بسم الله الرحمن الرحیم-نظریات شخصی است-یمنگاهی به دعای عرفه-پیامبر اکرم صلواته اله علیه واله والسلم- در غدیر خم برای اهمیت پیام اش-برای اولین بار فرمودند-انا اولی بهم من انفسهم -من بر نفس های شما- بیش از خودشما ولایت دارم- بجای پیامبر اکرم صلواته الله علیه واله والسلم-خداوندرا  بگذاریم-عرفان یعنی همین موضوع-است-در دعا امام علیه السلام میفرماید- بی نیازی- از دیگران در ذاتم قراردهد که تنها نیازم الله باشد-ومظهر یحبهم و ویحبونه-داوندمنان انهارادوست دارد وانها هم خداودمنان رادوست دارند—یقین در دلم-الحق مع علی وعلی مع الحق- انچه حق است در قلب علی است وانچه علی عمل میکند حق است- بجای حق الله بگذارید  اینهم بعدی ازعرفان است- این مقام را مقام تسلیم میگویند-میفرماید اخلاص را درعملم—ونور رادردیده ام وبصیرت را دردینم ومن را به اعضایم بهره مند کن – خواست ها یک عارف  تمام عیار- اخرت  شرایط خود را دارد- باید دراین دنیا باکوثربود تا دراخرت به  حوض کوثر رسید- هذا علی مع القران والقران مع علی- حتی یردا علی الحوض این علی باقران است یعنی قرانی که درعلی است نه قران دیگران- ان عرفانی-که امام علیه السلام تعریف وتشریح میکند عرفانی است که انسان را به حوض کوثر میرساند—خدایا بسوی تو  رغبت میکنم—ایمنی بخشیدی وهمواره به سوی توکوچ کننده بودم—حجت را برمن واجب نمودی—چنان که معرفتت را به من الهام فرمودی- وبا شگفتیهای حکمتت بههراسم فکندی –وبه انچه دراسمان وزمینت ازپدید ه ها- خلقت پدید اوردی- بیدارم نمودی-و به سپاسگذاری- ویادت اگاهی ام دادی- وطاعتترا برمن واجب نمودی وانچه  را پیامبرانت اوردند به من فهماندی-و-پذیرفتن خشنودیت را برمن اسان کردی—و- درتمام این امور-به یاری ولطف ات-برمن من نهادی-سپس کهمرا ازبهترین خاک=نسل= افریدی- حقیقتا اکسیر اعظم است- از این که مرا به انچه به تو نزدیک میکند راهنمائی کردی-و- به انچهمرا بپشگاهت مقرب مینماید- توفیق دادی—پس اگر بخوانمت اجابتم نمایی واگر ازتو درخواست نمایم عطایم کنی واگر اطاعت کنم قدر دانی فرمایی واگر بشکرت برخیزم برنعمتم بیفزائی- -چقدر وهابیت کور وکر است—منزهی تو- که افریننده ای-وباز گرداننده ای ستوده ای وبزرگواری- نامهایت مقدس است ونعمایت های بزرگ-که یکی ازانها وجود امام معصوم علیه السلام است که بخوبی درک نمیشود—خدایا کدامین از نعمتهایت  را بشماره اورم- ویادکنم—یابرای کدام یک- ا عطایت به سپاس گذاری برخیزم—درحالی که پروردگارا—بیش از ان است که  که شماره گران برشمارند- یا اینکه یاد دارندگان در دانش- به انها برسند—انگاه ای خدا از انچه ازبدحالی وپریشانی-ازمن برگرداندی و دور کردی-ازانچه  از سلامتی- کامل- وخوشحالی  برایم نمایان شد- بیشتر از=ضر رها است---معبودا—من گواهیی میدهم به حقیقت ایمانم- وباور تصمیمات- یقینم-و- یکتا پرستی بی شائبه صریحم وباطنی مملو از علومی که پوشیده است- خدایا چنانم کن که ازتو بترسم—گویا تورا میبینم- وبا پرهیز گاری-مراخوشبخت گردان- وبه نافرمانیت بدبختم نکن-وخیر ر قضایت وسرنوشتم را برایم- اختیار کن-وبهمن درتقدیرت برکت ده—تاتعجیا وعجله کردن انچه راتو به تاخیر انداختی نخواهم وتاخیر انچه راتو پیش انداختی میل نکنم – خدایا  بی نیازی رادر ذاتم ویقین را در دلم واخلاص رادرعملم- ونور را دردیده ام –و- بصیرت رادردینم ومرا به اعضایم بهره مند کن- درقران مقام وجایگاه ستارگان بسیار عظیم بیان کرده است تانجا که بشر میفهمد در شناخت  زما وایجاد تقویم ودرسفر چهدرخشکی وچه دریا  راهنمائی رسیدن- به مقصد مکند امام صادق علیه السلام میفرماید مثال اعظم این ایه ماهستیم که بشریت را مقصد میرسانیم واز غرق شدن درگرداب های دنیائی حفظ میکنیم