فیلم فجر- دوره سی و هشتم (1398)

یادداشت دبیر جشنواره :
متن کامل سخنرانیابراهیم داورغه زاده، دبیر جشنواره فجر 38 بدین شرح است:
به شما حضار گرامی، سینماگران عزیز، خوش‌آمد و خیرمقدم می‌گویم و به همه همکاران عزیزم و هنرمندانی که به احترام مردم هنر دوستمان، همه تلاش نمودند تا با آماده‌سازی و نمایش اثر هنری که خلق نمودند روزها و شب‌هایی دلنشین و شور انگیز برای مردم سینما دوستمان فراهم آورند خدا قوت می‌گویم.
یاد و نام قهرمانان دلاور، شهدای عزیز انقلاب اسلامی و دفاع مقدس و مقاومت و خصوصا شهید گرامی‌مان حاج قاسم سلیمانی که جشنواره امسال با رایحه نام او عطر آگین شده است گرامی میداریم و به نیابت از جامعه سینماگر ایرانی برای خانواده های داغدار مصائب اخیر که شهادتشان غمی افزون تر در قلوب آحاد جامعه ایجاد نمود صبر وافر آرزو می‌کنم.
‎جشنواره فیلم فجر یکی از مهمترین آئین‌هایی است که هر ساله ما را کنار هم جمع می‌کند تا با ابزار سینما در کنار هم دیدن و شنیدن را تمرین کنیم.
‎فیلمسازان مختلف با نگاه‌ها و جریان‌های فکری متنوع به بیان نظرات خود از قاب فیلم و سینما می‌پردازند و پس از آن گفتگوهای نقادانه در حوزه‌های مختلف اجتماعی، فرهنگی و تخصصی سینما در رسانه‌های مختلف آغاز می‌شود و گفتگو، شنیدن، خواندن و دیدن آغازی است برای با هم بودن بیشتر و فهم بهتر جهان پیرامون و درک بهتر موقعیت‌های به ظاهر متفاوتی که افراد جامعه در آن قرار دارند و اگر این مهم به درستی اتفاق بیفتد توسعه در بستر این همدلی و هم‌زبانی و درک مشترک آغاز خواهد شد.
‎جشنواره فیلم فجر مانند هر عیدانه دیگری این امکان را ایجاد می‌کند تا تمام اعضای یک خانواده در یک زمان و مکان خاص در یک گردهمایی بزرگ دور هم جمع بشوند برای اینکه همدیگر را بهتر ببیند، بشوند و درک کنند و البته این هم‌نشینی اهالی خانواده سینما در روزهای برگزاری جشنواره فیلم فجر باعث یک خیزش بزرگ مردمی در کل کشور می‌شود.مردمی که با شور و شوق اتفاقات این رویداد بزرگ فرهنگی را دنبال می‌کنند و در یک آئین ملی سهیم می‌شوند. جریان تازه‌ای از زندگی در جامعه شکل می‌گیرد، استقبال گروه‌های مختلف جامعه برای تماشای فیلم‌ها در کنار هم و باهم.
‎جامعه همیشه به اتفاقات و آئین‌هایی نیاز دارد تا دوباره کنار هم بودن را تمرین کنند، شکاف‌های اجتماعی را ترمیم کند و به آینده بهتر امیدوار شود.
‎با سینما می‌توانیم در کنار هم بودن را تجربه کنیم و امیدوار باشیم در فردای این کنار هم بودن به سوی توسعه و آینده‌ای بهتر حرکت- برگرفته ار  سایت سوره سینما- لطفا تحیلی بفزماپید قهرمان ورزشی  بهخارج میرفت دست ارپا درازتر برمیگشت -یاانکهموفقتر میشود
ویا امر دیگیر-