بسم الله الرحمن الرحیم-نظریات شخصی است- چد نکته-5-مسئله شمالی یا رشتی کله ماهی خور-در زمان دانشجوئی من مهمان یکدانشجوی تنکابنی کهانروز شه سوار شدم  علتی که به تنکابن- شهسوار گفته میشود بزرگترین بندر شمالی ایران بود- ونزدیک ترین بندر به روسیه- یک اسکه بزرگی داشت که قاجار ساخته بود قاجار تنها درساخت دوحمام کمک کرده بود- ایشان یک پسر عمو داشت که مهندس بود-این جناب تما م قواعد شعبده باز ی با ورق قمار ورموز بازی رامی کشف کرده بود واولین وسادهترین رمز بریامن شرح دادوفرمودندبرا ی بیکاریانراحل کن اتفاقا من حل کردم من اتفاق دوستم به شهر رشت امدیم ومنزل تصور میکنم  خاله ایشان بود خانه بزرگی بودوحیاط بزرگی داشت- بسیارخانم فهیمی بود- روسی خوب بلد بود واز طریق رادیو روسی- وضع اب وهوا را تشخیص میداد کهدران زمان ایشان به همسایه گفت بزودی براران شدیدوبا کمی  طوفان می اید بالا فاصله فردی امدوبه پشت بام رفت که سفال های  شکسته تعویض کند سفالهائی که فاصله پیدا کردند بهم بچسباند وایشا جای مرغها به محل امن برد وپست پنچره ملافه زد  لباس ها از رویبند جمع کرذد من ازایشان سئوال کردم این که میگویند رشتی کله ماهی خورمنظور چی است حتی ان زمان گاهی در روزنامه شمالی ویا رشتی کله ماهی خودنوشته میشد ومن میفهمیدم- که یک نوع سرزنش است- ایشان به بازار رفت ویک ماهی قزل الا خرید اورد کله ماهی بود بدی دارد-علت ان من دراینترنت خواندم جلوی سرماهی سوراخ هائی است از این سوراخ ها یک روغتی بیرون میاد که همسرا سفت میکند وهم ابرا غلطان میکند یعنی اصطکاک را کم میکند مثال اورده بود شما انگشتان درا اب بچرخانید وسپ در وغن بچرخانید در روغن سریعتر میچرخد برای انکه اصطکاک کمتر است واین بوی بد مال این روغن است- ایشان میفرمودند واگر سر ماهی را بادم ماهی بچشوناید وعصاره گیر ی کنید- بری درمان ذکام بسیار موثر است- ایشضان بامهارت جمجه راشکاف داد وفرمودندشما نکیند که دستان زخمی میشود ومغز ماهی ازبین میرود- مهارت میخواست مغز ماهی ماندیک پنیر خامه ای  باریک ودراز  وبسیار سفید بهاندازه یک قاشق مربا خوری است- بسیارلذیذ است ومن سه بارخوردم وبعد گوشت ماهی  وسپس اگر تخم ماهی داشته باشد انرامانندتخم کدو تفت میدهند انهم مقداری لذیذ است- امریکائی تحقیق کردند که تخم ماهی درپرورش هوش موثر است مخصوص تخم ماهی خاوریار بخصوص زمانی که مغز بچه دررحم کامل شد یک گرم کافی است ما به شیلات رفتیم یکجناب متخصص خاوریا انجا بود که نقش ایشان تشخیص درجه مرغوبیت خاویار است ایشان میفرمودند تخم ماهی خاویار که به ماهی ازون برون گفته میشود که یک کلمه ترکی است یعنی دماغ دراز- کم ان مثر است زویادان بسیار امراض ایجاد میکند وچون من مجبور هستم که روز ی نیم  کیلو بخورم تمام ذائقه منراز بی برده است وعضلاتمن شل شده است وچندین مرض فرمودندمن پیدا کردم یککم شدن سو چشم- ولی ماهی ان برعکس است بسیارخواص دارد از جمله درطوبت رامیگرید بخصوص کباب ان- این خاوریا سه دار دارد ودرجه چهارم وپنچ من تقربیا سمی است یا دور میرختندویا میگفتن میفروشید که خیلی ارزان بود خیلی کم بیاداستفاده کند روغن ان بسیارزیاد کبد را ممکن است از کبد از کاربیاندازد- جناب خانم فرمودند قبلا ماهی فروشان سرودم وداخل شکم راخالی میکردند ودرسطل اشغال میانداختند وفلس انرا میگرفتند ومثل امروز  پوستانراخارج میکردند وماهی  قطعه قطعه میکردندومیدادندبدست مشتری  - وزمانی که میخواستند درب دکان رابندند فقر میامدند وصف میکشیدند این داخل سطل بین انها تقسیم میکردند- ان زمان دررشت رسم بود گدائی بصورت خیابان بنشینند- نبود- درب خانه  را میزدند- فردی میامد-درب میزد- وتقاضای پول میکرد ان فرد لباس خوبی داشت به اومیگفتند- برو کار کن توکه وضع ات بدنیست- ایشامن میگفت این لباس راشخصی به من داده است-من کله ماهی خورهستم- رضا شاه امد وشروع به چپاول بخصوص از شمال مالکین که یاانگلیسی بودند یاروسی بودند به انگلستان گفتند دست شمادردنکند پاسخ ماخوب دادید حال ماشروع خواهیم کرد- انگلیسی گفتند شما به رضا شاه بگویئد تو کله ماهی خوربودید حال طمع تو اندازهای  ندارد- رضا شاه گفتند سخت نارحت وعصبی شد وگفت من استعفا میدهم ولی کابینه باچراغ سبز انگلستان کمک های از انگلستان گرفت درشماخرج کرد وسپس در روزنامه گفت برعلیه انه جوک بنویسید وبگوئید شماهم کله ماهی خور بودید-من شمارابه اینجا رساندم وهروقت شما میخواست سروصدای کنددرروزنامه شمالی کله ماهی خور را مینوشتند حتی درزمان محمد رضا شاه مینوشتند- شمالی یارشتی کله ماهی خور-ادامه دارد