بسم الله الرحمن الرحیم-نظریات شخصی است- باالهام اکتا ب گران سنگ اسما وصفات حق استادمعززوشهیر حضرا  دکتر غلامحسین ابراهیمی دینانی- رحمت الله علیه- خداوندمنان  به نور تشبیه شده است که منظور نور معنایی است  مانند علم ودانش وعقل- که نور هستند نور یک خاصیت دارد که اشیارا  ظاهر میکند وقاب دیدن میکندوانزمان فکر میکردند که ترکیب هم نمیشود حالا فوتون مطرح است که تاحدی ترکیب کمی میشود- روح انسان بدین نحو است اگربگویم اسان درخدا است خداوندمنان جسم میشودواگربگویم ازخداخارج است بازخداوندمنان جسم میشودهانطور کهحضرت علی علی السلام وامام صادق علیه اسلام فرمودند داخل انسان است ولی ترکیب نمیشود وارج از انسان است فاصله ندارد به ان سیطره الی کویند که روح انسان همین نحو است خداوندمنان  تصور کنید میخواهد اهن خلق کند یکصورت  ازاهن  درذات خود  تجلی میدهد تاحدی مانند این است که یک   ارشیتکت-مثلامیخواهد یک  پاساژ خاصی مثلا از نوع- پ-101  را طراحی کند-  خداوندمنان یک صورت  درنظر میگیرد    که ممکن است صد صفت دران  نهفته باشد حق در ذات الهی یعنی صفت  که درسازنده عالم معانی ومعقولات است    به ان میگویند اعیان  ثابته که از کلمه ثابته معنای ثبوت میدهدثبوت یعنی تغیر نمی کند دراینمورد  ابن عربی بهتراز همه درک کرده است این ثبوت معنایش یک -شان  داشته باشد ویابینهایت شان داشته باشد مثلا اهن را صورت انرا میخواهد  خلق کند  مثلا 100  نوع اهن میتواند شان پیداکند مثلا ذوب شود وبسوزد وترکیب شود وغیره و101 یک نمیشود وان شانها هم مطابق  عین علم الهی  میشود نه خارج از ان- ومخلوقات توسط تجلی خلق میشوند که قابل درک نیست تاحدی مانند تخیل انسان روح  تجلی است ولی دربهشت انرا  خلق هم میتواندبکند-خداوندمنان عقل اول یا صادراولراخق کرد- که انظر شیعه چهارده معصو م علیم الاجمعین هستند سپس توسط انان  بهمعنای خلیفه الهی  بعلت انبساط ذاتی- انها عقل دوم وصادردوم راخلق کردند تاجن- اما ادم علیه اسلام بایدپایئن ترباشد  ولی خداوندمنان فرمودند من  ادم را بصورت خود  صورت یعنی صفات خود خلق کردم- این صفات انشانمیدهد که انسان تاچه حد میتواند اوج بگیرد این انسان درجسمیت بهترین جسمیت عالم است ودرصفات باطنیه میتوند تا بهترین مخلوق وموجود درعقل دوم بشود- لذا مربی او باید وجود کامل  بصورت انسان کامل دراید تا این اوج را مهیاکند وان موجود خلیفه کل هستی است