بسم الله الرحمن الرحیم-نظریات شخصی است-در مراسم حج – فلسفه حج نشان بران است که دین اسلام یک دین جهانی است وانسانها دارای یک فطرت یکسان هستند درمسائل عقلانی واحساسات عالیه – وپایداری دارند- ودرضمن تاثیر شگرف اجتماع هم مشخص شود درتمام ابعاد فقهی نقش اجتماع بسیارمهم است مانند نماز حماعت واربعین حسینی –  وبدنبال ممعنویت  باشند حجاب برای ان است که مادیت درجه دوم است معنویت درجه اول است لذت معنویاول است وسپس لذت مادی- چناچه فرد نامطلوب بود میتوان اورا اخراج کرد- حال فردی که اهل مکه است از داخل مکه از داخل خانه خود میتواند محرم شده باشدومکه میقات محسوب میشود یعنی میقات اصلی ونهائی است ولی کسی اهل مکه نباشد جالب ان است که کسی درمکه باشد باید تا دوسال نشده هنوز اهل مکه محسوب نمیشود باید ازیکی از میقات ها محرم شود- ازمایش دوسال است چنانچه  ان دوسال امتحان بدی دارد اخراج شود بایدیکی از محل ها میقات احرام بندد نکته مهم این است که این محل میقاتها کم کم شهریت پیدا میکنند ویک درس به ما میدهد که ارزش شهرها به معنویت است نه مادیت- ما درتحت تاثیر غرب ازشهری که میخواهیم تعریف کنیم میگویم شهر چائی است شهرگندم است  شهرنفت وغیره وفلانمقدار دلار کسب میکند این امر تحت تاثیر غرب  بودن است درحالیکه دراسلام شهرها بعلت معنویت بوجود  امده است- ارزش دارد-باید معنویت چه از لحاظ مادی وکیفی ومعنویت ارزشی  باید درجه اول لحاظ شود وبرای ان حداقل موزه معنویت درست شود- قبلا به جنوب شهر میرفتید پراز معنویت بود-امروز انهم نیست- معنویت مادی وکیفی مانندتاتئر دیدن است در اوائل انقلاب که علمابودن سکولار ها میگفتند که مه اش  از اخرت صحبت میشود بادمجان فلان قیمت تخم مرغ گیر نمی اید- علما از مجلس دک کردن که انها مشکلات روز نمیفهمند- خداوندمنان گذاشت درکاسه اقایان -یکفرد مسلمان درعربستان مثلا از شهر رابو میخواهد به حج برود که بین مکه ومدینه است افضل ان است که ازخانه محرم شودوبه مسجدشجره برودشهر مهم است نه مسجد زیرا درواقیعت حداقل پنچاه میلیون باید حاجی خارجی باشد بیست میلیون  بخواهد درشچره محرم شودکه چنین مسجدی وجودندارد- امید است که زودبیدارشویم وراه الهی رابخوبی پیداکنیم- حضرت اساد معزز مرحوم دکتر مهدی بازرگان رحمت الله علیه- یک ستنای بسیار جذابی دارد- ایشان- میفرماید- شراب ضرر هائی دارد یک مستی دارد ویک خماری دارد همه این مستی دوست رادارند ولی خماری وضررهای دیگر نمیخواهند نمیدانند دردنیا اگربخواهندان ضررها رازمشروب بگیرند دیگران مشروب نخواهدبود ولی دربهشت امکان پذیر است این امر قضا وقدر حتمی الهی است- ئسپس شهوات درقضا وقدرالهی روبه اوج میرود اینهم حتمی است وسرانجام انسان به پرتگاه می اندازد اینهمان است جهنم برانسان دراین دنیا مسلط است مکن است چندروز بی حجابی یک لذت مادی داشته باشدولی فرداز نورنیت به سمت شهوات وتاریکی میرود اینهم قضار وقدرحتمی است داستان حضرت لوط علیه السلام این جامعه دراوائل بسیاربافرهنگ بودن وشهرت داشتند ودرچهارراه شهرها بطوریکه مردم برای خرید وسرمایه گذاری  به انجا ذمیرفتند درحدیث است شیطان به انها یاد دادکه هرکس سرمایه خودرا میخواست  بایدلواط دهد مردم کم کم از این شهر فراری شدند- واین مرض اپدیمی وشیوع پیدا کرد که قران میفرمیاددرخیابان ومجال وهمه جااین کارکثیف انجام میدادند  وزنها هیچ ایرادی نمیگرفتند تا انجا سه فرشته بصورت جوانان بسیارزیبا روی  به نزد حضرت لوط امدند کسی متوجه نشد زن دوم حضرت لوط رفت به مردم خبر داد فسادتا چه حد عمق پیدا کرده است مردم به درب خانه امدندوگفتند به حضرت لوط ان سه جوان رابه ماتحویل بدهد این عمق شهوات است حضرت لوط علیه السلام فرمودند اگر تمایلات جنسی  دارید دختران من هستند گفتن ما انسه نفر میخواهیم ایشان فرمودند انها مهمان من هستند ومنراخجلت زده نکنید  انها گفتندما پشت درمیمانیم تاانها بیرن بیاینند وانسه فرشته واقعیت خودرااشکارکردن وفرمودندنارحت نباش ودیروقت بعضی هابخانه رفتندوبعضی ها انجا پشت درب خوابیدند امیداست که ما رارست را راه نورانیت را کمالات وراه  ارزش ها را پیداکینم اشاالله