بسم الله الرحمن الرحیم- اطلاعات اولیه در مورد اسلام، عبادت اسلامی و قوانین اسلامی - ادامه دارد ۲*
منتشر شده در تاریخ ۰۲.۰۷.۲۰۲۳، ۱۸.۰۷.۲۰۲۳ توسط دراگان باچف-خدا گفت: «روشنایی باشد.» و روشنایی بود.- ارتدکس حقیقت جهانی است، حقیقتی برای تمام جهان، برای همه زمانها و برای همه مردم - اسقف اعظم گئورگی فلوروفسکی-• فهرست مطالب ۱-• فهرست مطالب ۲
• فهرست مطالب ۳
• فهرست مطالب ۴
• فهرست مطالب ۵
• فهرست مطالب ۶
• فهرست مطالب ۷
• فهرست مطالب ۸-• مسیر انسان به سوی خدا (مجموعهای برای طلاب علوم دینی)
• فهرست الفبایی بر اساس نویسندگان (انتشارات بدون نویسنده، دو نویسنده، سه نویسنده؛ انتشارات بر اساس گردآورندگان)
• مقدمه، اطلاعات تماس
• صفحه اصلی- برچسب: شیعیان-اطلاعات اولیه در مورد اسلام، عبادت اسلامی و قوانین اسلامی - ادامه ۲*- منتشر شده در تاریخ 02.07.2023، 18.07.2023 توسط دراگان باچف
آنجل ان. آنجلوف
III. مکاتب اسلام - سنیها، شیعیان و خوارج
در این فصل سعی خواهیم کرد تا با جزئیات بیشتری بررسی کنیم و تفاوتهای بین سنیها، شیعیان و خوارج را نشان دهیم.- ۱. اهل سنت یا «اهل سنت و جماعت» یکی از جریانهای اصلی در اسلام هستند بخش اول این نام از کلمه سنت گرفته شده است، نمونهای از زندگی محمد به عنوان الگو و راهنما برای کل جامعه مسلمانان و برای هر مسلمان در حل مشکلات زندگی.. این نمونه در احادیث، گزارش اعمال و گفتار او ثبت شده است. تا آنجا که اسلام آن را به رسمیت میشناسد- که محمد مستقیماً با خدا ارتباط برقرار کرد، و گفتههای او الهام الهی تلقی میشوند. مسلمانان، سنت را در کنار قرآن، اساس اسلام میدانند. شیعیان نیز به سنت احترام میگذارند.- قرآن و سنت توسط مسلمانان به عنوان پایه و اساس اسلام تلقی میشوند. شیعیان نیز به سنت احترام میگذارند، اما مجموعههای حدیثی خود را دارند، زیرا معتقدند که اهل سنت در مجموعههای خود هر چیزی را که نقش ویژه علی را در جامعه مسلمانان تأیید میکند، تغییر دادهاند-بخش دوم نام - «مطابق با نظر جامعه» - منعکس کننده دومین ایده بسیار مهم اسلام سنتی است - ایده نقش ویژه جامعه در حل مشکلات اصلی مذهبی و اجتماعی پیش روی مسلمانان- پس از درگذشت محمد، زندگی در جامعه (امت) بر اساس اجرای دقیق پیمانهای قرآن و سنت بنا میشد... علما (اجماع - توافق). طبق نظر جامعه، قدرت سیاسی و معنوی باید به خلیفه تعلق داشته باشد - شخصی که توسط جامعه انتخاب شده و بر اساس ویژگیها و دانش شخصی خود، برای اجرای احکام قرآن در زندگی، مناسبترین فرد است. شیعیان معتقدند که خویشاوندی با محمد- پیامبر خدا، به اعضای خانواده علی لطف خدا را عطا میکند و تنها آنها میتوانند مسلمانان را رهبری کنند.- نشانههای رسمی اصلیِ تعلق به اهل سنت و جماعت عبارتند از: به رسمیت شناختن مشروعیت چهار خلیفه اول (ابوبکر، عمر،- عثمان و علی)، به رسمیت شناختن صحت شش مجموعه حدیث (بخاری، مسلم، ترمذی، ابوداود) (نسائی و ابن ماجی) و متعلق به یکی از چهار مکتب کلامی و فقهی (مذهب) - مالکی ، حنفی، حنبلی و شافعی سنیها اکثریت جمعیت را در تمام کشورهای جهان اسلام تشکیل میدهند، به استثنای ایران و عراق، که در آنها از نظر تعداد از شیعیان کمتر هستند.[20]- ۲. شیعیان (شیعه - طرفداران؛ حزب [علی]) نام عمومی گروههای مختلفی است که علی بن ابی طالب را به رسمیت میشناسند-.. ابی طالب و فرزندانش به عنوان تنها وارثان مشروع و جانشینان معنوی پیامبر اکرم (ص)- این گروهها در جریان مبارزه برای قدرت در آغاز نیمه دوم قرن هفتم شکل گرفتند و هسته اصلی جنبش را تشکیل دادند-که وحدت مذهبی اولیه جامعه مسلمانان را مختل کرد و بعداً منجر به تقسیم آن به دو بخش اصلی - سنی و شیعه - شد. این شکاف از نظر اهمیت، فراتر از چارچوب رقابت سلسلهای برای قدرت در درون خلافت بود و تأثیر زیادی بر سرنوشت جهان اسلام گذاشت.- پس از ترور علی، هواداران او مبارزهای را برای بازگرداندن اقتدار برتر (امامت) به «خانواده پیامبر» رهبری کردند.- که آنها منحصراً علویان - نوادگان علی - را درک میکردند- شکستهای نظامی و سیاسی شیعیان (مرگ حسین، پسر کوچکتر علی) باعث شد که فعالیتهای آنها به طور فزایندهای به سمت حوزه اندیشههای مذهبی سوق داده شود. با این حال، تبلیغات شیعی به سرنگونی امویان کمک کرد شاخه دیگری از بنی هاشم - عباسیان - از ثمرات سالها مبارزه بهرهمند شدند.-. علویان مبارزه برای قدرت را متوقف نکردند، اما جدایی آنها از عباسیان پایگاه اجتماعی آنها را به طور قابل توجهی کاهش داد.- علاوه بر این، هیچ وحدتی در درون خود جنبش شیعه وجود نداشت. اختلاف نظرها و انشعابات میان آنها در درجه اول ناشی از مسئله انتقال حق امامت به یکی از نوادگان علی بود.- در اوایل قرن هشتم، جنبش شیعه به دو جریان اصلی تقسیم شد - میانهرو و افراطی.- شیعیان میانهرو عبارتند ا زیدیان (که امروزه اکثر آنها در شمال یمن یافت میشوند) و امامیه (که امروزه آنها با بیش از ۸۰٪ جمعیت، بیشترین تعداد شاخه شیعیان را تشکیل میدهند).ز:-- مذهب آنها در ایران دین رسمی است و در عراق نیمی از جمعیت را تشکیل میدهند. علاوه بر این، جوامع امامی در لبنان، کویت، بحرین، اردن، افغانستان و سایر کشورها وجود دارند.- ۱) آموزه توحید؛
۲) اعتقاد به عدل الهی؛
۳) شناخت رسالت حضرت محمد (ص) و پیامبران پیشین؛
۴) اعتقاد به رستاخیز مردگان، روز قیامت و زندگی پس از مرگ (معاد یا قیامت)؛ و
۵) آموزه امامت.
اولین
اصول اول، سوم و چهارم هم برای شیعه امامیه و هم برای اهل سنت مشترک است. در درک آنها از عدل الهی تفاوتهایی وجود دارد، اما تنها آموزه امامت، که به اصل اساسی امامیه تبدیل شده است، به طور اساسی با آموزه مرجعیت عالی اهل سنت متفاوت است.مذهب امامی به پنج اصل یا پایه ایمان (اصول دین) خلاصه میشود: اصول سوم و چهارم هم برای شیعه امامیه و هم برای اهل سنت مشترک است. در درک آنها از عدل الهی تفاوتهایی وجود دارد، اما تنها آموزه امامت، که به اصل اساسی امامیه تبدیل شده است، به طور اساسی با آموزه مرجعیت عالی اهل سنت متفاوت است.- در فقه، شیعیان امامیه مکتب (مذهب) جداگانهای دارند. ویژگیهای متمایز آن جواز ازدواج موقت (متعه) و «کتمان احتیاطی ایمان» (تقیه) است.- آنها مجموعههای (اخبار) خود را به همراه روایات (خبر) درباره سخنان و کردار محمد دارند. علاوه بر همه اینها، آنها با فرقهای از شهدا مشخص میشوند، زیرا همه امامان خود و اول از همه حسین را معرفی میکنند. بنابراین، زیارت مقبرههای آنها (در نجف)- کربلا و جاهای دیگر) در اعمال مذهبی آنها اهمیت زیادی دارد. کربلا و جاهای دیگر) در عمل مذهبی آنها اهمیت زیادی دارد.
این روند افراطی توسط شیعیانی که امامان خاندان علی را الوهیت میبخشیدند و اسماعیلیان رهبری میشد که آموزههایشان آنقدر از اصول اسلام فاصله گرفته بود که عملاً به یک دین جدید تبدیل شده بود. شاخهها به شهرداریهای متعدد تقسیم شدند- در طول تاریخ اسلام، شیعیان با موفقیتهای مختلفی برای بازگرداندن قدرت به فرزندان علی جنگیدهاند. زیدیان و اسماعیلیان با جدیت بیشتری در این مبارزه شرکت داشتند که خود را وقف ایجاد دولتهای علوی (امامتها) در نقاط مختلف جهان اسلام (طبرستان، یمن، مصر) کردند-.. در حال حاضر، اکثریت مطلق جمعیت ایران پیرو مذهب شیعه هستند،- بیش از نیمی از جمعیت عراق، بخش قابل توجهی از مسلمانان لبنان، یمن و بحرین، و تقریباً در تمام کشورهای مسلمان جوامع شیعه وجود دارد [21].- ۳. خوارج (الخوارج - کسانی که رفتند) پیروان اولین گروه مذهبی-سیاسی در تاریخ اسلام هستند.- که در جریان مبارزه برای قدرت در خلافت بین طرفداران علی و معاویه شکل گرفت.- در نبرد صفین (۶۵۷)، علی با تشکیل دادگاه داوری موافقت کرد که باعث نارضایتی در اردوگاه او شد. دوازده هزار جنگجو که از رهبری علی ناامید شده بودند و اعلام کرده بودند که «حکم از آن خداست»، اردوگاه او را که در نزدیکی کوفه قرار داشت، ترک کردند و به روستای حروراء نقل مکان کردند.- به همین دلیل است که در ابتدا آنها را حروریان مینامیدند. بدین ترتیب جنبش خوارج پدید آمد.- این نام به دلیل «خروج از کوفه» هواداران سابق علی (ع) به آن داده شد. در منابع، از آنها با نامهای دیگری نیز یاد شده است: المحکمة؛ انوااصب؛ الشورات، مارقین (مرتدیان). پس از آن، خوارج به همه کسانی که با رئیس مشروع جامعه مخالفت میکردند، گفته میشد.ادامه دارد