بسم الله الرحمن الرحیم- این مقاله من قبلا به انگلیسی خواندم- از بریتانیکا- ودانلود کردم وبعدامروز متوجه شدم دانلودنشده است ودانلودهم نمیشود  ولی بزبان فارسی شده است  از فن کپی استفاده کردم مطلب  وقایع را بیان میکند چیز مهمی ندارد ولی درزبان انگلی  یکجمله از طرف نماینده روسیه دارد که بسیار  اهمیت دارد که درترجمه فارسی انرا پیدانکردم-که اقای بای یکسری اصول گفته است وجزیات ان اصول رانگفته است که بتواندانطور که دلاش میخواهد انرادرست کند به قیافه ایشان نگاه کنید  داردی میمون میشوىدجنگ اسرائیلبا  جنگ غزه: تاریخچه درگیری توضیح داده شده است
  گتی ایماژ
گروه ستیزه جوی فلسطینی حماس در 7 اکتبر حمله بی سابقه ای را به اسرائیل آغاز کرد و صدها مرد مسلح به جوامع نزدیک نوار غزه نفوذ کردند.
بر اساس آمار اسرائیل، حدود 1200 نفر کشته شدند و بیش از 250 نفر به عنوان گروگان به غزه برده شدند.
وزارت بهداشت غزه می گوید بیش از 33000 فلسطینی در غزه در حملات هوایی و توپخانه ای ارتش اسرائیل در واکنش به این حمله کشته شده اند.
  
بیشتر در مورد جنگ اسرائیل و غزه
•    چرا جنگ وجود دارد: حماس چیست و چرا با اسرائیل می جنگد؟
•    نقشه نوار غزه: زندگی در غزه تحت محاصره
•    توضیح داد: چهره گروگان های گرفته شده از اسرائیل
  
اسرائیل قبل از 1948 چه بود؟
پس از شکست امپراتوری عثمانی، که بر آن بخش از خاورمیانه حکومت می کرد، در جنگ جهانی اول، بریتانیا کنترل منطقه ای به نام فلسطین را به دست گرفت.
این سرزمین توسط اقلیت یهودی و اکثریت عرب و همچنین سایر گروه های قومی کوچکتر ساکن بود.
تنش‌ها بین دو ملت زمانی افزایش یافت که جامعه بین‌المللی وظیفه ایجاد یک «خانه ملی» در فلسطین را برای یهودیان به بریتانیا داد.
این از بیانیه بالفور در سال 1917 ناشی شد، تعهدی که توسط آرتور بالفور وزیر امور خارجه وقت به جامعه یهودی بریتانیا داده شد.
این اعلامیه در اختیار بریتانیا بر فلسطین قرار گرفت و در سال 1922 توسط جامعه تازه تأسیس ملل - پیشرو سازمان ملل متحد - تأیید شد.
برای یهودیان، فلسطین خانه اجدادی آنها بود، اما اعراب فلسطینی نیز مدعی این سرزمین بودند و با این اقدام مخالفت کردند.
  گتی ایماژ
یک جنگجوی هاگانا (یهودیان زیرزمینی) درست قبل از شروع جنگ استقلال اسرائیل در سال 1948
بین دهه‌های 1920 و 1940، تعداد یهودیانی که به آنجا می‌رسیدند افزایش یافت و بسیاری از آنها از آزار و شکنجه در اروپا، به ویژه هولوکاست نازی‌ها در جنگ جهانی دوم فرار کردند.
خشونت بین یهودیان و اعراب و علیه حکومت بریتانیا نیز افزایش یافت.
در سال 1947، سازمان ملل متحد رای داد که فلسطین به کشورهای جداگانه یهودی و عربی تقسیم شود و بیت المقدس به یک شهر بین المللی تبدیل شود.
این طرح توسط رهبران یهودی پذیرفته شد، اما توسط طرف عرب رد شد و هرگز اجرا نشد.
  گتی ایماژ
سربازان نیروهای متحد لژیون عرب به جنگجویان هاگانا، نیروی دفاع شخصی آژانس یهود، در مارس 1948 شلیک کردند.
اسرائیل چگونه و چرا ایجاد شد؟
در سال 1948، بریتانیا که قادر به حل مشکل نبود، عقب نشینی کرد و رهبران یهودی ایجاد کشور اسرائیل را اعلام کردند.
در نظر گرفته شده بود که پناهگاه امنی برای یهودیانی باشد که از آزار و شکنجه گریخته اند و همچنین یک وطن ملی برای یهودیان باشد.
جنگ بین شبه‌نظامیان یهودی و عرب ماه‌ها بود که تشدید شده بود و یک روز پس از اعلام دولت اسرائیل، پنج کشور عربی به آن حمله کردند.
  
  
صدها هزار فلسطینی به دلیل آنچه که آن را «النکبه» یا «فاجعه» می‌نامند، گریختند یا مجبور به ترک خانه‌های خود شدند.
زمانی که جنگ در سال بعد با آتش بس پایان یافت، اسرائیل بیشتر مناطق را تحت کنترل داشت.
اردن سرزمین هایی را اشغال کرد که به کرانه باختری معروف شد و مصر غزه را اشغال کرد.
اورشلیم بین نیروهای اسرائیلی در غرب و نیروهای اردن در شرق تقسیم شد.
از آنجایی که هرگز توافقنامه صلحی وجود نداشت، در دهه‌های بعدی جنگ‌ها و درگیری‌ها بیشتر شد.
•    مرزهای اسرائیل در نقشه ها توضیح داده شده است
نقشه اسرائیل
  
  
در جنگی در سال 1967، اسرائیل قدس شرقی و کرانه باختری و همچنین بیشتر بلندی های جولان سوریه، غزه و شبه جزیره سینا مصر را اشغال کرد.
بیشتر آوارگان فلسطینی و فرزندان آنها در غزه و کرانه باختری و همچنین در کشورهای همسایه اردن، سوریه و لبنان زندگی می کنند.
نه آنها و نه فرزندانشان توسط اسرائیل اجازه بازگشت به خانه های خود را نداشته اند - اسرائیل می گوید که این کشور را تحت تأثیر قرار می دهد و موجودیت آن به عنوان یک کشور یهودی را تهدید می کند.
  گتی ایماژ
فرماندهان نظامی اسرائیل در جریان جنگ شش روزه در سال 1967 وارد اورشلیم شرقی شدند
اسرائیل همچنان کرانه باختری رود اردن را اشغال کرده و کل بیت المقدس را پایتخت خود می داند، در حالی که فلسطینی ها قدس شرقی را پایتخت کشور فلسطینی مورد امید می دانند. ایالات متحده یکی از معدود کشورهایی است که این شهر را به عنوان پایتخت اسرائیل به رسمیت می شناسد.
در 50 سال گذشته اسرائیل شهرک‌هایی در کرانه باختری و بیت‌المقدس شرقی ساخته است که در حال حاضر بیش از 700000 یهودی در آن زندگی می‌کنند.
شهرک‌سازی‌ها طبق قوانین بین‌المللی غیرقانونی تلقی می‌شوند - این موضع شورای امنیت سازمان ملل و دولت بریتانیا، در میان دیگران است - اگرچه اسرائیل این موضوع را رد می‌کند.
نوار غزه چیست؟
غزه نوار باریکی از زمین است که بین اسرائیل و دریای مدیترانه قرار گرفته است، اما مرز جنوبی کوتاهی با مصر دارد.
تنها 41 کیلومتر (25 مایل) طول و 10 کیلومتر عرض، بیش از دو میلیون نفر جمعیت دارد و یکی از متراکم ترین مکان های روی زمین است.
در پی جنگ 1948-1949، غزه به مدت 19 سال توسط مصر اشغال شد.
اسرائیل غزه را در جنگ سال 1967 اشغال کرد و تا سال 2005 در آنجا ماند و در آن زمان شهرک‌های یهودی را ساخت.
اسرائیل در سال 2005 سربازان و شهرک نشینان خود را خارج کرد، اگرچه کنترل حریم هوایی، مرز مشترک و خط ساحلی خود را حفظ کرد. سازمان ملل همچنان این اراضی را در اشغال اسرائیل می داند.
نوار غزه کجاست؟
  
•    نوار غزه در نقشه ها: برای مردمی که در آنجا زندگی می کنند چگونه است
مشکلات اصلی اسرائیلی ها و فلسطینی ها چیست؟
چند موضوع وجود دارد که دو طرف نمی توانند بر سر آنها به توافق برسند.
این موارد عبارتند از:
•    سرنوشت آوارگان فلسطینی چه می شود؟
•    آیا شهرک های یهودی در کرانه باختری اشغالی باید باقی بمانند یا حذف شوند
•    اینکه آیا دو طرف باید اورشلیم را به اشتراک بگذارند
•    و - شاید از همه حیله گرتر - این باشد که آیا یک کشور فلسطینی باید در کنار اسرائیل ایجاد شود
چه تلاش هایی برای رفع این مشکلات صورت گرفته است؟
گفت‌وگوهای صلح اسرائیل و فلسطین بین دهه‌های 1990 و 2010 برگزار می‌شد که با وقوع خشونت‌ها همراه بود.
صلح از طریق مذاکره در روزهای اولیه ممکن به نظر می رسید. مجموعه ای از مذاکرات محرمانه در نروژ به روند صلح اسلو تبدیل شد که برای همیشه نماد آن مراسمی در چمن کاخ سفید در سال 1993 به ریاست رئیس جمهور بیل کلینتون بود.
در یک لحظه تاریخی، فلسطینی ها کشور اسرائیل را به رسمیت شناختند و اسرائیل دشمن تاریخی آن، سازمان آزادیبخش فلسطین (ساف) را به عنوان تنها نماینده مردم فلسطین به رسمیت شناخت. تشکیلات خودگردان فلسطین تشکیل شد.
با این حال، به زودی شکاف‌هایی پدیدار شد و بنیامین نتانیاهو، رهبر وقت مخالفان اسلو را تهدیدی مرگبار برای اسرائیل خواند. اسرائیلی ها پروژه خود را برای اسکان یهودیان در سرزمین های اشغالی فلسطین تسریع کردند. گروه شبه نظامی فلسطینی حماس که اخیراً ظهور کرده است، بمب گذاران انتحاری را برای کشتن مردم در اسرائیل و از بین بردن احتمال توافق فرستاد.
  رویترز
صلح در اوایل دهه 1990 با امضای توافقنامه اسلو امکان پذیر به نظر می رسید
جو در اسرائیل زشت شد و به قتل اسحاق رابین نخست وزیر اسرائیل توسط یک یهودی افراطی در 4 نوامبر 1995 به اوج خود رسید.
در دهه 2000 تلاش هایی برای احیای روند صلح انجام شد - از جمله در سال 2003 که نقشه راه توسط قدرت های جهانی با هدف نهایی راه حل دو دولتی طراحی شد، اما این هرگز اجرا نشد.
تلاش‌های صلح سرانجام در سال 2014 با شکست مذاکرات بین اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها در واشنگتن متوقف شد.
جدیدترین طرح صلح - که توسط ایالات متحده در زمان ریاست جمهوری دونالد ترامپ تهیه شده بود - توسط نخست وزیر نتانیاهو "معامله قرن" نامیده شد، اما توسط فلسطینی ها به عنوان یک طرفه رد شد و هرگز از صحنه خارج نشد.
چرا اسرائیل و غزه اکنون در حال جنگ هستند؟
  گتی ایماژ
غزه توسط حماس اداره می شود، یک گروه اسلام گرا که متعهد به نابودی اسرائیل است و توسط بریتانیا و بسیاری از کشورهای دیگر به عنوان یک گروه تروریستی شناخته می شود.
حماس در آخرین انتخابات فلسطینی ها در سال 2006 پیروز شد و سال بعد با سرنگونی جنبش رقیب فتح محمود عباس، رئیس جمهور مستقر در کرانه باختری، کنترل غزه را به دست گرفت.
از آن زمان، ستیزه جویان در غزه چندین جنگ با اسرائیل انجام داده اند، که همراه با مصر محاصره نسبی نوار را برای منزوی کردن حماس و تلاش برای توقف حملات، به ویژه پرتاب بی رویه راکت به سمت شهرهای اسرائیل حفظ کرده است.
فلسطینیان غزه می گویند محدودیت های اسرائیل و حملات هوایی آن به مناطق پرجمعیت به منزله مجازات دسته جمعی است.
سازمان ملل می گوید امسال مرگبارترین سال برای فلسطینیان در کرانه باختری اشغالی و قدس شرقی بوده است. فلسطینی ها همچنین از محدودیت ها و اقدامات نظامی که در پاسخ به حملات مرگبار به اسرائیلی ها در آنجا انجام می شود، شکایت دارند.
این تنش ها می توانست یکی از دلایل حمله اخیر حماس باشد.
اما ممکن است ستیزه جویان همچنین به دنبال افزایش محبوبیت خود در میان فلسطینی های عادی بوده باشند، از جمله با استفاده از گروگان ها برای تحت فشار قرار دادن اسرائیل برای آزادی برخی از تخمین زده شده 4500 فلسطینی که در زندان هایش نگهداری می شوند.
چه کسی در جنگ اسرائیل و حماس از چه کسی حمایت می کند؟
ایالات متحده، اتحادیه اروپا و سایر کشورهای غربی حمله حماس به اسرائیل را محکوم کرده اند.
ایالات متحده، نزدیک ترین متحد اسرائیل، در طول سال ها بیش از 260 میلیارد دلار کمک نظامی و اقتصادی به دولت یهودی داده است و قول تجهیزات اضافی، موشک های دفاع هوایی، بمب های هدایت شونده و مهمات داده است.
•    اسرائیل سلاح های خود را از کجا می آورد؟
همچنین دو گروه تهاجمی ناو هواپیمابر را به شرق مدیترانه فرستاد تا دشمنان اسرائیل، به ویژه جنبش حزب الله لبنان را از گشودن جبهه دوم در جنگ بازدارند.
با این حال، ایالات متحده اسرائیل را به خاطر میزان تلفات فلسطینی ها مورد انتقاد قرار داده است و اختلافات شدیدی بین دو متحد بر سر جنگ پدید آمده است.
روسیه و چین هر دو از محکوم کردن حماس خودداری کرده‌اند و می‌گویند که با هر دو طرف درگیری تماس دارند. ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، سیاست آمریکا را عامل عدم وجود صلح در خاورمیانه می داند.
ایران، دشمن سرسخت اسرائیل، یکی از حامیان اصلی حماس و همچنین حزب الله است که شبه نظامیان آن از زمان حمله حماس تقریباً هر روز با نیروهای اسرائیلی تبادل آتش دارند.
پس از آن که گزارش‌ها اعلام کردند که چند روز قبل از آن حمایت کرده بود، سؤالاتی درباره نقش ایران در حمله حماس پرسیده شد. با این حال، تهران هرگونه دخالت در آن را رد کرده است .

اسرائیل با «جنگ سخت و طولانی» با حماس روبرو است


بوون: اسرائیل از جدی ترین حمله در یک نسل چشم پوشی کرده است

خاورمیانه
اسرائیل و فلسطینی ها
جنگ اسرائیل و غزه
اسرائیل
سرزمین های فلسطینی
غزه
اورشلیم
________________________________________
مرتبط