بسم الله الرحمن الرحیم-نظریات شخصی است- درعلم فقه- اگر ما یک مدل عقلانی واقعی درست کنیم مسلما درفقه هم کاربرد دارد وخداوند منان هم نیز از ان پیروی میکند-ولی عقول عاقله- بایدانرا تائید کند- درقران مجید پیامبر اکرم صلواته الله علیه واله والسلم درقران به خداوندمنان میفرماید خداوندا از گناه انها که منرا ازار واذیت میکنند درگذر زیرا قومی جاهل هستند درحالیکهانها خود عقول عاقله میدانستند وخداوندمنان درجواب میفرماید اکثریت انها از جاهلین هستند بحث فقهی این است که اگر ارباب بهنوکر خود بدون بحث قبلی گفت برو گوشت بخر وپولی هم به ایشان داد-هرگوشتی از هر جا به اندازه پول خرید ارباب حق مجازات ندارد- اما اگر اول شرط کرد باید نیم کلیو بخری انهم گوشت بره واز قصابی  مشخص باشد وپل داد بایدوگفت برو گوشت بخر نوکر یاعبد همان کار بکند-و-گرنه مجازات میشود کاری که شرط دارد باید بکند و شروط دیگر  تکرار نمیشوددر ادبیات قرانی چنین است- شروط درقران درجا های مختلف قران بصورت پراکنده امده است امده است فرموده است – در سوره زمر ایه 9- میفرماید  ایا صحبان علم ودانش با انان که نمیدانند یکسان هستند-؟؟ منظور بصورت کلی است وبصورت خاص درباره علم وحی است-در سوره مجادله ایه 11-میفرماید به کسانی که ایمان اوردند  ما ارتفاع میدهیم  وبه دانشمندان برتری درجات میدهیم- همه اینها ازنظر خداوندمنان است که عقول عاقله بخوبی معنا وتعریف را درک میکنند- در حدیث است  بدرستی که حتما العلما ورثه و وصی پیمبران هستند- حدیث دیگر- دراخرالزمان – زمانی بیاید که مردم از علما  فرار میکنند چون فرار کردن گوسفند از گرگ- درنتجه خداوندمنان-به  سه بلاانهارا مبتلا میکند- برکت از دارایی انها بر داشته میشود- سلطان ظالمی برانها مسلط میکند وبی ایمان از دنیا میروند- درحالیکه خودرعقول عاقله میپنداشتند-در سوره ولایت امر اول میفرماید اطاعت مطلق وبدون چون – چرا از خداوندمنان اطاعت کنید وسپس از الرسول که قبلا ایشان رامعرفی کرده است امانفرسوم قران میفرمایداز پدر ومادر درهمه چیز اطاعت کنید وفقط زمانی که رای انها مخالف رای خداوندمنان  است ویا دانشمندان است درموارد دیگر رای اولیا فرد برتر از رای دیگران استوان دانشمندان را مورد تعریف قرار داده است  خداترس هستند اهل تقوا هستند وغیره پسنفرسوم ولی امر مسلمان باید جزو علمای طراز اول باشند که عقل واخلاق وعلم وشجاعت انها دراوامر الهی موردتائید خداوندمنان باشد