بسم الله الرحمن الرحیم- نقد اخرین کتاب اای ناتانیاهو توسط متفکرین اسپانیایی -نتانیاهو، ب.، از هرج و مرج تا تفتیش عقاید: مطالعاتی درباره نوکیشان دنقد و بررسیها: نتانیاهو، ب.، از هرج و مرج تا تفتیش عقاید: مطالعاتی درباره نوکیشان در اسپانیا در اواخر قرون وسطی، انتشارات لا اسفرا د لوس لیبروس، مادرید، ۲۰۰۵، ۲۸۶ صفحه. این آخرین کتاب ب. نتانیاهو است.ر اسپانیا در اواخر قرون وسطی، انتشارات لا اسفرا د لوس لیبروس، مادرید، ۲۰۰۵، ۲۸۶ صفحه- «هرج و مرج تا تفتیش عقاید» (ترجمه سیریاکو مورون آرویو) حاصل کار مداوم نویسندهای است که در واقع نیازی به معرفی در میان ما ندارد. با این حال، یادآوری میکنیم که او استاد بازنشسته دانشگاه مادرید و مورخ معتبر یهودی است. در این انتشار جدید، اگرچه هیچ رویکرد جدیدی در رابطه با کتابشناسی قبلی او (مارانوهای اسپانیایی بر اساس منابع عبری دوره، قرنهای ۱۴ تا ۱۶، ۱۹۹۴؛ ریشههای تفتیش عقاید اسپانیایی، ۱۹۹۹؛ و دون ایزاک آبراوانل: دولتمرد و فیلسوف) ارائه نمیدهد، اما... ۲۰۰۴، از جمله آثار دیگر)، همچنان به تحقیقات خود در مورد علل تأسیس دادگاههای تفتیش عقاید و یهودیان و نوکیشان در اسپانیای قرون وسطی عمق میبخشد، هرچند با جهتگیری منحصر به فردی که از ویژگیهای اوست. این کتاب شامل مجموعهای از مقالات است که در آنها او تلاش میکند فرضیاتی را که نادرست، متناقض یا نادرست در مورد وقایع تاریخی نوکیشان اسپانیایی در اواخر قرون وسطی میداند، همانطور که عنوان فرعی کتاب نشان میدهد، از بین ببرد. او با تکیه بر وزن بیطرفی منابع فراوان خود، مروری جامع بر وقایع تاریخی نوکیشان اسپانیایی در اواخر قرون وسطی ارائه میدهد. در این انتشار جدید، اگرچه رویکردهای جدیدی در رابطه با کتابشناسی قبلی او (مارانوهای اسپانیایی بر اساس منابع عبری دوره، قرنهای ۱۴ تا ۱۶، ۱۹۹۴) ارائه نمیدهد. (در میان آثار دیگرش، «ریشههای تفتیش عقاید اسپانیا»، ۱۹۹۹، و «دونب ایزاک آبراوانل: دولتمرد و فیلسوف»، ۲۰۰۴)، او همچنان به تحقیقات خود در مورد علل تأسیس تفتیش عقاید و یهودیان و نوکیشان در اسپانیای قرون وسطی عمق میبخشد، هرچند با جهتگیری منحصر به فردی که او را مشخص میکنداین کتاب شامل مجموعهای از مقالات است که در آنها او تلاش میکند تا فرضیههایی را که نادرست، متناقض یا نادرست در مورد وقایع تاریخی نوکیشان اسپانیایی در اواخر قرون وسطی میداند، همانطور که در ... آمده است، رد کند =بنابراین، او تلاش میکند تا نادرستیِ منشأ یهودیِ پاکی خون را که توسط مسیحیان اعمال میشود و کاسترو آن را به پنهانکاری و وسواس قوم یهود در مورد اصل و نسب نسبت میدهد، نشان دهد. او تزهای سانچس آلبورنوز در مورد نقش یهودیان در تاریخ اسپانیا را بیاساس و اشتباه میداند، بهویژه قضاوتهای مساعد او در مورد مسیحیان اسپانیا و نگرش ناسپاس و خصمانه جامعه یهودی، که مورخ را به یهودستیزی مشکوک میکند و..... به طور خلاصه، ارتباطی که این نویسنده بین رویهها و روشهای مورد استفاده توسط دادگاههای تفتیش عقاید و روشهای به کار رفته در محاکمات یهودیان علیه همکیشان خود که جاسوس یا تبهکار محسوب میشدند، برقرار کرده است را انکار میکند. او همچنین به موضوع هویت واعظ فرانسیسکن، آلونسو دِ اسپینا، به عنوان یک نوکیش، که توسط بسیاری از محققان اسپانیایی بدون ارائه هیچ مدرکی تأیید شده است، میپردازد و با بیان اینکه او یک مسیحی قدیمی بود که منابع غیر یهودی را "گردآوری و سرقت ادبی" میکرد، نتیجه میگیرد. در فصل دیگری، او این سوال را مطرح میکند که آیا امتیاز آلفونسین که طلیطلهها بر اساس آن اعلامیهی «قانون مجازات» خود را مبنی بر سلب حق نوکیشان برای داشتن هر حرفه و شهادت علیه مسیحیان قدیمی بنا نهادند، واقعی بوده است یا خیر، و دلایل شخصی و اجباری را که باعث شد دان ساموئل آبراوانل، یهودی برجسته، دین خود را رها کند، تحلیل میکند. 413 Revista de la Inquisición 2006, ۱۲: ۴۰۲-۴۳۲ نقد و بررسیها سپس نظریههای موجود در مورد دلایل منشأ تفتیش عقاید، که توسط یورنته، رانکه، هفله، آمادور د لوس ریوس یا منندز پلایو ارائه شده است، و مبتنی بر فرضیاتی با ماهیت مذهبی، اقتصادی یا سیاسی هستند را بررسی کرده و همه آنها را به طور کامل رد میکند، به جز آن یکی که او از آن دفاع میکند: دادگاه تفتیش عقاید اسپانیا برای از بین بردن یهودیان یا یهودیان مخفی که حضورشان توسط کلیسا، مردم یا سلطنت تحمل نمیشد، تأسیس شد. نتانیاهو به این یهودیت پنهان اعتقادی ندارد؛ وقتی اخراج یهودیان اتفاق افتاد، بیشتر کسانی که باقی ماندند، از قبل به دین یهود گرویده و کاملاً در جامعه ادغام شده بودند. و اگرچه در ابتدا مجبور به تغییر دین شدند، نسلهای بعدی دیگر هیچ چیزی در مورد یهودیت نمیدانستند، بنابراین دفتر مقدس علیه آنها اقدام کرد، نه به قصد مذهبی افشای یهودیان مخفی. بلکه با هدف نژادپرستانه نابودی گروهی که به توانایی و سختکوشیشان حسادت میشد و مورد نفرت جامعه مسیحی قدیمی بود. او، همانطور که در بسیاری از موارد دیگر گفته است، ادعا میکند که دادگاههای تفتیش عقاید، مسیحیان را به جای یهودیان محکوم میکردند. در نهایت، او به مطالعاتی که دومینگز اورتیز به نوکیشان اختصاص داده است، میپردازد و آنها را متناقض، فاقد منابع و فاقد عمق از نظر حقیقت تاریخی توصیف میکند، که در آنها سعی کرده نشان دهد نوکیشان، دفتر مقدس و همچنین رویهها و اقدامات قانونی آن را ترویج کردهاند. نتانیاهو مدعی است که تمام استدلالهای او چیزی بیش از بهانههایی برای توجیه و دفاع، به عنوان یک میهنپرست، نیست. فعالیتهای تفتیش عقاید در تمام زمینههای آن. کل اثر با لحنی اتهامآمیز، یا حداقل با لحنی پرشور از انتقاد نوشته شده است که تاریخنگاری سنتی را ویران میکند. او با کنایههای گزنده و انتقادهای محتاطانه از مورخانی صحبت میکند که به گفتهی او، هرگز تحقیقات مستندی در مورد آنچه او «نفرت نژادی» اسپانیاییها نسبت به نوکیشان میداند، انجام ندادهاند. تقریباً در هر مورد، او از عدم استفاده از منابع عبری یا اولیه انتقاد میکند و به خود میبالد که کم و بیش منحصراً تنها مورخ تفتیش عقاید است که اسناد را به زبان عبری بررسی میکند. منابعی که او بیش از هر چیز دیگری برای آنها ارزش قائل است. او نقصهای موجود در قضاوتهای متعدد در مورد نوکیشان را به تفسیر نادرست منابع مختلف نسبت میدهد و از تداوم گفتمانهای قدیمی ابراز تاسف میکند. «مقدسسازیشده» که نتیجهگیریهای واقعی در مورد موضوع مورد بحث را پنهان میکنند- در هر صورت، بررسی و نقدی که او بر این پیشنهادها ارائه میدهد، با سایر مشارکتهای روشنگر و آموزنده و با سبکی که بدون شک قادر به برانگیختن هر خوانندهای است، هر چقدر هم که به این مباحث علاقهی کمی داشته باشد، تکمیل میشود. خلاصه، اثری جالب، مانند تمام آثار این نویسنده، اما اثری که میتواند در معرض همان انتقادات آثار قبلی قرار گیرد: ارزیابی جزئی منابع - از نظر او، برخی از منابع همیشه قابل اعتمادتر از برخی دیگر هستند،بدون اینکه ما بدانیم چرا، همانطور که در بحث پیرامون کتاب قبلی او «ریشههای تفتیش عقاید» که در شماره ۸-۱۹۹۹ این مجله با عنوان «پرونده نتانیاهو» منتشر شد، استدلال شد. «در مورد یک مناقشه» (صفحات ۲۷۵-۳۴۶) - و یک احساس ضد اسپانیایی منحصر به فرد که در یک محقق فرهنگ اسپانیایی زبان عجیب است. این یک نظر صرف، مانند تمام نظرات فروتنانه نویسنده این سطور، نیست. این اعلامیهای از خود نویسنده است که در چندین بخش از اثرش بیان شده است. در این راستا و برای نتیجهگیری، خودم را به انتخاب یکی از آن اظهارات (صفحه ۱۳۸) محدود میکنم، که در آن او نقل قول معروف کتاب مقدس از اونامونو را که توسط سانچز آلبورنوز بازنویسی شده است، به طعنه میزند: اسپانیا، پادشاهی تو از این جهان نیست [...]:«چقدر عجیب است که مردمی به عرفانی بودن اسپانیاییها حاضر بودند در جستجوی کالایی به «انتزاعی» بودن طلا، از جهان عبور کنند؛ چقدر عجیب است که مردمی تا این حد ماورایی توانستند چنین امپراتوری جهانیای تأسیس کنند.» که ناگزیر باید بر اعمال دنیوی و آرزوهای زمینی بنا میشد؛ چقدر عجیب است که مردمی با چنین ویژگیهایی، که برخلاف یهودیان ظاهراً علاقهی چندانی به «سلطه» نداشتند و معنای «مکر» را نمیدانستند، سلطهای مبتنی بر جاسوسی، یک دولت پلیسی، ایجاد کردند. «تخریب بیرحمانه و دیپلماسی حیلهگرانه!» در هر صورت، ما فقط میتوانیم خواندن کتاب فوقالذکر را توصیه کنیم. و همچنین آثار قبلی این محقق خستگیناپذیر. مثل همیشه، خواننده حرف آخر را میزند. پیلار دل پوزو جودرا ۴۱۵ Revista de la Inquisición 2006, 12: 402-432دراین مقاله بخشیاز امراض جناب نتانیاهو اشکار میشود که به مسیحیون میگویدپادشاهی شما درانجهان است نه دراین جهان ما پادشاهی انجهان راداریم پادشاهی اینجهان را بما بدهیدکه سرتاسرا ن عبور کنیم
.
::: دنیایی از فایل های گوناگون
::: درس،کنکور،دانشگاه،استخدام
::: آموزشی عمومی و تخصصی
fd24.farsfile.ir
fd24.farsfile.ir
fd24.farsfile.ir
fd24.farsfile.ir
fd24.farsfile.ir