بسم الله الرحمن الرحیم-نظریات  شخصی است- با الهام از کتاب گزیده  تفسیر نمونه-اول سوره بقره- میفرماید این کتاب یکی از عظمت های اش-  این  است که نمیتوان دران شک کرد- حتما راه حل عقلانی انر بیان کرده است خوداش معجزه است واورنده اش ورسول اش انهم معجزه دارد  اصولا هیچ مطلبی بدون دلیل نباید قبول کرد اگر از جانب الهی باشد دلیل همراه اش است واگراز جانب غیر الهی باشد باید دلیل اش داشته باشد محمه پسند باشد- قران میفرماید هدایتی برای  جهانیان ولی افرادی که متقی باشند قبول میکند- این مطلب نشانه  عیب وضعف قران مجید نیست اتفاق نشانه عظمت ان است افرارد حرحری مذهب بدون علم وعقل مطلبی را یا بگویند ویا باور کند وپشتبانی کنند حتی برای ان خودشان بکشتن بدهند یک شبه ایمان قدرت عقلانی این  افراد را درایه بعد روشن میکند الذین یومنون بالغیب- اینها  به غیب  که ماورای حس است- درحوزه  عقل وفطرت است- وچون ماورای حس است قابل دیدن شهودی نیست شهود  ازطریق حس درک میکند البته درعرفان شهود که گفته میشود غالبا شهود باطنی است یعنی عقل وقلب انرا انچنان درک میکند که مثلا خدا را  است ی مانند حس کردن  ودیدن است- عقل  درهمه یکسان است یعنی قوانین عقلی درهمه یکی است ولی کاربرد عقل مختلف ا است در یک نظام طولی است نه دریک نظام عرضی – مثالی بیاورم هرکس مقداری پول دارد این نظام طولی است  همه قبول دارند انها در پول مشترک هستند ولی درکالا داشتن ممکن است هرکس چسیزیداشته باشد یکی پول دارد ویکی پول ندارد ولی ماشین دارد ویکی دانش دارد اینها درطول هم نیستند- درعرض هم هستند- یک کسی  از یک ایه قران س مطلب میفهمد ودیگری ده مطلب میفهمد ومانندان- اینها درطول یک دیگر هستند- فرض کنید دونفر یکی  چشم غیر مسلح دارد از بلندی جائی را میبیند ودگیری دوربین دوچشمی دارد چیز های دیگری هم میبنید حوزه فطرت بسیار حوزه گسترده وپیچیده است- هم عقل وهم فطرت باطن درباطن است مخصوصا فطرت مولفه ای  زیادی دارد که شناخت ان   بسیار پیچیده وسخت است-مثلا افرادی  مسابقه طنز داشته باشند- ممکن است طنز از لحاظ  عقلانی درست باشد ولی اثیر پذیری کم با به دل نجسبد-  ودرجات مختلف پیدا کند مولفه های خاصی دارد میزان انگیز ه واشتیاق  وخنده برلب اوردن وبشاشت- وغیره مال فطرت است که درفرهنگ های مختلف معیارهای مختلف دارد- مانندترانه وموزیک وزیبائی  واحساس برانگیزنده کردن هردو مهم هستند  کلمه ایمان از امن است امن یعنی خیال  ودرک   راحت پذیرفتن درک بدون شک  عقل هم درحس وماورای حس  دلیل میاورد وفطرت هم این چنین است هم درحس وهم ماورای حس کاربرد دارد غیب مال حس نیست مال عقل وفطرت است خاص است کهاین کتاب از خداوندمنان ای که درغیب است به نحوی هرکس به هراندازه عقلی وفطرت تبلور یافته وبیدار شدان ان اردرک میکند- وبه همین دلیل هرکس هر مطلب دینی را از هر اه عقلی وفطری  اثبات کند قابل قبول میفرمایند فردی در گذشته هم عالم بود وهم عرف بود درفقه اسلامی کار میکرد درروستای خوداش مسجد نداشت ولی ر روستای نزدیک بخوداش مسجد داشت یک زاغی را تربیت کرده بود هروقت درانجا که مسکن او بود صدای اذان را میفهمید بالافاصله بهنزد ایشان میامد وپاداش میگرفت که دانه بود- پس شناخت خداوند  منان   باید درحس تعمق کرد و-وارد باطن حس شد دریچه های  زیادی باز میشودم مثلا نظم پیچیده کاربد های مختلف پدیده  واستوار واستحکام خاص مثلا در ستارگان غیره قران دربعضی سوره ها منجمله البقره حروف مقطعه دارد چون  مجزا باید تلفظ شود نه سرهم- یک دلیل ان است که قران از این حروف تشکیل شده است ما هم مانندان را بیاورید عظمت این مطلب  این است که کتاب  تعمیم زیبائی داده است که بشر امروزی تمام فلزلت وشبه فلزات را کشف کرده است یک سلول انسانی را   بسا زد جناب استادمعزز  حضرت ایتالله دکتر مرتضی مطهری  شهید والا مقام که بدستور فرقان وخواست سفارات امریکا وساواک شهید شده است رحمت الله علیه میفرماید ساختن بدن انسان توسط انسان قابل  امکان است ولی علم عظیمی میخواهد- وحال اگربگویند پس خداپرستی بکناری برود- جواب این است درزمان که شروع این امکانات نبود- وتصادف هم امکان ساخت ان وسایل به هیچ وجه  امکان پذیر نیست که وسایل بشدت پیچیده وطی مراحل زیادی  باید عبور کند- انسان امروز میتواند اکسیژن وبا هیدرژن ترکیب کند واب  مقطر بدست اورد ولی هزینه سنگینی درد  یا ساختن الماس همچنین وبقول عالمی یک  ماهواره یک کیلوونیمی به اسمان فرستاده است مال ان زمانبود وبه ان افتخار میکند اینهمه ستارگاران عظیم دراسمان را بخوبی ومداقه نمیکند که عظمت الهی رادرک کند- امکان پذیر است که زمانی حضرت ولی عصر صلواته الله علیه علم   اندگ انسانرا وتغیر ژن انسان  را به تکامل برساند که هزاران سال جوان بماند- ولی باحروف عربی نمیتواند مشابه قران بیاورد