بسم الله الرحمن الرحیم- رگرفتهاز سایت پرس تیوی ایران-
ایران به عنوان یک اقتصاد نوظهور با پتانسیل بالا در گروه بریکس دیده می شود: تحلیلگر

چهارشنبه, 17 جولای 2024, 11:19 ق.ظ   [ آخرین به روز رسانی: چهارشنبه, 17 جولای 2024 ساعت 1:08 بعد از ظهر ]

 


از علیرضا کمندی

به گفته یک تحلیلگر، ایران به عنوان یک اقتصاد نوظهور با پتانسیل بالا در گروه بریکس دیده می شود زیرا ابعاد اقتصادی، فرهنگی و جغرافیایی را به گسترش این بلوک ارائه می دهد.

پروفسور آری سیتاس، تحلیلگر سیاسی آفریقای جنوبی، نویسنده و رئیس سابق اندیشکده بریکس آفریقای جنوبی در گفت و گو با وب سایت پرس تی وی ، نقش استراتژیک ایران در برجام را ملموس دانست.

وی تاکید کرد: با توجه به موقعیت استراتژیک کشور، در میانه مسیر جاده ابریشم با مسیرهای تاریخی و راه های دریایی به هند، چین و شرق آفریقا، عضویت این کشور در ائتلاف تاثیرگذار منطقه ای قابل توجه است.

اگر ایران نقش خود را برای تقویت محور صلح و توسعه آنچه بریکس در تلاش برای دستیابی به آن است ایفا کند، تناسب آسان خواهد بود. اما اینها فرآیندهای کندی هستند و بیشتر به تعاملات مردمی فراتر از توافق‌ها و پروتکل‌های دولت به دولت بستگی دارند

دهمین مجمع پارلمانی بریکس در روز 20 تیرماه در شهر سن پترزبورگ روسیه برگزار شد که موضوع دلارزدایی در رأس دستور کار این نشست با حضور محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس ایران قرار گرفت.

قالیباف تاکید کرد که دلارزدایی به برداشتن فشار آمریکا از اقتصادهای نوظهور کمک می کند.

پروفسور سیتاس در مورد حذف دلار از مکانیسم تسویه حساب در میان اعضای بریکس گفت که اثر فوری دلارزدایی هنوز مشخص نیست.

او با عجله اضافه کرد که BRICS به دنبال یک رژیم تجارت منصفانه و توانایی انجام معاملات مالی خود مستقل از یک ارز غالب است که تنها به نفع یک کشور در جهان است.

 

بریکس و ارز جدید

با تلاش کشورهای بریکس برای ایجاد یک پول ملی جدید، دلارزدایی آغاز شده است.

"این یک راه حل سریع نیست، بلکه یک انتقال آهسته خواهد بود، زیرا دلار هنوز ابزار قدرتمندی در تجارت جهانی است. پروفسور سیتاس به وب سایت پرس تی وی گفت: این آغاز فرآیندی است که باید توازن اقتصادی واقعی نیروها در جهان را منعکس کند.

علاوه بر این، حجم قابل توجهی از تجارت در خارج از مرزها اتفاق می افتد، اما در ساختار شرکت های بزرگ چند ملیتی - آنها نیز نقش بزرگی در چنین تغییر بزرگی خواهند داشت.

این تحلیلگر آفریقای جنوبی در پاسخ به این سوال که آیا برجام به نقطه ای رسیده است که به عنوان یک بلوک تجاری جدی و قابل اعتماد برای کشورهای غربی برای پیوستن به آن دیده شود، گفت که برجام عمدتا در غرب "مطبوعات بد" داشته است.

وی افزود: «کشورهای مختلف با تشکیلات مختلف اجتماعی و سیاسی داخلی با یکدیگر چه می‌کنند؟» سوالی بود که در غرب مطرح شد.

پروفسور سیتاس خاطرنشان کرد که روابط بین کشورهای عضو گروه BRICS و کشورهای اروپای غربی یا آمریکای شمالی با وجود جنگ تجاری اعلام شده توسط ایالات متحده علیه چین در حال رشد است، در حالی که روابط بین کشورهای عضو G20 همچنان شکننده است.

"اندازه اقتصادی BRICS از نظر درصدی کوچکتر از جمعیت آن است. این کشور یک سوم تولید ناخالص داخلی و بیش از نیمی از جمعیت جهان را با تازه واردان خود دارد. مجموع تولید ناخالص داخلی بریکس بزرگتر از تولید ناخالص داخلی اتحادیه اروپا است و اگر به اندازه تولید ناخالص داخلی نگاه کنیم، چین قرار است به عنوان بزرگترین اقتصاد جهان از ایالات متحده پیشی بگیرد.

برای من، رشد به خاطر رشد یک مسیر توسعه عقلانی نیست. اما وال استریت وال استریت است و آموزش دیده است که فقط به آن باور داشته باشد. اگر بریکس به ایجاد یک محور مبتنی-  تولید ناخالص داخلی و بیش از نیمی از جمعیت جهان را با تازه واردان خود دارد. مجموع تولید ناخالص داخلی بریکس بزرگتر از تولید ناخالص داخلی اتحادیه اروپا است و اگر به اندازه تولید ناخالص داخلی نگاه کنیم، چین قرار است به عنوان بزرگترین اقتصاد جهان از ایالات متحده پیشی بگیرد.

برای من، رشد به خاطر رشد یک مسیر توسعه عقلانی نیست. اما وال استریت وال استریت است و آموزش دیده است که فقط به آن باور داشته باشد. اگر بریکس به ایجاد یک محور مبتنی بر صلح و تجارت منصفانه پایبند باشد، روابط در جهان باید بهبود یابد.