بسم الله الرحمن الرحیم- وب
ویژهنامه: چرا رسانههای نوظهور در دوران ریاست جمهوری ترامپ برجستهتر میشوند-۱۸ آوریل ۲۰۲۵، ساعت ۱۹:۴۷، ایالات متحده آمریکا: «نیویورک تایمز دروغگو و آشغال است. دشمن مردم است.» در ماه مارس، رئیس جمهور ترامپ از روزنامههای بزرگ آمریکایی با ذکر نام انتقاد کرد.
از زمان روی کار آمدن، او موضع سختی در قبال روزنامهها و تلویزیون اتخاذ کرده است، اما همچنین از رسانههای نوظهوری که اطلاعات را در رسانههای اجتماعی منتشر میکنند، فاصله گرفته است. در واقع، این روند از زمان انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته شروع به آشکار شدن کرد و اکنون به مرحله جدیدی رسیده است. چه اتفاقی برای دولت ترامپ و رسانهها میافتد؟ ما شش ماه این صحنه را دنبال کردیم.
(خبرنگار واشنگتن، آتسوتوشی نیشیکاوا)
اتاق کنفرانس مطبوعاتی ۴۹ نفره-در طبقه اول ساختمان غربی کاخ سفید، اتاق کنفرانس مطبوعاتی جیمز بردی قرار دارد که در آن دبیران مطبوعاتی و دیگر خبرنگاران کنفرانسهای مطبوعاتی برگزار میکنند. جیمز بردی نام سخنگوی مطبوعاتی در دوران ریاست جمهوری ریگان بود. مشخص است که وقتی رئیس جمهور سابق ریگان در سال ۱۹۸۱ قربانی یک سوء قصد شد، بردی که همراه او بود، مورد اصابت گلوله قرار گرفت و به شدت مجروح شد. اتاق کنفرانس مطبوعاتی کاخ سفید مرکز انتشار اطلاعات در سیاست آمریکا است، اما در واقع به طرز شگفتآوری کوچک است. در اتاقی به اندازه یک کلاس درس مدرسه در ژاپن، فقط ۴۹ صندلی برای خبرنگاران به زمین چسبیده بود. نه تنها صندلیها ثابت هستند، بلکه شرکتهایی که آنجا نشستهاند نیز عمدتاً ثابت هستند. ردیف جلو پر از شرکتهای رسانهای بزرگی مانند NBC، FOX، CBS، AP، ABC، Reuters و CNN است. البته، اگر به ردیف جلو نزدیکتر باشید، احتمال بیشتری وجود دارد که در یک کنفرانس مطبوعاتی از شما سوال پرسیده شود. متأسفانه، NHK به عنوان یک رسانه خارجی صندلی ندارد، بنابراین ما همیشه ایستادهایم. استراتژی «سیل منطقه» اتاق کنفرانس مطبوعاتی کاخ سفید از زمان روی کار آمدن دولت ترامپ مملو از خبرنگاران بوده و همیشه پر از هیجان است. از زمان روی کار آمدن، پرزیدنت ترامپ انبوهی از دستورات اجرایی و سیاستهای مختلف را صادر کرده است و هر روز اخبار مهمی در این زمینه منتشر میشود. خبرنگاران همگی دست خود را برای پرسیدن سوال بالا بردند. رسانههای آمریکایی عمداً به عنوان یک استراتژی برای جلوگیری از انتقاد رسانهها و حزب دموکرات مخالف، مردم را غرق در اطلاعات میکنند. این استراتژی «سیل منطقه» نامیده میشود زیرا شامل سرریز اطلاعات مانند سیل است. در فوتبال آمریکایی، این تاکتیکی است که برای گیج کردن تیم حریف با وارد کردن چندین بازیکن به منطقهای که توسط یک بازیکن دفاع میشود، استفاده میشودگفته میشود این تلاش توسط استیو بنن، که در دوره اول ریاست جمهوری ترامپ به عنوان استراتژیست ارشد خدمت میکرد، رهبری شده است. استیو بنن، که در سال ۲۰۱۷ به عنوان استراتژیست ارشد خدمت میکرد. پنجاهمین کرسی .... خبرنگاران رسانهها نیز که تحت فشار مواجهه با حجم عظیمی از اطلاعات هستند، شاهد تغییراتی در ترکیب خود هستند. همه چیز با اظهارات لویت، سخنگوی مطبوعاتی جدید کاخ سفید، در اولین کنفرانس مطبوعاتیاش آغاز شد. اولین کنفرانس مطبوعاتی کارولین لویت، سخنگوی مطبوعاتی کاخ سفید (ژانویه 2025) لویت، سخنگوی مطبوعاتی بدون اینکه از قبل متنی آماده کرده باشد، شروع به صحبت کردن روان کرد. «کاخ سفیدِ رئیس جمهور با همه رسانهها و افراد، نه فقط رسانههای سنتی، صحبت خواهد کرد. ما از صداهای رسانههای جدید، از جمله روزنامهنگاران مستقل، پادکسترها و افراد تأثیرگذار در رسانههای اجتماعی، استقبال میکنیم.» در ژاپن، پادکستها به عنوان یک رسانه صوتی در نظر گرفته میشوند، اما ویدیوها نیز از طریق رسانههای اجتماعی به صورت آنلاین توزیع میشوند. لویت در طول انتخابات ریاست جمهوری به عنوان سخنگوی ستاد انتخاباتی ترامپ خدمت کرد و در سن ۲۷ سالگی به عنوان دبیر مطبوعاتی منصوب شد و جوانترین فردی بود که تاکنون به این سمت منصوب شده است. در گذشته، بیشتر شرکتکنندگان در کنفرانسهای مطبوعاتی، خبرنگاران رسانههای سنتی مانند روزنامهها، تلویزیون و خبرگزاریها بودند. اما اکنون او اعلام کرده است که به طور فعال از خبرنگاران رسانههای نوظهور نیز دعوت خواهد کرد. پس از اعلام این سیاست، خبرنگاران رسانههای نوظهور نیز دسته دسته شروع به شرکت در کنفرانس مطبوعاتی کردند. پس از اعلام این سیاست، خبرنگاران رسانههای نوظهور نیز دسته دسته شروع به شرکت در کنفرانس مطبوعاتی کردند. لویت همچنین فاش کرد که گوشهای از اتاق جلسه توجیهی، که در حال حاضر توسط کارکنان کاخ سفید اشغال شده است، به این رسانههای نوظهور اختصاص داده خواهد شد. طولی نکشید که خبرنگاران رسانههای جدید در اطراف صندلیهای تازه ایجاد شده برای رسانههای جدید، در سمت راست سخنگو، جمع شدند. آنها صندلیهای مشخصی ندارند، بنابراین حداقل یک ساعت قبل از کنفرانس مطبوعاتی از راه میرسند تا جایی برای ایستادن پیدا کنند. در دولت بایدن، هنگام انتخاب خبرنگاران برای پرسیدن سوال، دبیران مطبوعات اغلب آنها را به خبرنگاران نشسته از رسانههای سنتی اختصاص میدادند، اما لویت شروع به اختصاص دادن آنها به خبرنگاران ایستاده از رسانههای جدید نیز کرده است.
بسیاری از رسانههای جدید که اینجا ایستادهاند، محافظهکار و طرفدار ترامپ هستند و اغلب سوالاتی میپرسند که در ستایش دولت است. خبرنگاری از یک شرکت رسانهای جدید که آشکارا از ترامپ حمایت میکند
من با یکی از خبرنگاران در کنفرانس مطبوعاتی صحبت کردم.
ناتالی وینترز (۲۴ ساله)، خبرنگار یک برنامه پادکست محبوب در میان محافظهکاران بدون هیچ یادداشت کتبی قبلی، او شروع به صحبت کردن روان کرد.
فرمانهای اجرایی ترامپ گویای هوش و ذکاوت اوست. آنها ابهامی را که واشنگتن با آن اداره شده است، آشکار میکنند.. «رسانههای سنتی سقوط کردهاند و به مردم دروغ گفتهاند.»
برنامهای که او در آن حضور دارد توسط بنن، دستیار سابق رئیس جمهور ترامپ، آغاز شده است، کسی که گفته میشود رهبری «استراتژی سیل» ذکر شده در ابتدای این مقاله را در دوره اول دولت ترامپ بر عهده داشته است.
بنن که به همراه وینترز در این برنامه حضور دارد.
پس از آن، او دولت را ترک کرد و به دلیل امتناع از احضار توسط کمیته کنگره در رابطه با تحقیقات مربوط به حمله به ساختمان کنگره در چهار سال پیش، به جرم توهین به کنگره محکوم شد. او دوران محکومیت خود را گذراند اما در اکتبر سال گذشته آزاد شد.
گفته میشود این برنامه که توسط بنن و وینترز اجرا میشود، در میان هواداران رئیس جمهور ترامپ بسیار محبوب است و در بین برنامههای محافظهکاران رتبه بالایی دارد. وینترز از حامیان سرسخت رئیس جمهور ترامپ است و برجستهترین پستهای او در دفاع از رئیس جمهور ترامپ، از جمله در مورد مهاجرت غیرقانونی و انتقاد از رسانههای سنتی است.- این موضع اغلب توسط رسانههای سنتی به عنوان «تبلیغات دولتی» مورد انتقاد قرار میگیرد. وقتی از وینترز در این مورد سوال شد، او گفت: «رسانههای سنتی باورها و ایدئولوژیهای بسیار روشنی دارند که مخالف رئیسجمهور ترامپ و ایدههای اوست، اما دوست دارند وانمود کنند که فعال سیاسی نیستند و بیطرف هستند.» از سوی دیگر، ما صدای افرادی را که در پیروزی پرزیدنت ترامپ نقش داشتند، منعکس میکنیم. شاید گفتن اینکه ما جانبدارانه عمل میکنیم، بد به نظر برسد، اما ما نظرات سیاسی خود را پنهان نمیکنیم. ما مفتخریم که خود را MAGA Media مینامیم. اگر به تعداد بینندگان ما نگاه کنید، میتوانید ببینید که این نوع برنامه ماست که مردم آمریکا دوست دارند از سوی دیگر، جایگاه رسانههای سنتی که دولت ترامپ آنها را «رسانههای میراثی» مینامد، با اتخاذ موضع سختگیرانه دولت ترامپ، شروع به تزلزل کرده است.. در ماه فوریه، او خبرگزاری آسوشیتدپرس را از دفتر بیضی یا دفتر رئیس جمهور منع کرد.
دلیل آن خلیج مکزیک بود.
رئیس جمهور ترامپ در اولین روز کاری خود، فرمان اجرایی تغییر نام خلیج مکزیک به "خلیج ایالات متحده" را امضا کرد. در پاسخ، خبرگزاری آسوشیتدپرس اعلام کرد که همچنان از نام خلیج مکزیک استفاده خواهد کرد و اظهار داشت: «به عنوان یک خبرگزاری بینالمللی که اخبار را در سراسر جهان منتشر میکند، باید اطمینان حاصل کنیم که همه خوانندگان ما میتوانند به راحتی نام این مکان را تشخیص دهند.»
دولت ترامپ این موضوع را به عنوان یک مشکل دید و تصمیم گرفت خبرنگاران را از دفتر بیضی شکل کاخ سفید منع کند.
علاوه بر این، در اواخر فوریه، سیاست جدیدی را به انجمن خبرنگاران کاخ سفید، که متشکل از روزنامههای بزرگ، ایستگاههای تلویزیونی و سایر شرکتها است، ارائه داد.
تاکنون، رسانههایی که خبرنگاران اصلی در هواپیمای ریاست جمهوری و در دفتر بیضی شکل بودند، توسط انجمن خبرنگاران تعیین میشدند و هر شرکت به نوبت این نقش را بر عهده میگرفت. در پاسخ، خبرگزاری آسوشیتدپرس اعلام کرد که همچنان از نام خلیج مکزیک استفاده خواهد کرد و اظهار داشت: «به عنوان یک خبرگزاری بینالمللی که اخبار را در سراسر جهان منتشر میکند، باید اطمینان حاصل کنیم که همه خوانندگان ما میتوانند به راحتی نام این مکان را تشخیص دهند.»
دولت ترامپ این موضوع را به عنوان یک مشکل دید و تصمیم گرفت خبرنگاران را از دفتر بیضی شکل کاخ سفید منع کند.
علاوه بر این، در اواخر فوریه، سیاست جدیدی را به انجمن خبرنگاران کاخ سفید، که متشکل از روزنامههای بزرگ، ایستگاههای تلویزیونی و سایر شرکتها است، ارائه داد.
تاکنون، رسانههایی که خبرنگاران اصلی در هواپیمای ریاست جمهوری و در دفتر بیضی شکل بودند، توسط انجمن خبرنگاران تعیین میشدند و هر شرکت به نوبت این نقش را بر عهده میگرفتپیروزی ترامپ: آیا رسانههای جدید به آن کمک کردهاند؟
در حالی که رئیس جمهور ترامپ موضع سختی علیه رسانههای سنتی اتخاذ کرده است، از رسانههای جدید نیز فاصله گرفته است- در واقع، این روند در طول انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته آشکار شد.
رئیس جمهور ترامپ در اواخر مبارزات انتخاباتی در مجموعهای از پادکستها حضور یافت. پادکستها را میتوان در زمان دلخواه و هنگام انجام کارهای دیگر گوش داد. این ویدیوها را میتوان در پلتفرمهایی مانند یوتیوب پخش کرد و در رسانههای اجتماعی پخش کرد و گفته میشود تعداد افرادی که به آنها گوش میدهند در بین جوانان رو به افزایش است. وقتی با جوانان شهر صحبت کردیم، متوجه شدیم که یک دانشجوی ۲۰ ساله دانشگاه میگوید: «پادکستها به اندازه تلویزیون یا روزنامهها جدی نیستند، بنابراین من آنها را دوست دارم چون میتوانم به طور اتفاقی به عنوان سرگرمی به آنها گوش دهم.» دانشجوی ۲۱ ساله دانشگاه: «محتوای رسانههای سنتی به شدت ویرایش میشود. از طرف دیگر، پادکستها کمتر ویرایش میشوند و میتوانید مدت بیشتری به گویندگان گوش دهید، بنابراین آنها احساس اعتماد بیشتری میکنند.» در انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته، اشاره شده است که یکی از دلایل پیروزی ترامپ این بود که مردان جوان بیشتری از ترامپ نسبت به هریس حمایت کردند.
حضور او در یک سری پادکست در اواخر مبارزات انتخاباتی ممکن است به پیروزی ترامپ کمک کرده باشد کاهش اعتماد به رسانههای سنتی
پس چرا رئیس جمهور ترامپ در مراحل پایانی مبارزات انتخاباتی که نتیجه انتخابات را تعیین میکند، به جای رسانههای سنتی، در رسانههای نوظهوری مانند پادکستها ظاهر شد؟
گفته میشود دلیل این امر کاهش اعتماد به رسانههای سنتی است. لویت در کنفرانس مطبوعاتی افتتاحیه گفت:
یک نظرسنجی توسط شرکت تحقیقاتی گالوپ در مورد اعتماد به رسانههای سنتی پرسیده شد. کاهش اعتماد به رسانههای سنتیلویت گفت: «اعتماد به رسانههای اصلی به پایینترین حد خود رسیده است، زیرا جوانان، به ویژه، از تلویزیون و روزنامههای سنتی به پادکستها، وبلاگها و رسانههای اجتماعی به عنوان راههایی برای دریافتلویت گفت: «اعتماد به رسانههای اصلی به پایینترین حد خود رسیده است، زیرا جوانان، به ویژه، از تلویزیون و روزنامههای سنتی به پادکستها، وبلاگها و رسانههای اجتماعی به عنوان راههایی برای دریافت اخبار روی آوردهاند.» اخبار روی آوردهاند- اگرچه انجمن مطبوعات بیانیهای صادر کرد و در مورد موضوع ممنوعیت حضور خبرنگاران در دفاتر آسوشیتدپرس با این خبرگزاری ابراز همبستگی کرد، اما هیچ اقدام قابل توجه دیگری از سوی این انجمن انجام نشده است. “”
پس چرا رئیس جمهور ترامپ در مراحل پایانی مبارزات انتخاباتی که نتیجه انتخابات را تعیین میکند، به جای رسانههای سنتی، در رسانههای نوظهوری مانند پادکستها ظاهر شد؟
لویت در کنفرانس مطبوعاتی افتتاحیه گفت:
گفته میشود دلیل این امر کاهش اعتماد به رسانههای سنتی است.
یک نظرسنجی توسط شرکت تحقیقاتی گالوپ در مورد اعتماد به رسانههای سنتی پرسیده شد-«به جای دیدن درختان، جنگل را نمیبینند»
در انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته، بسیاری از رسانههای سنتی «رقابت نزدیکی» را پیشبینی کردند، اما در نهایت، ترامپ در هر هفت ایالتِ سرنوشتساز پیروز شد.
در نتیجه، رسانههای سنتی در رسانههای اجتماعی به دلیل «عدم درک روند رأیدهندگان» مورد انتقاد قرار گرفتند «به جای دیدن درختان، جنگل را نمیبینند»
در انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته، بسیاری از رسانههای سنتی «رقابت نزدیکی» را پیشبینی کردند، اما در نهایت، ترامپ در هر هفت ایالتِ سرنوشتساز پیروز شد.
در نتیجه، رسانههای سنتی در رسانههای اجتماعی به دلیل «عدم درک روند رأیدهندگان» مورد انتقاد قرار گرفتند «به جای دیدن درختان، جنگل را نمیبینند»
در انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته، بسیاری از رسانههای سنتی «رقابت نزدیکی» را پیشبینی کردند، اما در نهایت، ترامپ در هر هفت ایالتِ سرنوشتساز پیروز شد.
در نتیجه، رسانههای سنتی در رسانههای اجتماعی به دلیل «عدم درک روند رأیدهندگان» مورد انتقاد قرار گرفتند- ریچارد استنگل، مفسر یک شبکه تلویزیونی بزرگ، به چالشهایی که رسانههای سنتی در انتخابات ریاست جمهوری با آن مواجه بودند، اشاره میکند. استنگل: «رسانههای سنتی بیش از حد درگیر «درختهای» خود ترامپ و سخنان و اقدامات افراطی او بودند. به همین دلیل، آنها تصویر بزرگ، «جنگل» بزرگ، یعنی سرخوردگی و بیاعتمادی رأیدهندگان به دولت سابق بایدن را از دست دادند- خبرنگاران به جای اینکه به میدان بروند و مستقیماً با رأیدهندگان گفتگو کنند، وقت خود را صرف بررسی رسانههای دیگر کردند تا ببینند چه کسی اولین کسی است که خبر را گزارش میدهد- خوانندگان و بینندگان به این موضوع اهمیتی نمیدهند.» از سوی دیگر، استنگل با بیان اینکه با ظهور رسانههای جدید، اینترنت مملو از ترکیبی از اطلاعات خوب و بد است، احساس بحران را ابراز کرد- خوانندگان و بینندگان به این موضوع اهمیتی نمیدهند.» از سوی دیگر، استنگل با بیان اینکه با ظهور رسانههای جدید، اینترنت مملو از ترکیبی از اطلاعات خوب و بد است، احساس بحران را ابراز ک«تلفنهای هوشمند به ما این امکان را میدهند که فوراً به اطلاعات بیشتری نسبت به هر زمان دیگری در تاریخ بشر دسترسی پیدا کنیم. دیگر درک مشترکی از آنچه «واقعیت» است و آنچه واقعیت نیست، وجود ندارد و آنچه برای یک نفر «واقعیت» است، برای دیگری «تئوری توطئه» است.»- «رسانههای زیادی وجود دارند که نظرات خودشان را مطرح میکنند. در عوض، رسانهها باید به ریشههای خود بازگردند و بر گزارشدهی در محل و گزارشدهی مبتنی بر واقعیت تأکید کنند. این به بازگرداندن اعتماد کمک خواهد کرد- از طریق گزارشهایم
من همچنین دوره اول دولت ترامپ را به مدت سه سال پوشش دادم. در آن زمان، رئیس جمهور ترامپ با بسیاری از رسانههای سنتی نیز اختلاف نظر داشت و آنها را "اخبار جعلی" مینامید.
در آن زمان، احساس میکردم که عنصری از عملکرد نیز در آن وجود دارد-رئیس جمهور ترامپ رسانه ها را «تشکیلات حاکم» می نامد و از هوادارانش درخواست می کند که در مقابل آنها بایستد. از سوی دیگر، گفته می شود که رسانه ها با انتشار گزارش های انتقادی از رئیس جمهور ترامپ، بینندگان و خوانندگان بیشتری را به خود جلب کرده اند، بنابراین به نظر می رسد که از این رویارویی برای هر دو طرف چیزی به دست می آید-نویسنده از جلوی کاخ سفید گزارش میدهد (۲۰۱۷)
این بار، در دوره دوم ریاست جمهوری او، فضا کمی متفاوت است- اگرچه انجمن مطبوعات بیانیهای صادر کرد و در مورد موضوع ممنوعیت حضور خبرنگاران در دفاتر آسوشیتدپرس با این خبرگزاری ابراز همبستگی کرد، اما هیچ اقدام قابل توجه دیگری از سوی این انجمن انجام نشده است-برخی از خبرنگاران رسانههای آمریکایی گفتهاند: «اگر ما را هم از گزارش دادن به همین شکل منع کنند، مشکلساز خواهد شد.» اینجا در واشنگتن نیز نگرانیهایی در مورد «کوچک شدن» رسانهها وجود دارد-دلیل دیگری که چرا پرزیدنت ترامپ نسبت به رسانهها سختگیرانهتر عمل میکند این است که او پس از پیروزی در دومین انتخابات ریاست جمهوری خود، اطمینان بیشتری دارد که از حمایت مردم برخوردار است-در این فضا، به نظر میرسد که از رئیسجمهور ترامپ در کنفرانسهای مطبوعاتی و مصاحبههای میزگردش، کمتر از قبل سوالات سخت پرسیده میشود-این تغییرات چه تأثیری بر سیاست و جامعه آمریکا و اوضاع بینالمللی، از جمله ژاپن، خواهد گذاشت؟ در میان سیل اطلاعات، چه چیزی را باید منتقل کنیم و چگونه باید آن را منتقل کنیم؟-به عنوان یک عضو رسانه، بار دیگر کاملاً آگاه هستم که این یک مسئله جدی است که به من نیز تحمیل شده است(پخش شده در News Watch 9 و سایر ایستگاهها در ۲۴ مارس)
خبرنگار دفتر واشنگتن
نیشیکاوا آتسوتوشی
پس از کار در بخش بینالملل دفتر قاهره، از سال ۲۰۱۷ به مدت سه سال در دولت ترامپ خدمت کرد.
او از آگوست ۲۰۲۴ برای دومین بار در واشنگتن مستقر خواهد شد.
او طیف گستردهای از مسائل اجتماعی، از جمله سیاست آمریکا، نژاد، نابرابری و اسلحه را پوشش میدهد.
بازگشت به لیست گزارشهای ویژه-بازگشت به بالای صفحه
اشتراکگذاری
مقالات مربوط به ترامپ در وبسایتهای ژاپنی.........。
.