بسم الله الرحمن الرحیم-نظریات شخصی است-روحانیت انسان- برگرفته از  کتاب علوم قرانی حضرت مرحوم محمد هادی معرفت-رحمت الله علیه- ص19-روحانیت انسان یکی از مسائلی است ه از دیر باز فکر بضشر  را به خود مشغول ساخته است- توجه به این مساله باعث شده است- که موضوع روحانیت انسان رفلسفه- فرهنگ وهنر نیزجای گاه خاصی پیداکند- خلاصه انکه انسان دو موجودی دوجانبه است  که در میانه دو جهان ماده ومجردات قرار دارد وداری روح وجسم است- از جانب روح متعالی است ودست بر اسمان دارد- واز سوی جسم متسافل است =پائین وپست است—وبر زمین  دست نهاده است- پس از انکه افرینش انسان را در دوران جنینی- وصف میکند- در مراحل پی درپی اورا به جایی مسرساند که از جهان ماده فراتر میرود= به یقین انسان رااز  عصارهای از گل افریدیم- سپس اورا نطفه ای درجای گاه استوار= رحم=  قرا ر داده ایم- سپس نطفه را به صورت علقه= خون بسته به نظر حقیر زالو بهتر است- وعلقه رابه صورت مضفه= چیزی شبیه گوشت نرم شده= ومضغه= راکه حالت غضروفی دارد را به صورت استخوان های ییدر اوریم وبراستخوان ها گوشت پوشانیدیم- وسپس ان را افرینیش تازه ای دادیم پس گرامی باد  خدایی که بهترین افرینندگان است که همان روح انسان است که پس از گذشت چهار ماه- دوران جنین- بر او دمیده شدمیشود- درایه ای دیگر—و- افرینش  انسان را از وساز گل اغاز کرد- سپس نسل اورا از چیکده ابی پست افرید—سپس اندام اورا موزون ساخت- واز روح خویش در وی دمید- نکته جالب دراین ایه ان است که که روح  دمیده شده- درانسان از سنخ عالم ملکوت معرفی میشود – من روحی- بهخود پروردگار نسبت داده میشود- ونشان میدهد- که روح فرارتر از سنخ مادیات  است-نکته اول این است که از جسم شروع میشود درسطحی است که قابل مشاهده ودرک است- سطحی پایین دارد- ولی بسیار حساب شده است موزون وکارامد است واز نطفه کم ارزش  به سمت یک بدن  با ارزش تبدیل میشود-که میتواند به سطوح بسیار متعالی تبدیل شود همین روش را باید راموزشوپرورش بکاربندیم کودکان باخاک خانه بسازنند کم کم ان خانه هاموون و سعی شود پیشرفته شود تا مهندسی شود شهرمیسازد وبعد خانه اش دربهشت میسازد همین مطلب را  درباره بدن انسان به دانش اموزان تعلیم بدهیم- اما خداوندمنان ازسنخ روح است- پس روح مهم است ودرهمه چیز باید روح باشد بصورت  بسیار کم وپچیده بیان میشود- این موارد قابل بحث است روح خلقت دیگری است پس ماده نیست- گرامی بودن انسان بیشتر بخاطر این روح متعالی است تمام ارواح ازجنس نور هستند از روح خداوند که نور مطلق است دمیده  یعنی جریان یافته است حرکت دران است  به کالبد انسان- بنظر می اید جسم  بهحرکت درامده است به نور مادی تبدیل شده است وسپس باز حرکت کرده است بنورملکوتی تبدیل شده است وبراساس شایستگی درجات پیدا کرده است وارواح پانزده معصوم علیهم سلام الله به درجات جبروتی رسیده است امام صادق علیه السلام صلواته الله علیه واله والسلم میفرماید در این زمینه وخداوند منان مخلوقی افرید وروحی افرید سپس  فرشته ای را دستور داد تا روح در افریده بدمد این حدیث با ایخه قران اندکی اختلاف دارد دلیل اش ان است درک ایه بسیار سنگین است وادم های نادانتصور میکند که خداوندمنان دهان دارد وفوت میکند برایدرک ان چنان فرموده است باز نمونه های دیگر داریم که میبایست یک سری تشبیه های سداه وقا درک هم داشته باشیم تافرد بهکمال برسد مطالب پیچیده را بیان کرد