بسم الله چند  نکته- نوع دوستی- در اسلام  اخلاق درمرحله اول است- کاربرد از عقل گرفتن-جزو اخلاق – نوع دوستی بالاتراز بسیاری از ارزش هااست  پاداش زیادی دارد ومجازات زیادی دارد- درحدیث هرکس بدی کرد خوبی کنید به اوج ایمان وپاداش میرسید البته حضرت استادمعزز حضرت ایت الله مرحوم زبرجد رحمت الله علیه فرمودند تاز مانی که تشخیص دهید تاثیر گذار است واگرتاثیرندارد-دوری کنید- سالیکیباربه انها سر بزنید بجز والدین- ورحم- درحدیث است فردی گنچشگی را میکشد- برای تفریح- ان گنشچگ- روز قیامت از ایشان میکند که ازمن استفاده نکرد وخدواند منان میفرمیاد یکنوک به اوبزن وایشان برای سی هزار  سال درجنهم خواهدبود – حال استنباط کنید برای یک انسان چه میزان خواهدبود دریان مورد حدیثهای فراوان داریم- من دوستی داشتم- که قبلا پدرایشان وبا برادراش  مالک یک دهکده بودند- برادرا یشان  سهم خورد را خرد خرد فروخت- ومن را دعوت به- دهکده کرد در دهکده فرمودند کسی است از هیچ به ثروتی بعداز ثروت من رسیده- وبه نزد ایشان رفتیم- ومن علت چگونگی بدست اوردن دین ثروت را جویا شدم- ایشان فرمودندمن از جوانی احیاگر درخت بودم- این اصطلاحی  درشیراز که به کسی میگویند درخت مرده را زنده  میکند- وایشان میفرمود من با الاغ خودم درجوانی حرکت میکردم ودرخاتان حتی دربیابان  که افراد درکنار اتش درست کردندوسیمان پای درخت ریختند احیا میکردم ومجانی کار میکردم وپدرمن سخت عصبانی میشد که درشیرار چهار کلمه بخواهی به پرسی پول میگرد شما چرا مجانی کار میکنی بعدمیفهمی- من حیوانات راهم احیا میکردم وکم کم متوجه شدم راه برای من باز میشود حتی یکسال باغ من وسط دهکده بودهمه باغات  کسرما زد ولی باغ من انسال بیشترین میوه راداد-یک شت روشن فکر احمق حتی درروحانیت بوجودامدند ازجمله حرف روشنفکری برای  جذب افراد احمق این است که از یهود یادبگیرند که توکل به خداوند یعنی همه کار ها از طریق عادی حل میشود مثلا علم بدست اورید درحالیکه حضرت استاد معززایتالله مرحوم زبرجد رحمت الله علیه میفرمودند توکل درمسائل پیچیده است که عقل انسان به نمیرسد- درداستان حضرت یوسف علیه السلام میفرمیاد در ان شرایط بحرانی یک کودک نوزاد دراطاق  بود وشاهد قضایا وزمانی شوهر خانم زلیخا وارد شد وجریان رافهمید حضرت یوسف علیه السلام فرمودند از این نوزادبپرس – نوزادبه صدا درامدن وبازمان فصیح جریان گفت  این یک اصل رابیان میکند کهخداوند درکمک به انبیا واولیا  ومومنین گاهی از معجزه استفاده میکند اقایان خواستن روشنفکری کنند گفتندمثلاپیرمردی بوده است صدای اش بچه گانه بوده است گپفتند مانندنوزادبوده است یک جناب روحانی فرموده است- ابابیل سنگی میزده اند- بامیکرب ابله همراه بوده است چون صورت ها ی افرادسوراخ سوراخ بوده است مثلا ابله قوی بوده است این میکرب ابله چگونه زره را خرد کرده است وفیل راچگونه کشته است؟؟ اینحرف های میخواهد مثلا چند نفر کمونیست جذب کند- این سئوا مطرح بودفردی که مثلا کمونیست میمرد- چه سودی دارد که خداوندمنان ایشان راخلق میکند این که بنفع جواب فرشتگان است ایشان فرمودند شیطان هم برای خداوند منان ومومنین سود- دارد وبی عقلی انها یپادش جهنم دارد که درانجا ظاهر میپذیرند که حق باخداوندمنان بوده است- در یک دبیرستان در ساعت تفریح دبیری فرمودند شماجناب اقای ایت الله طالقانی را می شناسید- اوائل کم میشناختم- یک نکتهمن دردانشگاه لندن ازایرانیان وخارجیان تعجب میکردم چقد کد از افاراد دانشمند وهنرمند وغیره انگلیسی وغربی بلد هستند وبعد متوجه شدم درسرکلاس اساتید وروزنامه ها ورسانه مداوم کد های فراوان از شخصیت میاورند ومن بلدنبودم از جنبابن سعدی وحافظ ودیگررو حاونیون کد بیاورم- این مطلب بامرحوم دکتر عباس یمینی  شریف درمیان گذاشتم وایشان فرمودند سعی کن  از کد های خارجی کمتر استفاده کنی  زیرا تصور میکنند تو غرب زده هستی ومن به کتب معلوماتعموی  مراجعه کردم که بسیارکم کد های مهم داشت ومیابیست خودم کتاب انهارابخوانم وازانها کد دربیاورم- واخیر به شخصیتی برجسته ای گفتم –خانمی از کتب های انگلیسی که برای یادگیری انگلیسی است در زمانی انگلیس یادمیگرفته است اینکدها واصطلاحات که حالت استعاره دارد تا حدی جمع اوری کرده است- وما درفارسی نکردیم البته انهائی که زیادمورد استفاده است وشما چنین بکنید وقول دارد- ایشان میفرمیاد درجائی کلمه – اوک- به معنای برروی چشم- من ریشه این کلمه از ایشان سئوال کردم فرمودند انگلیس ها درجنگ جهانی  مداوم تعدادکشتان را با رمز میزدند که حاوی تعداد وحرف- ک- که اول کلمه- کیلد- یعنی کشته شده است وقبلاز ان عدادکشتگان را میشوند واگر کسی کشته نبود حرف –او- که مانند  صفر است  به این معنی که ما کشته نداریم یعنی وضعیت خوب است وامروز  بسیارخوب  معنا میدهد ویا کلمه اکچولی – یعنی حقیتا واقعا  ایشان میفرمیادمعنی والاه- هم میدهد-در ادامه فرمودد من اقایایتااله معزز طالقانی- رحت الله علیه  به دربانی  این دبیرستان قبول ندارم- من پرسیدم چرا قبول دارید- فرمودند چون ایشتن فرمودندمن بیست سال درروی نهج بلاغه ومخصوص یک خطبه کار کردم- ایشان فرمودند من از ایشان سئوال مکینم کدام مسئله این مملکت راحل میکند پزشکی راحل میکند فقر راحل میکند- درثانی مثلا درخطبه صفین زمانی که حضرت علی علیه السلام بیان کردند فرد ی وجود داشته است که از ایشان باهوش ترباشد وبه ز بان مسلط تر باشد وبه اوضاع هم بیشتر واردباشد چگون این سئوالت نکرده است که ایشان میفرمیاداگرمن تاقیامت زنده بودم برروی نهج الباغه کارمیکردم وحضرت علی علیه السلام بهاندازه عقول  انها صحبت کرده است- پس انها به کنهه – مطالب رسیدند واگر غیراز این باشد  ایشان خلاف عقل عمل کرده است- در حالی که این چنین نیست البته من تصور میکند حضرت معزز ومکرم وشهید ایت  الله طالقانی- رحمت الله علیه این اصطلاح که کمونیست باب کردند وسپس منافقین هم  متوسل شدن که علمای اسلامیس بشکه علم است که خاصیتی ندارد وحضرت ایت طالقانی رحمت الله علیه بفراست درک کردوبدنبال حل مسائل فقر وعقب ماندگی واقتصاداسلامی وغیره رفت واز نهج البلاغه نکاتی زیادی را بدست اورد- ولی بعد پی بردم که قران ونهج البلاغه اصول بقول علما – یعنی کلیات را مطرح میکند- درهر علمی  قوانین کلی مهم است وسپس فروعات ویا مسائل توسط قوانین کلی حل میشود مثلا قانون مساحت یک مثلث- کسی بلد باشد بیشمار مساحت مثلث خاص   بدست میاورد فروعات ان زمان تنها طرح رنکرده است وقران هم این چنین- است –ادامه دارد