بسم الله الرحمن الرحیم- نظریات شخصی است-نیم نگاهی به کتاب گرانسنگ  ولایت علوی- به نگارش مرجعیت العظمی رحمت الله علیه جناب اقای سعید جوادی املی رحمت الله علیه – حدیثی از عظمت امام باقر علیه سلام الله نقکردند که پیامبر اکرم صلواته الله علیه و اله والسلم فرمودند که ایه ولایت را بیان کردند- ودراخر حدیث فرمودند وهو راکع یرید الله عزو جل فی کل حال—به این معنی  که حضرت علی علیه السلام اول برای مقام ایشان ضمیر غائب –هو- اوردن که برای خداوندمنان استفاده میشود ودلیل برعظمت الهی هم است تنها غائب بودن نیست- ر فارسی داریم -فلانی – فلانی است- فلانی  نورچشمی است –فلانی عزیز کرده است-در هرحال خواست واراده الهی را میطلب که به معنای عبد صالح ومخلص ومخلص بادواعراب یعنی خالص صرف است- واین بالاترین درجه است – حال سئوال این است این ازمایش سخترین است ویا ساده ترین مسلما حضرت علی علیه السلام- ازاین ازمایش اطلاع داشته است- ائمه اطهار علیهم السلام تمام احادیث خودرا به پیامبر اکرم صلواته الله علیه واله والسلم نسبت میدادند- یعنی اگر رسول خداوندمنان در زمان ائمه اطهارعلیم السلام بودند همان کار میکردند ولی زمان چایگاه رسالت پیامبر اکرم  صلواته الله علیه واله والسلم  نبود که مقام ایشان   مقام نبوت وامات است زمان ائمه اطهار علیم السلام  زمان مقام امامت است—به امتحانات حضرت ابراهیم-علیه  السلام- نگاه کنیم- بسیارگریان وتوبه کن است همرنگ جامعه نمیشود وباصراحت ومنطقی دقیق  توحید را اثبلت میکند ضد خرافات است- بت شکنی میکند ودر اتش میافتد وزن و بچه به بیابان لک یرزع غیر قابل کشت ودرخت کاری صرف بیابان تا به ذبح حضرت اسماعیل علیه السلام میرسد که سخترین امتحانان بوده است- پس این امتحان- باید سخترین باشد اگراسان هم بود باز نشان بران بود که همین امتحان اسان هم دیگران انجام ندادند ونخواهند داد- ولی استادمعزز مرحوم ایت الله زبرجد علی السلام رحمت الله علیه انرا سخترین امتحان ببیان کردند به نظر حقیر هم برای علی علیه السلام وهم حضرت فاطمه سلام الله علیها که دران شرایط بسیارسخت ازپول ان انگشتر گذشتند- حضرت استاد رحمت الله در درس مکاسب که وسط های کتاب من دران شرکت کردم برای درک وفهم به یکی از طلبه های  بسیار فاضل که مهمی داشت وغالبا جای دیگری درس میخواند فرمودندمقدمه کتاب را حضرت نویسنده علا مه الدهر شیخ- مرتضی انصاری رابخواند- درباره حضرت علی علیه السلام یک شعر عربی دارد که شیخ میفرماید- که مردم زمان حضرت علی علیه السلام ازایشان میپرسند چقدر شما درخوراک امساک میکنید امروزه همه درکوفه میتوانند  نان گندم بخورند- چرا شما نان گندم نمیخورید حضرت علی علیه السلام میفرماید شاید درمراکش-مغرب حال مراکش باش ویا تونس باشد ممکن است مسلمانی نتواند نان گندم بخورد رحالی که ن فرد نمیدانست که حضرت علی علیه السلام حاکم امت است .اگر کسی را میفهمید معاویه علیه العنت بوده است- دو اخلاق است اخلاق درفقه ودرمثلا قضاوت وغیره حضرت درباره اخلاق وتقوا خود جز ترس الهی  مانوری نداد در جنگاوری مانور زیاد داد ومداوم روزه بود ودلیل اش را  پرسیدند فرمودند – اسوه من حضرت رسول اکرم صلواته  علیه-و اله والسلم است هرکاری ایشان کرد  من هم باید بکنم تا پهلوبه پهلو ایشان درقیامت باشم حاضرنیستم اندکی با ایشان فاصله داشته باشم- لذا شیخ اجل واکرم فرمودند این صفات برای من الگو است برای شناخت مومنین ومرجعیت من دراخلاق وقضاوت- وحکم تابع صفات علی علیه السلام هستم پس مسئله مادی  واخلاق وایثار وغیره کاری بس  مشکل بوده است سئوال دوم این است ائمه اطهار علیهم السلام اجمعین تمام احادیث  خودرابه رسول اکرم صلواته الله رساندند ولی درجائی حضرت علی علیه السلام فرمودنداستنباط من- روش من –البته درجائی فرمودند من تابع رسول اکرم  صلواتهاله علیه واله والسلم- عبدی از عباد ایشان هستم- دلی روشن است چون برای انتخاب ولی مسلمین شرط این بود که قزان وسن رسول اکرم صلواته الله علیه واله السلم وسنت شیخین عین استباط های شیخین واگر حضرتعلی علیه السلاممیفرمودند من به سنت رسول اکرم صلواته الله علیه واله والسلم عمل میکنم انها ذمیگفتند شیخین  همبه سنت رسول اکرم صلواته الله علیه واله والسلم  کردند درجائی که  حدیث نبود  استنباط کردند پس علی علیه السلام بیادمیفرمودند منهم استنباط شخصی دارم کهدرکل حال تابع الهی است پس تابع رسول اکرم صلواته علیه واله والسلم هم است- مسئله شاهد داشتن هم مطرح بود-ادامهدارد