بسم الله الرحمن الرحیم-نظریات شخصی است- درعلوم  چه اسلامی وچه غیر اسلامی-دونوع تعریف داریم یکی عمومی ودرحدیث چند مورد را سطحی مطلبی وحکمی را بیان میکند ووبعضی مطلب ر عمیق وعمقی بیان میکندحضرت مرحوم ایت الله العظمی خوئی علیه السلام در فقه خودمیفرماید که حدیث عمومی مسئله راحل میکند ولی حدیث عمقی درک قویتر میدهد ایناصل درتمام علوم هم بدین نحو است مثلا حیوانات  درنده که شکارا بادندان نیش  پاره میکنندحرام گوشت هستند سگ وخوک هم بههمین علت حرام گوشت هستند ولی لعاب دهان انها باید یازه یاسیزدهمرتبه  ریگ شور ویا شن شور شوند ولی مثلابرای عقاب نگفتند وبرای بعضی حیوانات دیگرنگفتند یک نکته راعرض کنم حضرت  علامه  خوئی رحمت اللهعلیه از هوش بسیار زیادی برخورداربود میتوان جزو نابغه  بیان کرد ایشان شاگرد حضرت ایت الله العظمی ناینیرحمت الله علیه  بوده است  میفرماید هوش ایشان بدیل نداشت وبخاطر انکه وارد سیلست شدهبود و بنفع مشروطیت کار میکرد دو شاگر بیشتر نگرفتهبود که یکی ازانها من بودم مدتها فقه ایشانتایئد میکردم وبعدمتوجه شدم دربیشتر موارد از حدیث سطحی استفاده کرده است-نکته اول همین است باید خصوصیات کتاب های فقهی رامشخص کرد درکتاب پنچم ایشان درباب رکوع  یک نمونه اورده است من دانش اموز تصور میکنم شاید مابقیه هم داشته باشد بایدکتاب اخرین   درک  واستدلال فقیه باشد ایشانگوی کتابی دارند که سیر   علم را خودرا نوشته اند انجا باید اینمطلب اورده شودچون کتاب را شاگردان برجسته ایشان نوشتند- یک بحثی است درباره حدیثی که فقط  یک مورد دارد این امر  درعلم تاریخ امکان ندارد بخصوص پیامبراکرم صلواته الله علیه واله والسلم درموردی  خانمیاز شوهراش گله داشت مداوم زیج میشنید-زیج برای رصد ستاره است فرمودند به مسجد بیا تا من درجمع اینموضوع را بیان کنم فقط به خاندان خود مطالبی بیان کرد  که بعدا اشکارشود که به ان احادیث سلسله ذهب  سلسله طلا شهرت پیداکرد وهمه امامانهم صلواته الله علیهم الاجمعین دارند بخصوص امام باقرعلیه السلام وامام صادق علیه السلام وبعدحضرت علی علیه السلام حال چراین یکمورد است به این دلیل که ان حدیث رانابودکردند- حضرت استاد ایت الله عزیزرحمت الله علیه اقای عبدالله زبرجد علیه السلام-فرمودند از این حدیث بشرطی که خلاف عقل نباشد خلاف سنت نباشد خلاف احادیث مشهور وناب نباشد نمونه های  متنوع داشته باشدمیشود قبول کرد زیرا ماغیرازانحدیث نمونه خاص نداریم باید حکم ثانویه بدهیم یعنیحکم عقلی باشد میگویم این همان حکم عقلی ما است- ومیباید به ان عمل کنیم اگر الهی باشد علائمی ظاهر میشود فردنورنیت میکند شواهدی پیدامیشود  کهنورانی است وگرنه ان شواهدنخواهد داشتچنین امری برای حضر ایتالله العظمی خویی علیه السلام رخ داد ایشانحکم کرد وبه طلاب  محترم فرمودند  چیزی دربارهان به خارج نگوید طلاب ایشان بههیچکس اجازه که بنزد ایشانبروند نمیدانند ومیگفتند ما انراحل میکنیم تا ایشافراقت پیداکند مسائلراحل کنند ونانها نمیتواستندمانند ایشان مسائل راحل کنند یک سید روحانی امد  ولی اقایان اجازه ندادند فرمود من پنچ دقیقه بیشتر وقت ایشان رانمیگیرم وپنچاه هزار درهم میدهم ایشان به داخل رفت فرمودند کتابی را بهنزدمن اوردند که دران  درانموضوع پنچاه تواتر دارد اجازهمیدهد که من بران اساس حکم کنم فرمودندزودانرا بیاور که درباره همان حدیث منفرد بود قبلازانکه احایث اهل تسنن درباره حضرت فاطمه الزهرا علیهاالسلام بنویسیم کهجنابی بهاسم اقای محمد با حضرت ایت الله  ابوالقاسمی رحمت الله علیه یک اشکالی از حضرت فاطمه سلام الله علیها وحضرت علی علیه السلام-  یک نظر علمی  هم در اسلام وهم درغرب کفته است ان مسئله ریاضی اصلاحل ندارد یکدخترخانم ایتالیا انراحل کرده است که  درغرب بشدت است ازبس انسان گفته است  به این سادگی  قابل قبول نیست وممکن است یک دلیل عقلی داشته باشد که داردکه استاد تصور میکنم دانشگا شیکاگو به ایشان یک بنز ششصدهزار دلاری دادوگفت  ماشین رویز رویزطلببتان که  ارزانترین یکمیلیون دلار بود شایع است تجربهمنهم نشانمیدهد دختران ایتالیا بسارجدی وفکور واهل علم وپسران سربه هوا اهل عیاشی هستند- ایشان اشکال گرفته است دومورد است که برخلاف  احادیث شیعه است یکی حضرت فاطمه سلام اللهعلیه وحضرت علی علیه السلام نزد پیامبراکرمصلواته الله  علیه واله والسلم  علم اموختندپس چر امیگید کهانها همینکهمتولدشد صاحب همه علوم هستند پس معصوم نیست-سنتخداوندمنان هادیان باید معصوم باشند واگر نباشند ایرادبهخداوندمنانبرمیگرد چون جز انها کسی چنین ادعایی نداشت-اما قران میفرماید به پیامبراکرم  صلواته الله  علیه واله والسلم  بگو ربی زدنی علما هرلحظه بهمن علم بیاموز این کدام علم است علم عالمممخلوق  نیست ان علمی عظیم نیست درنزد الهی بسیار علم اندکی است علومی دیگر است وفقط به این خاندان خداوند امر کرده است واین علوم پایانی ندارد-گاهی بصورت وحی است وگاهی توسط حضرت جبرایل است که معنای انرانمیداند پیامبراکرم صلواته اللهعلیه والسلام مقداری بیان میکنندحبیب الله است خیلیمطلب عمق داردمونس خداوندمنان  است  ولی دربهشت مومنینخاص مطالبی ازعلوم الهی یادمیگیرنند که فرشتگان به انه میگویند مابه شماخدمت میکنیم وشمامقداری ازان علوم بهمایادبدهید با اشاره مثبت الهی چنین میکنند-دوم فرمودند حضرت علی علیه السلام روزی به حضرت فاطمه سلام الله-فرمودند-من درموردی شک پیداکردم وبایدبنزد رسول اکرم صلواته اللهعلیه والسلم بروم  در  احادیث شیعه نیست یکنفرمثلا انجابوده است هیچگاه حضرت علیه السلام جلوی فردی نخواهد گفت مگر حکمتی داشته باشد- کهافراد  که مسلما نسبت احکام درشک ونگرانی بودند  چون بقول حضرت ایت الله اراکی فرزند حضرت ایت اللهالعظمی اراکی علیه السلام که بهپدر ایشان شیخ العلمابخاطر سن زیاد شان  درسایت اپارات درس پنچم فقه که هر حدیثی ازعقل انسان  دراینجا عقل یعنی علم  دورباشد ان درستچون عقل خداوندمنان عقل ما انرادرک نمیکند فقط درک میکند که وحی است یانیست تماممشکلات در  ادیان بهمین دلیل است که میخواهند دین رامطابق عقل خود کنند-درسور ناس سهمورد میفرماید  بیانکنید وپناه بهخداوندمنان بخاط ان سه صفت انجام دهید مه وسواس الخناس  کهوسوسه میکنند درامان باشید البته علم ودانش وتزکیه هم باشد- من شر والوسواس الخناس  الذی یوسوس فی صدور الناس من الجنته والناس-واسوسه یا واسواسا- درلفت بیخردی پراکندهگویی  پرت وپلا گویی و اند یشه ای که اخر پشیمانی میاورد یعنی غیاز  مذهب شیعه مابقه  الوسواس است وانسانی خطرناک از  جنی ان است جنی دیدهنمیشود وانسانی دیدهمیشود وتهدید میکند ومیکشد کهدرعصر حاظر بخوبیمشخص است امروز دریکساعت  علوم شیعه کسی بهاهلبیت فرمودند منشیعه شدم فرمودند ما میترسیم کهکشتهشویم یعنیتوحاظر هستی که کشته شوی اونفرد قبول کرد-ادامهدارد