه و 1802 کاروانسرا و 272 حمام و 12 قبرستان.

وضعیت کتاب

فهرست مطالب کتاب در ابتداى آن و منابع و مآخذى در انتهاى کتاب به همراه منابع و مآخذى که مصحح به کار برده، ذکر شده است.

منابع مقاله

متن و مقدمه کت

بنضر حقیر کلمه _جور جیر _گرجستانی است که احتمالا به یکی  همسران گرجی شاه عباس  اطلاق میشده است- یکیاز یلاب معروف انها حضرت ایت الله العظمی مرحوم سید حسین بروجردی نسل  سی دوم از امام حسن علیه السلام بوده اند

جرجردی  طب طبایی

موافقین ۰ مخالفین ۰

بهره بردن-!!

بسم الله الرحمن الرحیم-نظریات شخصی است-بانک رفتم که سود سپرده بگیریم فرمودند هنوز  درصندوق پول وارده نشده است اسم این صندوق- صندوق سه جام است فرمودند حال صندوق سهجام شما 2574- است یعنی چندین نفر پول وام را گذاشتند مثلا شده است بیست میلیارد تومان این پول را  به کسی وام دادند شما پول میخواهید وارد کنید چندین گزینه دارد یکی هم صندوق سه جام  است اینرا کسی که وام گرفته هرما وارد میکند مثلا ماهی  صدمیلیون تومان باید واریز کندانها تفکیک میکنند به  افراد وام دهنده ایشان پرداخت میشود وار نکرد تا وقت قانونی و قت داشت میتواند پرداخت کند فرمودند فردا حتما پول شماپرداخت میشود حال  درروز مقرر وزمان اضافه نداد وام گیرنده دویست میلیون تومان دربانک دارد  از ان میدهند گاهی بعضی بانک ازقلم نیفتدی را  بدهند بانک ازپول خود نمیدهد-خداوندمنان هم  صندوق سه جام دارد کریم یعنی فردی بدون درخواست وعمل  به کسی کمک کند یک دفعه پولی درصدوق الهی وارد میشودوگاهی باید ضرر میکرد سود میبر گاهی انسان بهخداوندمنان  ایمان وتوکل دارد یک کار خطرناک که باید  ضرربه خورد  خداوندمنان انراسود اور میکند  از امام صادق علیه السلام – امادرباره بخشش  گناه- انعظمت صلواته العلیه واله والسلم- میفرماید فرد  گناه میکند= توبه میکند ناله وگریان وناله میکند خداوندمنان مبخشد  فرد گناه میکند فقط توبه میکند  با خداودمنان میبخشد وفرد گناه میکند  فرد پشیمانی  بیان میکند وفرد گناه میکند فرد پشیمان است  خداوندمنان  میبخشد- درقیامت میگوید به دروغ  فراموش کردم وحال میگویم خداوندمنان منرامییبخشد خداوند منان بهفرشتگان میفرماید اورا به بهشت ببرید درحالیکه دروغ میگوید-اما اگرفردی بگوید ناه نیست طبق رای من صواب هم است اورا به جهنم میبرند مادردانشگاه شیرازدرس سامری یعنی خلاصه کردن یک مطلب است واقعا  کل هوشیاری بودند؟؟ نمید انستند که  بایدفرد چقدر درادبیات انگلسی  مسلط باشد که یک کتاب  را یکسوم کند وتاحدی ادبیات غنی خودرا بکار ببرد که هیچ نکتات مهم  از قلم نیفتد وبداند ازنظر انها کدام  مهم است وکدام مهم نیست گفتند بیستمورد فقط شما نشان دهید که فهمیدید این یعنی دانشگاه ما با  زبان خودرا نمیتوانیم این کاررا بکنیم وانهم زبان بسیار پیچیده انگلیسی یک کتاب است  بنام حضرت ابراهیم  علیه السلام در اینه ایات قرانی از جناب حضرت اقای مهدی رستم نژاد رحمت الله یک کتاب کم برگ است ولی وارد تونل شوید نشان میدهد وعمق پیدا کردن با خود فرد است خداوندمنان میداند بعضی از انبیا علیم السلام چگونه عمل میکنند دیگر امتحان سخت ندارد-دلیل امتحان چیست؟؟ درامور  علمی نری و ورزشی مخصوصا ورزشی تحقیقات گسترده شده است به این نتجه رسیده اند =اعراب میگویند متصل شدن= هرچقدر ورزشکار بهتر بازی میکند   وسختی تحمل میکند  لذت کمتر میبرد وتماشاچیان لذت بیشتر میبرند- کسانی ورزش میکنند تازه شروع -ولی درکارخداوندمنان پیامبران و دیگران  برعکس است پیامبران  اولوا العزم (پایداری  وسرسختی) رحمتالله علیهم الاجمعین بیشترین تحمل وصبر وحوصله وبه روی خود نیاوردن–بهحضرت محمد صلواته الله علیه واله والسلم  است بنظر میرسد با امتهای لجوج وسر سخت وخطرناک روبرو بودند-لذت بیشتری میبرند یک علت نزدیک به خداوند منان شدن است-دوم امت درس یاد بگیرد وخداوندمنان با درنظر گفتن ظرفیت افراد  بلا وشر درست میکند واگر بیشتر شد دلیل لجاجت فرد است که  تضعیف شود- وبدنبال ان  فرد که تصفیه شد نعمت ها میرسد هرکس در حج قربانی کند برای حضرت ابراهیم علیه السلام اجر وثواب میاورد-از خصوصیات – حضرت- یکی حلیم است- یعنی بردبار وشکیبا – به غذای حلیم به این علت زحمات زیادی دارد گفته شده است  من ال ابل ونحوه ماند شتر فربه حقیر معتقد است از صبر وتحمل شتر دربیابان است دوم صفت اواه- کلمه "آوا ه" یا به عبارت درست‌تر، "أَوّاهٌ" (اوّاه) در قرآن کریم به معنای "آه کشنده" یا "کسی که به شدت رنج می‌برد" و از "اِناه" (آنَابَه) مشتق شده است، که به معنای رجوع به خدا است. این کلمه در قرآن برای توصیف ویژگی‌های پیامبر ابراهیم (علیه السلام) به کار رفته است. 

به طور دقیق تر، در تفسیر المیزان، علامه طباطبایی توضیح می‌دهد که "اَوّاهٌ" به کسی گفته می‌شود که از سختی‌ها و بدبختی‌هایی که می‌بیند آه می‌کشد و به شدت رنج می‌برد. همچنین، این تفسیر اشاره می‌کند که ابراهیم (ع) به دلیل اینکه از گمراهی مردم و عذاب آنها به شدت رنج می‌برد و آه می‌کشید و به خدا رجوع می‌کرد، "اَوّاهٌ" نامیده شده است. 

در یک کلام، "اَوّاهٌ" در قرآن به معنای کسی است که به شدت از سختی‌ها و بدبختی‌ها ناراحت است، آه می‌کشد و به خدا رجوع می‌کند.  ولی من تصور میکنم از حالات خود مانند دعای حضرت کمیل  رحمته الله علیه باشد-و منیب- "منیب" یک اسم عربی به معنای "بازگشت‌کننده به سوی حق" یا "بازگشت‌کننده به سوی خدا" استاین اسم نشان‌دهنده کسی است که به سمت خدا و راه راست باز می‌گردد و توبه می‌کند ولی معنای دقیق ان برای خود وکیل تعین کند وکیل کیست خداوندمنان- درعلم میگویند کتابی که  به( ری فرنس) بازگشت  به منبعکتابی هرکس  ریفرنس ان  افراد قوی باشند پس انفرد قدرت هضم انهارا داشته است درجات اش مشخص میشود ولو پیامبر علم دارد ولی علم او بینهایت نیست هرلحظه باید بفهمد که علم اوکافی است ویا تغیراتی رخ داده است-امام علیه السلام- فرمودند  هو الذی یصلی علیکم- امام  بانیروی باطنی خویش نه تنها ارائه طریق بلکه ایصالمطلوب هستند الی المطلوب =رسیدن متصل شدن  عرب بیشتر متصل بکار میبرد  ما دربرق میگیم سیم وصل شد  ودرجای دیگر نائل شد رسید ولی اعراب ازا تصال  استفاده میکنند چه مادی وچه معنوی- درحالی که رسول  تنها مبلغ معارف  واحکام الهی است و وظیفه اش ارئه طریق است یک بحث جا لب علم یاست  فردی نزد دکتر میروددوا میدهد  طریقه استفاده را یاد میدهد مثلا اینرص مسکن درد است واقرص فشار خون را پاین میاورد اینرامیگویند  نشان دادن طریقه عمل- است اما اگر  دانشجویان  پزشکی باشند بیوشیمی  بیو یعنی زنده  شیمی زیستی وفیزیک زیستی رادکتر بیانمیکند که دوا چگونه عمل میکند به اینمگویند ایصال الی المطلوب چون فکری است  به ان میگویند اعراب معنوی است- بغضی ریاضی دان نیست  مثلا جواب یکمسئله دو است  انهاهم به جواب نیازمند  بودند ولی گاهی افراد ریاضی دان هستند باید استدلال بفهمند پیامبران   نحوی اول هستند ولی بعضی افراد ماند حضرت سلمان علیه السلام وحضرت  ابوذر رحمت الله انها ایصال الی المطلوب - چون دیگران دراین زمینه درحد صفر هستند

  •  اسلام کم کم  معیار درست کردن وفهمدن را ورد وانها  درهمه چیز بدنبال معیار وملاک رفتندوسر امد شدن اقای عمر فرمودند من  همه جا (ولی)  را دوست میگیریمأ-فرزند اش در مصر مشروب خورد و تازیانه زدند اورخواست وگفت هزار صربه شلاق بهتومیزنم ایشانگفت پدر من درمصر شلاق زدند ودرضمن من تحمل هزار شلاق راندارم فرمودند درقیامت به همه بگو پدرمن هزار شلاق زده است  وبه ان مثلا افتخار کن
موافقین ۰ مخالفین ۰