بسم الله الرحمن الرحیم- نظریات شخصی است-نیم نگاه ای به کتاب سیمای خلیفه دوم- جهان شمولی- اسلام- به اینمعنا نیست کهمداوم- با کفار وغیر مسلمانان- در جنگ باشیم—اتفاق صدر اسلام به دستور پیا مبر اکرم صلواته الله علیه واله والسلم فرمان دادند ایشن طبق دستور الهی بوده است انهم بر اساس علم غیب خداوندمنان میبوده است  درجهان اعراب ومسیحیت متعلق به شام وفلسطین برترین  جهان اعراب  ومسیحیت بوده است ودر عجم- هم ایرانیان- برترین بودهاند- وانها ازروی میل ورغبت به دین اسلام روی میاورند اندکی فقط مخالف خواهند کرد – کسی جغرافیای ان زمان رابداند ونحور  شکل گیر روستاها وشهرها بداند بخوبی روشن میشود-مطلب چگونه بوده است وحتی در زمان حضرت علی علیه اسلام ایرادگرفتند که ایشان دستور جهاد نمیدهد فرمدند پرچم سبز پیروزی که از پیامبر اکرم بدست من رسیده است بسته شد وتا زمان حضرت امام االزمان  صلواته الله  علیه باز نمیشود وهر جنگی که بکنید اخراش شکست میخورید چون لیاقت برد ندارید- ولی دفاعاز مستصعفین دررکاب  حاکم عادل امری دیگر است- انهم بشرطی است که موجب فساد ومضار های زیادی نشود- البته دفاع استثنا است نیاز به اجازه ندارد- هرکس تحمیل عقیده کند وکسی تحمیل عقیده راقبول کند هردو درجهنم خواهند بود- همه مسلمانان اعتقاد درستی ندارند تعداد افرادی که اعتقاد درست دارند دراقلیت هستند وجهان اکثریت درکفر وباطل غوطه ورهستند نزدیک ظهور  یکسوم امادگی پیدا میشود- کفر مداوم درخلجنان درفتنه های ظاهرفریب است ودر جولان زمانی که اسب رابرای جنگ اماده میکردند  شیپور وتیراندازی میکردند وطبل میزدند اسب مجنون میشد ومیخواست فرار کند وسوار کار خودرا برزمین زند ولی بامهارت سوار کار عاقبت رام میشود به ان جولان میگفتند- در زمان رسول اکرم صلواته الله علیه واله والسلم  دستور دادند- که ازفیروزان دیوان سالاری رایاد بگیرید بزرگترین دیوان سالاری جهان متعلق به ایرانیان بود وادارات صنعتی متعلق به رومیان شرقی بودند که مغیره که صاحب کارگاه هایبزرگ بود درمکه ومدینه از شامی ها یاد گرفته بود- وبعد بیشترین قوانین متعلق به حضرت علی علیه السلام است ربطی به جناب خلیفه دوم ندارد بلکه ایشان بعضی از بردگان شامیرا تحریک کرد که به مسلمانان علم حساب وحسابداری یاد داده شود- بیان انکه خلیفه دوم از ایات قران واحادیث قوانین استخراج کرده داست یکنوع تبلیغات سیاسی است انکه به سرعت این قوانین درقلمرو های کشور مفتوحه رسیده است  حرف دقیقی نیست وبیشترافراد که نزد خلیفه دوم میامدند انها ارجاع به حضرت علی علیه اسلام میکردند وبعدا یهودیان ومسیحیان وایرانیان ومصریان نماینده ای درکوفه داشتند وازشخص علی علیه السلام سئوال میکردند واین امر باعث حسادت شد که بین انها واباعراب که تمایل به حضرت علی علیه السلام دارند اختلاف ایجاد کند وجناب عمر بسیاری از سئولات مجبور شد از استباط واجتهاد خود بیان کند اینکه زمان ایشان ازسخترین دوران ان عصربوده است حرف دقیقی نیست هم مکه وهم مدینه  درارامشبوده است دوران حضرت علی علیه السلام سخترین دوران عصر صدر اسلام است- بحث اجتهاد اسلامی که میفرمایند در عصر خلیفه دوم شکل گرفت و وگسرش پیدا کرد دقیقا معنای بدعت است کهبنام بدعت حسن معروف شده است-؟؟ به کتاب تعلیم وتربیت دراسلام بقلم علامه ایت الله شهید دکتر مرتضی مطهری علیه السلام- درباره استباط واجتهاد میفرماید- پساز درک عمیق از ایات قران واحادیث باخلاقیت وابتکار ازدروان انمنابع بدرستی وصحیح حکمرا استخراج کرد مابقه بدعت است- میرماید- درصورت اجتهاد واسنباط- نه تنها اثری از اسارت  فرهنگی- وبیماری غربزدگی وتقلید وقوانین وائین نامه های اجانب در کشورهای اسلام باقی نماند –خوب در زمانی نه درقران ایه ای باشد- نه درحدیث باشد ونه علمی یقینی بشد چه اجتهاد داخلی باشد وچه خارجی باشد یک سان است بلکه خرجیان تاحدی اهل تجربه وارتقا  حکم هستند- وتا اندازهایداری تعمق دربحش میباشند مانند قوانین تجار – پزشکی –مهندسی وغیره کهتاحدی بهتراز دیگران ان مسائلرا حل میکند