بسم الله الرحمن الرحیم-نظریات شخصی است-خداوندمنان اراده خلق مثلا گیلاس را بکند دونوع صفاتمطرح است صفات جمالیه وصفات جلالیه- درصفات جمالیه- ا علم وقدرت که این د علم ذاتی هستند به اندازه نیاز از انها استفاده میشود که به علم وقدرت فروعی گفته میشود یا باضافه علم وقدرت است- اما یک صفات دیگیر تعین هدف وتعین مسیر وتغیر- تعین تکلیف که ساختاری ودارای قوانین خاص هستند چه کلی باشند وچه چزئی باشد که تدبیر وسیاست وحکمت ودمیریت گفته میشود- که به ان صفات جلالیه گفته میشود- که دراصطلاح قرانی به ان مشیت هم گفته میشود- ایین صفات مسلما صفات ترکیبی است تنها چهارده معصوم علیهم السلام وتهیت الله اجمعین ازکلیه صفات که فعل تبدل میشود درحداکثر ممکن استفاه کردند—صفت اراده یک سرش بذات است ویک سرش ازاد است حادث میشود وروشن میشود وخاموش میشود-فرض کنید اجزا یک شربت را تهیه کردیم مثلا شکربالذات شیرین است- ولی درساخت شربت مقداری لازم است-درحیوانات وگیاهن وعوالم طبیعی غیر موجود ذی الشعور اراده ومشیت جبری اتست مسلمان درگذشته علم الغیب الهی را درک نمی کردند- این مشکل انسان است بسیارجاها چون درک نمیکردند خداوندمنن بهنحو دیگری توصیف میکردند مثلا انسان نمیداندفردا چه میکند خداوندمنان از کجا وچگونه درازل هنوز مخلوقی خلق نکرده بود اگاه بود- اما علیه اسلام فرمودند همیشه خدا وندمنان عالم بوده است- سئوال از امام علیه السلام میکنند خداوندمنان زمانی هیچئ موجودی خلق نشده بود ایا میدانست خودیگانه است ویازمانی کهخلقت کرد متوجه شد خود یگانه است اشکال خودشان را بخداوندمنان داده اند یعنی اگر خدائی دیگرباشد ومخلوق نداشته باشد حتی برای خداوندمنان قابل رویت نیست وچون خلقت نکرد پس خدای دیگری وجودندارد امام معصوم صلواته الله علیه واله والسلم خداوندمنان همیشه عالم بوده است دومین اشکال ایات قران است- حضرت موسی علیه السلام زمانی که به سمت فرعون میرفت وکمیرس داشت خداوندمنان فرمودند نترسیدمن شمارا میبنم- البته کمی نقطه ضعف دارد خداوند منان ازقبل میدانست نیازی به رویت ندارد ولی پشت گرمی میدهدولی حضرت زینب صوات لله علیها دربارگاه یید فرمودند از ازل اینجریان طرح ریزی شده بود بسیارهم زیبا وجمیل است- ویا خداوند میفرماید حال بینم شما چگونه عمل میکنید این یکبعد روانشناسانه دارد سئوال میکنند اگر ازل خداوند منان میدانست- پش تابث وتبوت دارد وتغیری رخ نمیدهد نمی داند ک9ه خداوند جریان نهائی را میداند این ربطی به عمل انسنندارد نباید جبری شود اگر افراد تغیر کردند که این امر جبی نیست اختیاری است بدا حاصل میشود وامام میفرماید خداوندمنان عالن
م وپر خیر وبلنداست نام او یعنی غالبا بدا درجهت مثبت بوده است ونام خداوندعظمت دارد زیرا صفات الهی بیشتر درجهت خیر است مشکل ازخود انسان است بله پیامر اکرم صلواته الله علیه واله والسلم درجنگها هکم سعی میکرد وهم دعا میکرد دعا یکیاز عوامل بسیارمه م در تعین عملکرد الهی است